Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Räknar jag rätt?

  1. #1

    Question Räknar jag rätt?

    Om jag flyger i 100 miles per hour så är det ca 160 km/h enl gratis kalkylen https://www.abswheels.se/blog/mph-till-kmh/ ? har jag förstått det rätt, vill räkna ut hur snabbt jag flyger från en sträcka till en annanalltså själva genomsnittshastigheten.

    Blir kluven har vi någon smart fysiker här hehe.


    "De två enheterna för hastighet som du kanske mest stött på är kilometer per timme och meter per sekund. Det är väldigt lätt att konvertera mellan dessa vilket vi går igenom i guiden ”km/h till m/s”.Det finns en mängd andra olika enheter att välja på, amerikanarnas hastighetsmätare visar exempelvis miles per hour. En förkortning av detta är mph. Jämfört med kilometer per timme så är 1 mph = 1.609 km/h." källa https://fysikguiden.se/hastighet/

    jag tänker troligtvis fel

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Du är lika klok som oss andra,

    Vi kan flyga till månen men inte komma överens om en standard för hastighet, vikt och längd för att ta ett par exempel.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ett lätt sätt att räkna ut hur lång tid en sträcka tar är att använda följande formel:

    Avståndet (km) dividerat med medelhastigheten (km/h) multiplicerat med 60 (för att få fram antal minuter sträckan tar).

    Exempel:
    Anståndet är 70 km,
    Hastigheten är 110 km/h,
    multiplicera med 60
    = 38,18 minuter.
    Retroholic!

  4. #4

    Standard

    Pratar man flygfarkoster så finns det flera intressanta hastigheter. Vill man veta medelhastigheten mellan två geografiska punkter så är det fart över mark som är intressant, går att mäta med klocka eller gps.
    För flygplanets skull är det fart genom luft som är intressant med tillräcklig motvind så kan flygplanet ha en markhastighet på 0km/h men en aerodynamisk fart som är tillräcklig för att flyga. Aerodynamisk fart mäts med en tryckmätare.
    Det finns givare för båda om man har sändare med telemetri.

  5. #5

    Standard

    Stort tack för alla svar! är lite klokare nu

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Ett lätt sätt att räkna ut hur lång tid en sträcka tar är att använda följande formel:

    Avståndet (km) dividerat med medelhastigheten (km/h) multiplicerat med 60 (för att få fram antal minuter sträckan tar).

    Exempel:
    Anståndet är 70 km,
    Hastigheten är 110 km/h,
    multiplicera med 60
    = 38,18 minuter.
    Tack Thomas, ska visa ditt svar för brorsan nu i helgen. han är duktig på matte.. återkommer

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Sådant fick jag lära mig inför färdplanering när jag tog UL-cert för en massa år sen...
    Retroholic!

  8. #8
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Tror vi alla gick igenom denna lektion på högstadiet.

    Vissa var med andra lekte längst bak.

    Mät upp 100 meter och ta tiden mellan stolparna. Viktigt att flyga rakt över stolparna annars blir det för stort mätfel.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #9

    Standard

    Hmmm jag kan erkänna att jag var den som lekte längst bak Tack för tipset iaf!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •