Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Fokker DR-1 RC-byggsats?

  1. #1

    Standard Fokker DR-1 RC-byggsats?

    Hej,

    Ni som har koll på dessa mer udda fåglarna och tillverkarna av byggsatser, vet någon av er om en tillverkare eller var man kan få tag på en Fokker DR-1 byggsats?

    Jag har hittat stora som är 1,4 m (ca 55") och uppåt, dvs skala 1:5+. Dessa har jag bestämt mig att är för stora, fast jag hittat riktigt fina alternativ.

    Har även hittat små som är 0,8 m (ca 31") och neråt, dvs skala 1:9-. Dessa bara "ser ut" som RC-flyg och för små, blir så enkla konstruktioner när de är så små, raketer.

    Men de där emellan är sällsynta. Skala 1:8-1:6 känns som lagom.
    Hade vart fint med en fyrtaktare, typ OS48, i nosen så större är ju bättre då.

    Jag hade en elektrisk Stein Model Nieuport N-17 förut som flög riktigt bra, rätt lik flygstil.
    http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=10305

    /MickeM
    Senast redigerat av Ålänning den 2019-08-11 klockan 09:03. Anledning: Komplettering...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    Micke.Falos avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    153
    Jobb
    Ägare MRC AB
    Klubb
    ÖMFK Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hitta en ritning och skala om?
    "we have a long way to go and a short time to get there"
    SA3BED

  3. #3

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Finns t ex nedan Museum quality kit från Arizona Model Aircrafters.
    I deras AZM katalog har de bl a Fokker DR-1.

    Available in the following scales
    1/12
    1/6
    1/4
    1/3
    very Large Scale & Full Size

    The kit comes complete with the following:
    Illustrated manual
    Scale documentation
    Laser cut parts
    Complete interior
    Spun aluminum cowl
    Scale machine guns
    Replica engine kit
    100+ metal fittings
    Wire trailing edge
    Wire spoked wheels
    Features a metal fuselage construction option, with capped ribs and a boxed wing spar.

    Mer info och bilder finns i deras katalog:
    https://arizonamodels.com/p/online-catalog

    /Bo

  5. #5

    Standard

    Hitta en ritning och skala om är helt klart mest "pro". :-) Det hade jag helt glömt bort att tänka på. Men då måste jag tillverka en del delar som annars kommer med i färdiga mer komopletta byggsatser och det måste jag nog hoppa över.

    Aerodrome 1/6 verkar rätt OK. Hittade också VK Models 1/6, men man ska få tag på också. Jag tror dom två är dom mest lämpliga just nu. De har "ramverk" som liknar och inte lådbyggen på samma sätt som mindre.

    Dom där Museum quality.. woaah! Fina som sjutton. Men dom vart väldigt dyra. Skulle vart en sån, men tror jag får sänka mig lite där... jag är inte på den nivån. :-D

    Orsaken till att jag vart sugen på bygga en Fokker DR-1 är att jag har följt Mikey McBryans vlog när han och ett drös volontärer på 65 dagar fixade liv i en DC-3 som stått utan det ena och det andra i 25+ år och flög med den på D-Day samt till Oshkosh (har beställt en DC-3 som ska målas lika, lite kul med "koppling"). Samma mupp har nu börjat med en restaurering av en Fokker DR-1 och då vart jag lite biten... men flyget är fult som rött så jag hoppas det inte blir rött.
    Samtliga filmer är här: https://www.youtube.com/user/McMakk/videos
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •