Reklam

Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: IGS köpes

Standard IGS köpes

Önskar köpa en IGS.
    Klemm 35 1:4.2
    Hangar 9 Extra 260 27%
    Futaba T14SG

Standard

Wth är en IGS? Det går inte ens att googla fram något vettigt av det. :-D
    Kanske nån man känner har en sådan som han vill bli av med utan att jag vet att den heter IGS. Nu vet man inte...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Bra fråga Ålänning!
    Hoppas på svar till kvällen.
    Lars

Standard

Det är en ombordglödstiftdrivare

Standard

Jaha ok, nå, nåt special-special i så fall, hittar ingenting när jag googlar på IGS.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Standard

Det var Natans Hobby som sålde dessa glödstiftdrivare. Vet du hur de ser ut? Jag rotade i elektroniklådan och hittade ett par kort varav den ena torde vara en IGS. Någonstans har jag också en utförlig bruksanvisning. Billigt blir det.

/Rune
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IGS.jpeg 
Visningar:	53 
Storlek:	37,9 KB 
Id:	68737  

Standard

Jag hittade originalbruksanvisningen samt 4 sidor med tips från Kay Olson, Svedala. Hämtat från Mrfs hemsida för en massa år sedan.
    Den blå på bilden är en IGS och jag har 2 st. Kablarna är klippta men korten fungerar såvitt jag vet.

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/RCFF Trelleborgs Modellflygklubb/Malmö Radioflygsällskap

Standard

South Herts Models IGS /AGS

Tidigt 2000-tal introducerade John Telco IGS, Intelligent Glow System eller IG. Detta system såldes här i Sverige av Nathans Hobby i Väröbacka. När Nathan flyttade utrikes, fick jag frågan om jag ville ta över distributionen av IG. Telco ville fortsatt ha en återförsäljare i Sverige. Då intresset för min del var ganska svagt, jag hade redan flera IGS på lager, så rekommenderade jag i stället Airmedia att ta över. Ove har sedan dess sålt systemet här i landet.

IGS är ett fullt tillförlitligt glödsystem och fungerar klanderfritt. Rätt inställt behövs bara lite laddning av drivaccen, då och då. Använder man dessutom, som jag själv gör, en 1,25 Volts dito av bra kapacitet så lär man aldrig bränna några stift. Enda anledningen till att systemet inte blev någon större succé var/är att modellflygaren, såväl som många andra manliga hobbyutövare, aldrig läser en bruksanvisning. Systemet är nämligen plusjordat och den ouppmärksamme lägger av vana minus som jord. Då sker det oundvikliga, systemet brinner upp.

Vidare så bör det, av handhavandesynpunkt göras ett par modifieringar för att förenkla inställning och användande av systemet, se artikeln som jag skrev under"Ombordglöd på gott o ont" Då flercylindriga motorer blev vanligare, byggde Telco ett system för dessa, AGS som dessutom fick flera modifieringar, separat inställningskort med potentiometrarna placerade på detta. (bör bytas ut mot tio- eller tjugovarvs potentiometrar) samt en kontaktingång för fullmatning av stiften vid start, t ex om motorn är riktigt sur (gäller dock bara om man använder 1,25 Volts acc)

Jag har för tillfället nio IGS/AGS i olika modeller, mest lite dyrare skalamaskiner som jag är rädd om och ingen har falerat hittills, så jag litar personligen på de här små manickerna.

Har Du problem eller undrar över dem så skriv gärna en blänkare så kanske jag kan hjälpa till.

Kay krut

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/RCFF Trelleborgs Modellflygklubb/Malmö Radioflygsällskap

Standard

Magnus76

Jag pratade lite med Ove i dag på Airmedia och han har ett fåtal IGs kvar i lager. Det kan vara för både en-och tvåcylindrigt utförande, han var inte helt säker. Skicka ett SMS till Ove ove_am@yahoo.se och kolla med honom.

Kay krut

Standard

Jag behåller mina. Det tycks ju ordna sig ändå

/Rune

Standard

Tack, för svar
    Klemm 35 1:4.2
    Hangar 9 Extra 260 27%
    Futaba T14SG

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar