Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Billig Futaba

  1. #1
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard Billig Futaba

    Tycker om Futabas prissättning. 37.158:- för en sändare, rena fyndet ! Äntligen har man schansen att kunna flyga som mästarna !!

    https://www.modelheliservices.com/products/futaba-32mz-transmitter

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    "Den som har flest prylar när han dör......."
    Retroholic!

  3. #3

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Helt rätt Thomas, så säger jag när det gäller alla mina modeller. Fast 37-tusen spänn för en radio, nej jag tror inte att jag blir bättre flygare med den. Jag får nog hålla mig till mina 7C-apparater.
    Kay krut

  4. #4
    Micke.Falos avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    152
    Jobb
    Ägare MRC AB
    Klubb
    ÖMFK Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Ni har alltså inte redan beställt??!!
    "we have a long way to go and a short time to get there"
    SA3BED

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    För den som prompt måste ha en Futaba och deras värsting så ser det ut att bli ett dyrt inköp. Jag tror dock inte den nya T32MZ har börja säljas än i Europa. T ex Minicars som är Futaba distributör har den ännu inte i sitt sortiment, konstigt nog, och följaktligen ingen av deras återförsäljare heller såvitt jag sett.
    I Japan tror jag den börjat säljas så smått och vissa har börjat använda den vid tävlingar, t ex på VM i F3A konstflyg som nyss gick i Italien blev Japanen Tetsuo Onda 2:a med en Futaba T32MZ (och en Skyleaf Leader G biplane, med Adverrun Contra motor/propeller). Vann gjorde Christophe Paysant-Le Roux, även han flygande med en Futaba men en T18MZ WC (och hans nya Oreka flyplan med Yamada YS DZS200zdi S 4-taktsmotor).

    Jag har sett att Minicars sänkt priset med över 10 000 kr på Futaba T18MZ WC så den kostar nu ca 20 000 hos återförsäljarna.
    Det är ju inte nån större skillnad mellan en T32MZ och en T18MZ WC egentligen, i alla fall inte som motiverar att den förra kostar 17 tusen mer, tycker jag. Det du får med en T32MZ jämfört med T18MZ WC är i stort sett:
    Potentiometerlösa spakar (Potless, hallsensorer), en extra övre bildskärm för telemetridata m.m. Model Match (Model ID), GPS inbyggd i sändaren. Ripmax i Tyskland har Futaba T18MZ WC potless så det går att få till den också. Sen får man väl hoppas att T32MZ är förberedd för framtida behov så det lär väl komma ett antal mjukvarauppdateringar genom åren framöver som ger lite mer finesser.

    I jämförelse med Futaba T32MZ framstår konkurrenternas motsvarigheter som t ex Powerbox Systems CORE radio och Jeti DS/DC-24 nästan som "billiga". Visst kommer T32MZ att finna sina användare t ex bland tävlingsflygare, men bland gemene man så att säga lär den nog bli rätt sällsynt p.g. av det väldigt höga priset. Kollade vad medellönen 2018 enl SCB var i Sverige, den var 34500 kr. Mer än en månadslön för en T32MZ alltså. Å andra sidan har jag hört att en del s.k. high end radiostyrningar på 1960-talet kostade ungeför en genomsnittlig månadslön, så det kanske inte var bättre förr. För länge sen var Futaba ett "lågprismärke" för "massorna" (t ex på 1970-talet) men den tiden är sen länge förbi. Idag är det mer ett exklusivt märke som visserligen har bra kvalitet (anser jag) men som tyvärr det är svårare och svårare att anse som prisvärt (hur man nu vill definiera det), tycker jag. Vi får hoppas att Futaba inte går samma väg som JR (även om JR blev rekonstruerat med ny ägare och nytt namn JR/De Force Aviation, "JR/DFA", efter konkursen 2017).

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2019-08-14 klockan 10:38.

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    "Den som har flest prylar när han dör......."
    ... har inte köpt den där sändaren!!!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    Den där Futaba T32MZ ser nästan ut som en kopia av min Jumper T16 med Hall-sensorer för $160 ......

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg
    Den där Futaba T32MZ ser nästan ut som en kopia av min Jumper T16 med Hall-sensorer för $160 ......
    Det är nog Jumper T16 som är en kopia av Futaba radio.
    Men även om kvaliteten är mycket hög på en high end Futaba radio så finns det gränser för vad som är rimligt att betala för kvaliteten. En lågprisradio som en Jumper T16 har nog hyfsad kvalitet den också (fast det är bara gissning) som lär duga för många, åtminstone med lite billigare modeller. T ex ju dyrare modeller desto större anledning att ha en radio med bra kvalitet, pålitlighet och prestanda.
    Det är visserligen bra att ett fabrikat som Futaba finns, bra för konkurrensen och utvecklingen i det stora hela. Det finns alltid folk som är beredd att betala vad deras high end radio kostar, av en mängd anledningar. Men man kan allt undra om inte skaran av lojala Futaba fans är på väg att krympa? Nya fabrikat med finessspäckade radio som kostar en bråkdel lär ta marknadsandelar från de äldre etablerade fabrikaten som Futaba. Dock tror jag ingen som funderar på en ny high end radio funderar mellan t ex en Futaba T32MZ eller en Jumper T16 eller något av de andra uppstickarfabrikatens mest finessrika radio. De nya uppstickarfabrikaten har ju inte funnits så länge än och Futabas grundmurade kvalitet, pålitlighet och trots allt ganska finessrika radio är inte så lätt att slå för de nya fabrikaten som kommit de senaste åren. Futaba undviker även den uppgraderingscirkus som jag ser en del av de nya fabrikaten tvingas till, vilket kan tyda på att de nya uppstickarnas radio inte riktigt är testade och genomtänkta när de släpps. Ibland är stabilitet och att man vet att en radio verkligen är testad och fungerar ordentligt när man köper den, utan att man skall behöva uppgradera mjukvaran det första men gör eller ofta hela tiden senare, en avgörande faktor. Där tycker jag Futaba har ett plus.
    Har själv använt min nuvarande Futaba i 12 år, det är ganska bra betyg tycker jag. Tvivlar att jag skulle kunna använda en av dagens låprisradio som t ex en Jumper T16 lika länge, men vem vet. Skall man behålla sin radio i många år (vilket nog är ovanligt idag att man planerar för) så kanske många lågprisradio, hur finnessrika de än är, faller bort?

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2019-08-14 klockan 11:18.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •