Snyggt jobbat Krille med modellen, blir säkert en välflygande och snygg kärra. Kul att gjorde gångjärnstestet, säkert många som funderat kring detta, toppen.
/Ville![]()
Snyggt jobbat Krille med modellen, blir säkert en välflygande och snygg kärra. Kul att gjorde gångjärnstestet, säkert många som funderat kring detta, toppen.
/Ville![]()
/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -
Skoj test! =) Jag skulle ändå använda riktiga Du-Bro-gångjärnet framför fiber. Fibergångjärnet är lite flappigt och börjar spricka efter ett tag, men när det väl händer så är nog kärran rätt sliten. =) Man kan ju ha ett extra gångjärn av den svagare också. Hur är det med pinn-gångjärn? Typ Du-Bros? Jag har mest bara använt Du-bro-gångjärnen du har och pinn-varianten.
www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
Vingen har blivit plankad och klar, fram och bakkantslister samt ytterändan är limmade och slipade till rätt form.
Fenan har limmats på plats. För att kolla vinklarna på vingrör och fena innan limning började jag med att stötta upp vingröret med en kolfiberstav mot golvet.
Kollade så att det låg i våg med ett vattenpass. Sedan tog jag min digitala pitchvinkelmätare och nollade den på vingröret.
Sen kunde jag mäta både stabbens rör samt fenan. Byggmetoden på modellen samt min egna noggrannhet resulterade i att både fenan och stabben är -0,2 grader från vingen. Helt inom tolerans.
![]()
//Kristoffer gustafsson
Flygplan: Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
Helikopter: T-rex 700 DFC,
Sändare: Futaba T18SZ,
ja jag tror det blir riktiga gångjärn.
Pinn gångjärn har jag använt förr med bra resultat. men jag tycker dom passar sig bättre i friggo vingar då dom inte har så mycket yta för limmet att fästa på om dom inte går in riktigt långt. Balsan på denna modell är ca 9mm bara där gångjärnen fäster. å kör man pinngångjärn så brukar det vara ungefär där som den taggiga delen börjar så tror vanliga blir bättre![]()
//Kristoffer gustafsson
Flygplan: Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
Helikopter: T-rex 700 DFC,
Sändare: Futaba T18SZ,
Har även jobbat lite med Huv och motorkåpa. De kommer så småningom gjutas i kolfiber men först måste jag tillverka formar å innan jag kan göra formar blir det pluggar
Pluggarna har jag först printat i 3D skrivaren. Sedan är det spackel, massa slipning innan slutligen lacken går på.
Huven är klar medan motorkåpan är redo för slipgrund och en sista slipning innan lack. Sedan blir det att gjuta formar.
![]()
//Kristoffer gustafsson
Flygplan: Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
Helikopter: T-rex 700 DFC,
Sändare: Futaba T18SZ,
Oj vilken finish!!
Stort jobb detta med att göra kabinhuv och motorkåpa till en modell man bygger själv.
Följer bygget med beundran,
Lars
//Kristoffer gustafsson
Flygplan: Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
Helikopter: T-rex 700 DFC,
Sändare: Futaba T18SZ,
Nu har modellen fått sina rör för ving respektive stabbens rör inlimmat i kroppen.
Det horisontella jag tidigare mätte stämde bra men vinkel mot kroppens mittlinje sett ovanifrån va inte rören helt 100% bra. Vingens rör mättes från ändarna på röret till kroppens bakkant, här skiljde det först ca 3mm mellan ändarna på röret så jag fick fila lite i kroppens hål. Sedan stoppade jag in en tandpetare som fick pressa fram röret till rätt läge innan allt limmades med epoxy i kroppen.
Stabbens rör fick samma behandling men stabbens rör mättes i förhållande till vingens rör.
Mycket mätande fram å tillbaka men vill man ha en modell som flyger bra så gäller det att alla vinklar är perfekta och vad jag kan se så lyckades jag med det
Efter det var det dags att forma vingens rotsprygel. Själva sprygeln är i 3mm lättplyfa men innanför den mot kroppen har ytterligare en sprygel i 8mm balsa limmats. Detta för att kunna forma den så den följer kroppen exakt.
Jag började med att mäta ut vingen i 1grad positiv jämfört mot den delen som motorfästet skall vara på. Detta är för att stabben kommer vara 0 grader, vingen +0,5 och motorn -0,5 mot stabben.
När vingen hade rätt vinkel så ritade jag av hålet där anfalsvinkeljusteraren skall vara och borrade i centrum av det ritade. Borrade först 2mm sedan stegade jag med 0,5mm större borr hela vägen till 7mm som röret som ska limmas in är.
Såhär ser röret ut.
Och själva anfalsvinkeljusteraren sett både inifrån och utifrån.
![]()
//Kristoffer gustafsson
Flygplan: Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
Helikopter: T-rex 700 DFC,
Sändare: Futaba T18SZ,
Hjulen jag köpte som va 73mm va för stora i både diameter och bredd. Men med hjälp av en M4 skruv som jag klämde fast hjulen med och sedan monterades skruven på borrmaskinen kunde jag svarva av både bredd och diameter tills det passade.
Alla roderhorn samt sidoroderservots roderok görs från en 2mm kolfiberplatta. För att enklast få mönstret på plattan printade jag ut det hela på självhäftande adresslappar. Sedan var det enkelt att grovkapa med dremel och sedan göra finliret på bandslipen.
Modellen är i princip helt träfärdig. Jag sparar dock det sista slipandet till strax innan modellen ska kläs.
![]()
//Kristoffer gustafsson
Flygplan: Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
Helikopter: T-rex 700 DFC,
Sändare: Futaba T18SZ,
Vackert!
Kul att följa.
// Mats W
Flygsmurfen
Plattan som skall hussera sidoroderservo samt mottagarack och mottagare är på plats. Den gjordes i 2mm foam kärna med ett lager 80g kolfiber på varje sida. Samt 3mm kolfiberstav i ändarna som inte limmas mot kroppen.
Med facit i handen kanske lite onödigt styv men hela plattan väger endast 17g så det är ju ändå godkänt.
![]()
//Kristoffer gustafsson
Flygplan: Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
Helikopter: T-rex 700 DFC,
Sändare: Futaba T18SZ,