Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Enya

  1. #1

    Standard Enya

    Hej, har en Enya 25X som legat undanstoppad i ca:35 år. Den var något nersmetad med bränsle när jag stoppade undan den. Nu är den brun och helt fastlåst. Vad kan man använda för medel att få den ren med?

  2. #2

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Prova att koka den i etylenglykol vid 120 °C i några timmar, så mjuknar nog den härdade oljan. Det krävs dessutom mekanisk rengöring, förnämligast med en träpinne, grillsticka är bra, ej metall, för det repar.

    Hela motorn bör tas isär.

    En sak jag dock aldrig provat själv, det är att koka i DOT-4 bromsvätska som på goda grunder kan förmodas vara ännu effektivare. Det finns ingen anledning att dessa metoder skulle vara speciellt farliga, givet att normal luftväxling och försiktighet med hettan iakttas.

    Att etylenglykol eller bromsvätska är dåligt att dricka, det är väl ganska självklart, i synnerhet om den är 120°C varm

    Håll ungarna borta.

    Kullagren, om den har det, de får du nog byta ut. Det är lätt som en plätt, men kanske kan du klara dig utan, om du märker att vevaxeln kan roteras fint utan hugg eller ojämnheter, en sak som dock är ytterst osannolik.

    Du kan bada motorn i aceton, bensin, xylen eller toluen i dagar och det enda resultatet blir att den härdade oljan blir lite klibbig på ytan.

    Förenklat beskrivet.
    Senast redigerat av BJS den 2019-07-04 klockan 06:34.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Enklast brukar vara att värma den - jag har framgångsrikt gjort detta genom att ställa den framför min elektriska bilkupé-värmare och låta den stå där till dess "smeten" blivit såpass upplöst så att man utan problem kan vrida runt vevaxeln. Då kan man dra i motorn lite vanlig metanol-soppa och sen montera isär den för riktig rengöring.
    Roger

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Enklast brukar vara att värma den - jag har framgångsrikt gjort detta genom att ställa den framför min elektriska bilkupé-värmare och låta den stå där till dess "smeten" blivit såpass upplöst så att man utan problem kan vrida runt vevaxeln. Då kan man dra i motorn lite vanlig metanol-soppa och sen montera isär den för riktig rengöring.
    Roger
    Eller låna tantens hårfön om man inte har en värmepistol till klädseln.
    Rödsprit är i min erfarenhet det som löser bäst utan att hålla på med att koka diverse giftigare vätskor.
    Som Roger skriver så är ju metanol också lika bra men lite svårare att hitta rent på ICA.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5

    Standard

    WD-40 har funkat för mig när det sitter fast, låt verka nåt dygn, men det gör inte motorn snyggare.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Tack så länge, ska genast prova dom olika metoderna.

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Om man startar motorn när man "tror" att allt löper fint och lätt, man kan råka ut för att kulorna i kullagren åker "skridskor", dvs. de rullar inte som avsett utan är låsta i korgen, och nu så blir det inte så värst bra. I alla fall inte om man har normalt ställda krav på kullagers avsedda funktion.

    Höj temperaturen till 170..200 °C så blir effekten långt bättre, men samtidigt så blir det betydligt farligare med stänk.

    Kraghandskar och skyddsskärm på huvudet, förkläde av skinn, nåja inte värre än att fritera pommes-frites.

    Kullagren är förmodligen bortom räddning likaväl, men smutsen på motorn kan petas bort.

    Kan man se att kullagren fungerar som avsett när man tittar noga, så är det ok. Dvs. alla kulor rullar, och om det inte är för glappt, vilket är en annan historia, men rasslande gångljud är ett dåligt tecken.

    Om man inte bryr sig, man kan råka ut för att den yttre lagerbanan börjar rotera i vevhuset, eller den inre på vevaxeln. Det är dåligt och innebär slutet.

    Att slå ut kullagren och pressa / sätta in nya, kräver kanske inte helt samma kompetens som Werner von Braun hade.
    Senast redigerat av BJS den 2019-07-11 klockan 00:42.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •