Reklam

Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 63

Ämne: Dags igen. En ny Pup.

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

Standard

Många smådelar blir'e, allså...
    men bara såå jäkla snyggt!

Rena terapiarbetet.
    Retroholic!

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/RCFF Trelleborgs Modellflygklubb/Malmö Radioflygsällskap

Standard

Jag behövde städa hobbyrummet i dag för det började se ut som en återvinningsanläggning. Så Stampen åkte ut i skamvrån en stund. Det börjar bli dags för dukning lite senare i veckan så nu åker det sista rullarna Glosstex, se´n är detta fina fabrikat ett minne blott. Jag tycker att denna duk har varit förträfflig, såväl Solartex som Glosstex och speciellt som jag inte tål för mycket lösningsmedel.

Denna Stampe ska jag ha med till Östersund, tillsammans med senaste Puppen som står nästan färdig. Bara två stötstänger återstår på denna, sedan är den klar men jag fick ju inte ha den färdig förrän till våren, enligt tanten min.

Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4880.jpg 
Visningar:	91 
Storlek:	127,4 KB 
Id:	69961  

Standard

(känner igen det där, jag kom nyss in från att ha städat uteförrådet som jag har som delvis "verkstad"/lager... jag kom nämligen inte ens fram till någon arbetsbänk... när jag var nöjd så man skulle kunna jobba där igen så skulle jag gå ut och stänga dörren... fasen, en Yak 54 50cc låg ju ute i mörkret och frös, bortglömd... den fick hamna i vardagsrummet i värmen istället för att hamna tillbaks i förrådet, måste ju behålla gott samvete...)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Klubb

Standard

Pyttsan, nystädat och grant. Efter bara ett par timmar så ser det ut så här igen i hobbyrummet.
    Jag kunde bara inte hålla mig, modellen ska ju kläs och det är inget flygväder så, ja vad gör man. Modellen ska kläs efter en förebild som flyger i England, G-AYGE Stampe SV4C ljusblå med lite gult här o där. Svenska flaggan med andra ord. Jag hade inte någon röd Glosstex kvar, annars hade det förmodligen blivit röd och gul, skånska flaggan.

Kay krut

Namn:	IMG_4893.jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	50,4 KB 
Id:	69967   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4886.jpg 
Visningar:	131 
Storlek:	128,6 KB 
Id:	69966  

PGAstroms avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

Standard

Snyggt Kay, på något vis lyckas man nästan alltid skräpa ned hobbyrummet värre än det var innan städning

kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

Standard

Det är nog så ett hobbyrum ska se ut - du får tänka på devisen:" En mästare behärskar även kaos!"

Blir fint att se i luften till sommaren!

Med vänlig hälsning,
    Kjell

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Klubb

Standard

Maskinen är nu så pass klar att den kan stå på egna ben. Allt är installerat och klart, tre accar ,radio, ombordglöd mm. Så återstod bara att väga modellen och räkna ut flygvikten. Helt klar men utan bränsle väger modellen 6420 gram. Den får, med denna vikt och enligt WCL-tabellen en belastning på 50,9 g/kvdm. Det ger talet 4,5 och den hamnar då mellan "glider och trainer"
    Så jag tror nog att modellen flyger när den så småningom ska testas på Ope. Nu är det ju några månader kvar tills dess så den får stå på en undanskymd plats i andra hobbyrummet. Nu ska senaste Sopwith Pup också göras klar, sedan stundar andra projekt.
    Glöm nu inte att anmäla Er till Östersundsträffen. Sveriges absolut mittersta meeting.
    MVH
    Kay krut

Namn:	IMG_4896.jpg 
Visningar:	114 
Storlek:	77,9 KB 
Id:	70067  

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

Standard

Snyggt Kay!

Ytterligare ett mästerverk från SFI (Svedala FlygIndustri)!
    Retroholic!

kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

Standard

SFI levererar! Kan man beställa en? Med leverans till Östersundsträffen...

Med vänlig hälsning,
    Kjell

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Klubb

Standard

Ja du Kjell, det får du nog fasen fråga min hustru om. Det är hon som styrt de senaste byggena. Hade jag själv fått bestämma så hade jag haft många projekt på gång men hon vill gärna begränsa det till bara ett par stycken i taget. Se´n å andra sidan så är båda hobbyrummen fulla nu. Får nog börja knyta flugor igen. De tar inte så stor plats.Vi ska ju stanna hos er två veckor i sommar så kanske det blir lite flugfiske uppe i Mattmar.

MVH
    Kay krut

Elgstrands avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Jobb
    Snickare
    Klubb
    Klubblös Linköping

Standard

Den blir ju hur fin som helst den där
    Flyger helst segel

Standard

Snygg kärra!
    Modellflyg och flugfiske! Den kombon lockar måste jag säga!

/Mats

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Klubb

Standard

Ja Du Mats, det ena utesluter ju inte det andra. Under Östersundsmeetinget så brukar tanten min och jag ta en sväng västerut och flugfiska lite i strömmarna vid Mattmar. Ibland får man en firre men oftast bara mycket med frisk luft. Senast vi var uppe på Ope så bjöd Kjell- Åke på fiske i Locknesjön. En otroligt fin upplevelse som jag hoppas att jag får vara med om igen någon gång i framtiden.
    Glöm inte att anmäla Er till Ö-meetinget!
    Kay krut

Standard

Dammån?

Nej uteslutningar är aldrig bra. I normala fall har jag mina fiskevatten från Vilhelmina och västerut. Och som jag brukar säga med ytterst tveksam trovärdighet. "Det är ju inte för fiskens skull utan för att få vara ute"

/Mats

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Dammån?

Nej uteslutningar är aldrig bra. I normala fall har jag mina fiskevatten från Vilhelmina och västerut. Och som jag brukar säga med ytterst tveksam trovärdighet. "Det är ju inte för fiskens skull utan för att få vara ute"

/Mats
    Helt rätt inställning Mats.

Kay krut

Reg.datum
    Sep 2006
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

Standard

Hej Kaj, det gick ruggigt fort med stampen!!
    Bra jobbat.
    Vad kör du för anfallsvinklar på dina biplan? Puppen och stampen.
    Vingar och stabbe...
    Det finns ju olika teorier och tyckande om hur det skall riggas och monteras.

// Mats W
    Flygsmurfen

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Klubb

Standard

Normalt för de gamla engelska maskinerna så lade man större anfallsvinkel på ovanvingen för att den skulle stalla först. Då hamnade tyngdpunkten längre bak när ovanvingen tappade lyftkraft. Resultatet blev att maskinen föll framåt över nosen och den fick åter flygstabilitet. Dåtidens maskiner var ju tillräckligt ostabila och svårflugna utan att man skulle behöva riskera att gå i spinn när maskinen stallade. Detta arrangemang har jag också gjort på mina Cameler och Puppar och än så länge har jag inte lyckats stalla dem!
    Stampen däremot, har ett mystiskt riggningschema. Normal anfallsvinkel på ovanvingen gentemot kroppen, ganska stor på stabben och nästan otroligt stor på undervingen. Trots detta så flyger den som en trainer. Jag har byggt fem stycken och fyra av dem flyger jättefint. Den femte flög dock ut genom bakluckan på min gamla bil vid en trafikolycka, utan att jag ens fått premiärflyga den så jag vet inte hur den hade artat sig i luften, förmodligen utmärkt.
    Det finns olika uppfattning om hur ett biplan ska riggas. Jag har byggt plan med liten anfallsvinkel på ovanvingen och lite mer på undervingen. Jag har flugit dem med gott resultat men även stallat och trillat i backen med dem. Varför vet jag inte och bryr mig inte längre. Numera har jag dock, efter snart femtio års erfarenhet, lärt mig lite om aerodynamik och att man kanske ska lyssna lite på de gamla pionjärerna och deras erfarenhet. Dom lärde sig genom sina misstag och förbättrade efter hand. Inga datorer som rättade till problemen. Tänk vilken underbar tid dom levde i.

MVH
    Kay krut

Glöm inte Ö-träffen.

Reg.datum
    Sep 2006
    Klubb

Standard

Hej, tack för svar:.
    Hur ligger stabben på puppen?
    Pos/ neg/ neutral vinkel?

// Mats
    Flygsmurfen

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Klubb

Standard

Mats, stabben på mina Puppar ligger plus två grader, gentemot nollinjen genom kroppen. Undervingen en och ovanvingen två. Detta är mina mått och har fungerat bra för mig. Hur andra gör är upp till dem. Det är inget jag tar ansvar för. Det är så mycket som spelar in när man ska bestämma sig för dom där förhatliga anfallsvinklarna. Vingprofil, staggning, avstånd mellan vingarna, svepta eller raka vingar, skränkning osv. Det är mycket med det där tekniska.

MVH
    Kay krut
    Nej, vi glömmer inte att anmäla oss till Ö-t......

Reg.datum
    Sep 2006
    Klubb

Standard

Det skulle vara kul att veta hur mycket just vingprofilen påverkar?
    Jag projar något som kommer att likna puppen litegran men vingarna får plan undersida, inte välvd som puppen.
    Kommer att utgå fr dina uppgifter men det gäller nog att bygga så att det går att justera?

Tack för info-

// Mats W
    Flygsmurfen

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •