Reklam

Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Dags igen. En ny Pup.

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/RCFF Trelleborgs Modellflygklubb/Malmö Radioflygsällskap

Standard Dags igen. En ny Pup.

Så var det dags igen, en ny Pup från "the Svedala Aviation Company"

Nej jag är inte tokig, lider inte av minnesförlust eller dylikt men dom där Mick Reeves-maskinerna är bara så härliga att bygga. Otroligt fina laserbränningar och väl utvalda delar, trä, plywood mm, ja det är en fröjd för ögat bara att lyfta på locket till lådan. Trevligt är också att för varje ny låda som anländer så har man gjort smärre förbättringar och lagt till extra detaljer som man själv fick klura ut förut. Nu ska det bli intressant att så småningom börja plocka bland delarna och se vart det pekar. Jag har tittat lite på en replikabyggd maskin som finns på New Zeeland. Kanske det blir den som ska premiäras på Ope nästa år.

Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4639.jpg 
Visningar:	221 
Storlek:	89,3 KB 
Id:	68506   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1575424-large.jpg 
Visningar:	235 
Storlek:	60,2 KB 
Id:	68505  

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Klubb

Standard

Sommarvärmen börjar nå vettig nivå och man kan göra lite annat än att bara fly ner i hobbyrummet.

Så här långt har bygget kommit hittills men nu ska jag varva ner lite, hoppas jag. Jag lägger in ett par bilder på röran så att Ni ser att jag inte somnat.
    Motorn, en ASP 160 som vanligt, är testkörd och klar. Oratex till beklädnad är beställd hos Oracover.de och lär komma nästa vecka. All elektronik som servon mm ligger och väntar på hyllan så det saknas inget material för fortsatt bygge.

Kay krut

Namn:	IMG_4650.jpg 
Visningar:	188 
Storlek:	113,3 KB 
Id:	68669   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4653.jpg 
Visningar:	191 
Storlek:	76,7 KB 
Id:	68670   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4651.jpg 
Visningar:	179 
Storlek:	108,1 KB 
Id:	68671  

Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

Standard

Läckert! Vad blir det för spänvidd?

// Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Klubb

Standard

Den blir cirka 2050 mm och vikten runt 7 kilo.

Kay krut
    Senast redigerat av kay.krut den 2019-08-18 klockan 09:59.

Elgstrands avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Jobb
    Installationstekniker
    Klubb
    Klubblös Linköping

Standard

Snyggt det blir! Brukar följa dina Pup byggen Tror du det går att bygga en sån här med elmotor? Ur vikt hänsyn tänker jag.

Mvh Fredrik
    Flyger helst segel

Standard

En flygare här köpte nyligen en Mick Reeves 1/4 Sopwith Pup byggsats, ska bli kul följa byggena parallellt. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Elgstrand Visa inlägg
    Snyggt det blir! Brukar följa dina Pup byggen Tror du det går att bygga en sån här med elmotor? Ur vikt hänsyn tänker jag.

Mvh Fredrik
    Fredrik.
    Med den vingytan så går det alldeles utmärkt att flyga el med den maskinen. Man får dock se till att lägga accarna så långt fram som det bara går. Mina ombordaccar ligger t ex framför motorskottet, i en egen värmeisolerad låda direkt bakom motorn. Med det korta avståndet från motorn och bak till tyngdpunkten, måste man jaga all extra vikt bak i häcken, samtidigt som man får lägga elektronik och accar så långt fram som möjligt. Trots detta så kan det behövas något extra hekto bly innanför kåpan. Något som absolut inte påverkar flygningen det minsta. Belastningen hamnar runt 48-55 gr/dm vilket ju är att jämföra med en trainer.
    Kul att det är fler som nappat på Reeves fina materialsatser. Dom är fina och härliga att jobba med. De ger även byggaren möjlighet att själv hitta olika lösningar under byggets gång. Jag har byggt fem modeller av hans ursprung och ingen av dem är exakt lika i konstruktionen. Vajersträckare, roderstyrningar, vinganslutningar mm har jag ändrat efter eget behag och de senare modellerna tar nu ca fem minuter att sätta ihop på fältet.
    Kay krut

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Klubb

Standard

Hyllan för accarna på motorspantet, värmeisolerad med Biltemas aluminiumtape. Pup nummer två, fungerar utmärkt.

I dag hårdlödade jag också det sista på landstället och putsade av det lite. Klart för grundfärg.
    Kay krut

Namn:	IMG_4668.jpg 
Visningar:	162 
Storlek:	77,2 KB 
Id:	68682   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4647.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	103,2 KB 
Id:	68683  

Elgstrands avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Jobb
    Installationstekniker
    Klubb
    Klubblös Linköping

Standard

Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Fredrik.
    Med den vingytan så går det alldeles utmärkt att flyga el med den maskinen. Man får dock se till att lägga accarna så långt fram som det bara går. Mina ombordaccar ligger t ex framför motorskottet, i en egen värmeisolerad låda direkt bakom motorn. Med det korta avståndet från motorn och bak till tyngdpunkten.......
    Kay krut

Tack för ditt svar. Det vore något av ett drömbygge för mig en sån här maskin. Fortsätter följa din tråd med spänning.

Mvh
    Flyger helst segel

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Klubb

Standard

Kanske dags att starta en "Mick Reeves- klubb"
    Finns det fler som bygger/har byggt hans modeller? Det skulle vara skoj om Ni hörde av Er.

Kay krut

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Klubb

Standard

Sakta men säkert.

Alla roder är färdiga för klädsel. Stabben ska ha lite gångjärn (saxsprintar) sedan är även denna klar för lite kläder.
    Lovade min hustru att inte bygga för fort, lite svårt men det får gå.
    Kay krut

Namn:	IMG_4682.jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	79,3 KB 
Id:	68727   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4685.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	41,5 KB 
Id:	68728  

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Klubb

Standard

Hej.
    Ja, det var ett tag sedan jag skrev något om mitt Pup-bygge. Jag har haft lite annat att göra som har tagit min tid i anspråk men nu har jag hittat hobbyrummet igen.
    Riggning av vingar och staglinor är ett j...a arbete. När man tycker att allt ser bra ut, ja nog fasen slår det på några millimeter här o där. Av med allt och så börja om igen från början. Nu är det dock så färdigt att jag ska börja med klädseln i nästa vecka. Först ska alla häftytor behandlas med värmelim så att det sitter ordentligt. Sedan en lätt slipning och på med ett nytt lager. Sedan är det bara att stryka på duken. Det återkommer jag till senare.
    Kay krut

Namn:	IMG_4704.jpg 
Visningar:	135 
Storlek:	136,1 KB 
Id:	68917  

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

Standard

Ett sånt mästerverk (mästervärk?) är alldeles för fint för att kläs...!
    Retroholic!

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Klubb

Standard

Ja du Thomas, kanske det blir en ny Pup vad det lider, klädd med transparent Oracover. Har det inte varit kommentarer förut så lär det nog bli då. Ja vem vet.
    Kay krut

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Klubb

Standard

I dag ser det ut så här på byggfronten efter att jag varit lite ifrån bygget ett tag. Spryglar, stabbe, roder mm har fått lite tråd på sig. Det är lättast att fuska så här och det blir bra ändå. Det är bara kära hustrun som tycker att jag slösar med tillgångarna. Nu är hon ju gammal sömmerska så det kan vara därför men fort går det att "sy" en vinge.

Jag hade ett trevligt samtal med en modellflygare på klubben för en tid sedan. Han anser att alla modellflygplan har tjock vingprofil, för annars flyger dom inte. Ja, det är nog rätt till viss del men jämför man med de originalprofiler som jag bygger mina maskiner på, så är dom nog ganska lika fullskalamaskinernas ändå. Nu kan man nog inte jämföra en Spitfire från -40-talet med en Camel eller Pup från tidigt 1900-tal för dessa maskiner var inte i närheten av en Spitfires manöverförmåga. De gamla maskinerna gick, med viss svårighet, att svänga med men bärigheten på vingarna var stor i de hastigheter som var vanliga på den tiden. Jämför gärna originalprofilerna på bilden med de som kommer från Reeves lasersatser. Nog finns där en viss likhet.

Jag har länge sökt efter små mässingsnitar/spik men inte hittat i någon byggaffär. Det minsta var 1,3 mm tjocka och var således alldeles för stora. Då tipsade hustrun min om en sybehörsaffär som hon garanterade hade små spik. Ja jä...r hon hade alldeles rätt för sig. Dessa är 0,7 mm tjocka och passar förträffligt till mitt ändamål, att spika fast trälisten runt sittbrunnen.

Nu ska jag inte rabbla på mer utan gå ner i hobbyrummet och klä kroppen färdig. Rapport kommer senare.

Kay krut

Namn:	IMG_4717.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	113,1 KB 
Id:	68971   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4713.jpg 
Visningar:	95 
Storlek:	70,9 KB 
Id:	68972   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4722.jpg 
Visningar:	95 
Storlek:	66,1 KB 
Id:	68973  

Patrics avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Klubb
    Ale-modellflygklubb

Standard

Hej Kay, Fint bygge du håller på med :-). Själv håller jag på att starta bygget av en MR Camel 1/3. En "Mick Reeves- klubb" låter som en toppenidé. Har just slutfört bygget av panelen och hoppas få tid till resten snart

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MR_panel_1_3.jpg 
Visningar:	73 
Storlek:	109,8 KB 
Id:	69012

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Klubb

Standard

Snyggt Patrik.

Ja det blir lite mer detaljerat när man går upp i skala. Tyvärr kan jag inte bygga större än 1:4-skala, jag har bara en V70:a och den tillåter bara 1:4. Så jag bygger flera istället (till hustruns stora förtret)

Visst kan det snart vara dags att starta en Reeves-klubb för jag tror det finns fler i vårt avlånga land som kanske bara ligger på hans byggsatser och är lite betänkliga inför starten. Dom ser ju så invecklade ut men icke, det tar bara lite mer tid att färdigställa en så detaljrik byggsats. Det ska bli kul att följa ditt bygge.
    Kay krut

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •