Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 49 av 49

Ämne: Bygget av Vortex en F3A modell

  1. #41

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    889
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Tack för info och gott nytt år.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  2. #42
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 164
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kurbit Visa inlägg
    Snyggt bygge!

    Vad är det för vakuumkontroll du har köpt? Har du någon länk till den?
    Tackar!

    Denna är den jag köpte
    https://www.ebay.com/itm/Digital-Pre...72.m2749.l2649
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  3. #43
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 164
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Det är riktigt smidigt med en 3D skrivare när motorn skall passas in. Printade helt enkelt ut ett motorfäste för att kunna skruva fast motorn och kolla så att det blev lagom avstånd mellan spinner och kropp. När det va klart förfinades fästet med kylhål och nu använde jag den utskrivna delen som borrmall och mall för alla kylhål när sedan det riktiga motorfästet i kolfiber gjordes.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20191229_192952.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	51,5 KB 
Id:	69705

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200102_214415.jpg 
Visningar:	75 
Storlek:	107,9 KB 
Id:	69706

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200102_220311.jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	77,6 KB 
Id:	69707

    Plattan för att fästa ESC'et är på plats. Är gjord av samma princip som plattan för sidoroderservot. 2mm Airex skumkärna med 80g kolfiber på var sida. Lite extra plywood på undersidan där skruvarna till ESC't är.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200101_112254.jpg 
Visningar:	74 
Storlek:	99,3 KB 
Id:	69708

    Har gjort formen till huven, den gjordes på samma vis som motorkåpan fast denna behövdes inte göras i två delar.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200102_195139.jpg 
Visningar:	72 
Storlek:	152,5 KB 
Id:	69709

    Fösta huven ligger i skrivande stund och härdar under vakuum.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200104_143150.jpg 
Visningar:	86 
Storlek:	177,7 KB 
Id:	69710

    Medan epoxyn härdar har jag börjat att spackla upp skarvarna på kroppen. Snart blir det samma förfarande på vingar och stabbe sedan är det dags för klädsel.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200104_162112.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	38,2 KB 
Id:	69711
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  4. #44
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 164
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Eftersom huven inte ligger utanpå kroppen utan i linje med kroppen så krävdes en hel del unjustering.

    Men det grovjusteringen fixades genom att tejpa tape längs med huvsargen på kroppen. Jag ritade små punkter på lagom avstånd från varandra samt 1cm från sargkanten.

    Sedan lades huven på plats och jag ritade prickar på huven 1cm från pricken på kroppen. Sedan var det bara att kapa bort det som va för mycket.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200105_134556.jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	41,2 KB 
Id:	69760

    Bild på hur innanmätet till huven ser ut innan allt limmades på plats i huven. Man kan även se huvlåsen i framkant.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200105_185243.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	61,5 KB 
Id:	69761

    Då va modellen färdig för klädsel

    Vikten 2330g med landställ fast utan elektronik. Inte illa för en modell som är nästan 2m lång samt 56cm hög och ca 179cm i spännvidd.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200106_095208.jpg 
Visningar:	85 
Storlek:	87,4 KB 
Id:	69762Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200106_095222.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	108,5 KB 
Id:	69763
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  5. #45
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 164
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Modellen klär jag med monocote förutom det vita som är oracover men jag tycker att båda klädslarna är väldigt lik varandra i funktion.

    Jag började med att rita ut konturen på stabben på ett papper. Ritade sedan designen och började klippa ur varje färg för sig.
    Då får jag mallar både för att skära ut färgerna för sig samt vart på stabben de skall vara placerade.

    Det gäller att tänka till lite vilken färg man börjar med då vissa färger är lite mer genomskinliga än andra. En bra grundregel är att börja med den ljusaste färgen. Sen gäller det även att tänka till vilken färg som ska ligga bakom en annan. Den skär jag ca 5mm bredare än jag ritat efter mallen för att det ska bli lite överlapp mot nästa färg.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200106_191759.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	67,0 KB 
Id:	69764Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200106_224128.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	151,1 KB 
Id:	69765

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200107_103128.jpg 
Visningar:	93 
Storlek:	81,5 KB 
Id:	69766Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200107_103134.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	83,6 KB 
Id:	69767
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  6. #46
    Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    449
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Snyggt Krille! Det blir en häftig kärra. Gillar den kraftiga looken. Förmodar att det är som de ska se ut idag.

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  7. #47

    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    87
    Jobb
    Dagdrivare
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Ingen "takvinge" på denna?

  8. #48
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 164
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Snyggt Krille! Det blir en häftig kärra. Gillar den kraftiga looken. Förmodar att det är som de ska se ut idag.

    /Ville
    Tack!

    Ja det går lite åt det hållet på dagens F3A plan. Vet inte riktigt varför men gissar att det har mycket att göra med att få bra kniveggsegenskaper samt dagens moderna elmotorer har så mycket kraft att modellen inte längre behöver "ta fart" utan har oändligt med kraft i vertikaler uppåt ändå. Samtidigt som luftmotståndet hjälper att bromsa modellen i vertikaler nerför. F3A går ju till stor del ut på att hålla samma hastighet på planet genom alla manövrar överallt i manövrarna
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  9. #49
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 164
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Optimate Visa inlägg
    Ingen "takvinge" på denna?
    Nej inte på denna modellen.
    En takvinge är till för att öka verkningsgraden på sidorodret för bättre kniveggsegenskaper. Denna modellen har istället sin höga kropp som hjälper till med samma syfte. Båda har sina för och nackdelar.

    Alex konstruktören av modellen har gjort en hel del tester med andra modeller med takvinge men kom fram till att den ökade roderverkan på sidorodret inte vägde upp de nackdelar han fick av den.
    Han har även gjort tester med "fin fences" vet inte riktigt vad man kallar dessa på svenska men kolla bilden fast istället för vingen är de på fenan. Men han tycker att med fin fences får man nästan samma efektivitet som med en takvinge fast utan dess nackdelar. Så skulle denna modellen kräva bättre sidoroder effekt är hans tanke att man får sätta dit fin fences.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •