Reklam

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39

Ämne: Dags igen. En ny Pup.

kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

Standard

Väldigt snyggt! Och det ju inte bara utanpå som det ser fantastiskt ut - innanmätet är ju också ett konstverk. När du bygger Pup nr 4 kanske du skall ha genomskinlig klädsel....

Med vänlig hälsning,
    Kjell
    Senast redigerat av kjni den 2019-12-14 klockan 00:13.

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/RCFF Trelleborgs Modellflygklubb/Malmö Radioflygsällskap

Standard

Nej Kjell, nu ska ju Storbritannien gå ur EU och då lär man väl knappast ha råd att köpa något mer därifrån. Så det får väl bli att man börjar använda det som man byggt de senaste åren. Det lär räcka en lång tid framöver.

Kay krut

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Klubb

Standard

Kunde bara inte hålla mig, så det blev en liten tur till källaren i morse. Lite målningsarbete på undervingarna och nu kan de snart räknas som färdiga. Återstår dock en del på ovanvingarna innan man kan släppa målningen. Mr X har även fått en kulspruta monterad. Kan ju vara bra att ha till hands i händelse hunnerna ämnar gå till anfall.
    Nu har jag lovat hustrun att inte beträda källaren inför julen, så det blir ingen rapport förrän efter helgen.

Så önskar jag Er en riktigt God Jul.

Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4830.jpg 
Visningar:	85 
Storlek:	61,5 KB 
Id:	69572   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4829.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	70,5 KB 
Id:	69571  

Reg.datum
    Sep 2006
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

Standard

När du är tillbaka i källaren vill jag veta hur du gjort kanten på sittbrunnen...i detalj :-)
    Har hört att en del tar bärhandtaget till väskor om det är lite större maskiner.
    Ha en kanon-Jul.

/ Mats W
    Flygsmurfen

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Klubb

Standard

Mats, när jag ska ner i katakomberna så ska jag ta ett par bilder på hur jag gjort.

Tills dess, God Jul på dej också.

Kay krut

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Flygsmurfen Visa inlägg
    När du är tillbaka i källaren vill jag veta hur du gjort kanten på sittbrunnen...i detalj :-)
    Har hört att en del tar bärhandtaget till väskor om det är lite större maskiner.
    Ha en kanon-Jul.

/ Mats W
    Jag ska försöka förklara hur jag gör (obs, hur jag gör) Bilderna ligger tyvärr inte i rätt ordning.

Klipp till en remsa av lämpligt material, tunnt skinn eller liknande. Tag gott mått för det ska skäras till efteråt.
    Klipp upp skumplasttuben på längden.
    Märk upp mittten på skinnremsan (på längden) och lägg på maskeringstejp enl bild. Avståndet mellan tejpen är lika med omkretsen på tuben. Tejpen ska skydda mot att remsan klistrar ihop totalt. Detta ska göras senare vid monteringen.
    Tag t ex en linjal och skydda den med en plastremsa, se bild.
    Spraya kontaktlim (el liknande) på remsan samt lite tunnt på tuben som sitter på linjalen. Se bild. Ta sedan bort tejpen på skinnremsan.
    Placera nu linjalen mitt på skinnremsan och vik denna fram och tillbaka så att det blir en jämn kontaktyta, utan att trycka för hårt på tuben.
    Tag sedan en rak plastbit, en annan linjal eller liknande och justera till limningen så att den blir rak o fin.
    Nu kan du ta t ex en remsa plywood eller liknande, i den bredd du vill ha på överlappet, lägga mot tuben och skära till remsan, fortfarande med linjalen på plats. Se bild.
    Tag sedan bort linjalen och studera ditt konstverk. Vill du ha öljetter på den så kan du stansa ut dem nu. När så skinnet är monterat på sittbrunnskanten så borrar du hål genom de utstansade hålen i skinnet och genom sargen, sätter in öljetterna och avslutar med lämplig tråd.

Man kan använda plaströr, isoleringstub eller varför inte, betälla tuben i metervara hos Mick Reeves i England. Där finns även skinn om man inte vill använda bästa fotöljen. Det tar ungefär en vecka så har man grejorna på bordet.

Kay krut

Namn:	IMG_4834.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	56,9 KB 
Id:	69597   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4839.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	25,5 KB 
Id:	69599   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4835.jpg 
Storlek:	62,2 KB 
Id:	69598   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4833.jpg 
Storlek:	62,3 KB 
Id:	69596   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4832.jpg 
Storlek:	65,2 KB 
Id:	69595  

kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Klubb

Standard

Hej Kay,

På dina tidigare bilder ser jag att du har ett servo monterat under sidoplåtarna. Smart placering. Är det till sidorodret eller till höjd? Undrar om de 2 inre vajrarna på oket? Vart går dom? Inget styrbart i stjärten på en Pup väl?

Med vänlig hälsning,
    Kjell

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	roderlinor.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	96,7 KB 
Id:	69600

Reg.datum
    Sep 2006
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

Standard

Förstklassig info.
    Man tackar.

// Mats W
    Flygsmurfen

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Klubb

Standard

Kjell, det sitter ett servo på vardera sida, bakom sidoplåtarna. Jag placerade dem där för att få vikten framför tyngdpunkten. Bättre än att blya så förb..at mycket. Jo, de hade styrbar sporre på dem också. Inte för att jag tror att det hjälpte så värst mycket på dom där odjuren.

God Jul på Er.
    Kay krut

Namn:	Gd93545.jpg 
Visningar:	87 
Storlek:	79,4 KB 
Id:	69608   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	0897560.jpg 
Storlek:	46,8 KB 
Id:	69607  

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Klubb

Standard

Nej, jag kan inte hålla mig ifrån hobbyrummet, oavsett vad jag lovat, så jag smög dit ner i morse och målade lite cirklar. Nu är all målning klar och nu ska det roliga börja, att montera allt. Förhoppningsvis ska det bli en flygvärdig Pup, modell N6452.

Kay krut

Namn:	IMG_4842.jpg 
Visningar:	68 
Storlek:	69,1 KB 
Id:	69613  

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Klubb

Standard

Fortsätter i den här tråden även om det inte är en Sopwith Pup. Den är ju färdig och har hamnat i andra hobbyrummet i väntan på våren.
    Nej det handlar om Stampen som jag ska bygga, som ersättning för den maskin som blev vrak i samband med trafikolyckan i våras. Jag har byggt fyra Stampe SV4B innan och gillar flygegenskaperna på den här maskinen. De två senaste var byggda efter Traplets ritning och som jag tidigare har beskrivit så var denna ritning otroligt usel. Inga mått stämde, förmodligen beroende på att dom hade förstorat och kopierat efter microfilm. Så det var till att räkna om de flesta mått. Skam den som ger sig och när jag så hittar en sats på Sussex Models så var det svårt att hålla fingrarna i styr.
    Nåväl, i dag anlände lådan, fram till dörr och alldeles hel. Med spänning öppnar jag lådan och vad hittar jag ! Jo, en massa väldigt väl packade delar, lister, plankning, balkar ja allt mycket föredömligt sorterade och tejpade. Allt som på Precedents tid var stansat, med dålig Morakniv, är nu laserskuret och med mycket hög kvalitet. Plywoodbitarna som man förr fick såga ut ur förtryckta skivor är nu pinnfrästa och förpackade ihop för att inte slå sig. Ja, det var en fröjd att öppna lådan.

Hur bygget nu framskrider får jag återkomma till. Kanske det finns intresse att se det här på sidan. I så fall får Ni höra av Er.

MVH
    Kay krut

Namn:	IMG_4850.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	65,0 KB 
Id:	69803   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4855.jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	88,4 KB 
Id:	69804   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4851.jpg 
Visningar:	77 
Storlek:	93,3 KB 
Id:	69805   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4856.jpg 
Visningar:	76 
Storlek:	100,2 KB 
Id:	69806  

Reg.datum
    Feb 2017
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tranås MFK

Standard

Ja vill gärna följa ditt bygge.Blir säkert en fin modell.

Elgstrands avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Jobb
    Installationstekniker
    Klubb
    Klubblös Linköping

Standard

Klart jag vill se ett bygge
    Flyger helst segel

kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Klubb

Standard

Jag ansluter mig till uppropet - vill se!

Med vänlig hälsning,
    Kjell

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Klubb

Standard

Ja men då så, då blir det ännu en enkel byggtråd på Stampebygget. Jag ska genast börja morgondagen med en dos balsadamm och vitlim.

MVH
    Kay krut

PGAstroms avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

Standard

Hej Kay, följer alla dina byggen, så klart man vill se

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Klubb

Standard

Hann bara med ett par timmar i källaren i kväll. Bågskyttetävling stod först på listan i dag men lite blev det ändå. Kroppslådan är hoplimmad och båda kroppssidorna är klara. (Nej, jag har inte byggt två vänsterhalvor) Och så fick jag plötsligt beslutsångest vad gäller motorvalet. I de förra maskinerna har jag, med framgång haft .91 FS. På den nya ritningen står 120 FS och uppåt. Har dom blivit helt galna. Nåväl jag har ju några motorer att välja bland, så valet föll så småningom på en ännu inte helt inkörd OS 120FS. Den må väl räcka till. Fullskala Stampe var ju ganska motorsvag så varför ska jag överdriva.
    MVH
    Kay krut

Namn:	IMG_4857.jpg 
Storlek:	82,4 KB 
Id:	69813   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4859.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	66,4 KB 
Id:	69814  

Standard

OT: Bågskytte? Trelleborgs BK? Ni är ju bra. Vi (Mariehamns BF) låg på andra plats i nån lista jag såg i december, efter er. Är med i klubben, köpte första bågen i november, men har inte tävlat, än.

Ser fram emot bygget! :-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Klubb

Standard

Ett par timmar till i katakomberna. Nu börjar det likna en kropp och med lite plankning här o där så kan man nog snart se en Stampe.

Kay krut

Namn:	IMG_4862.jpg 
Visningar:	53 
Storlek:	78,0 KB 
Id:	69828  

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •