Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: FrSky S6R

  1. #1


    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    53
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MRFS Malmö

    Question FrSky S6R

    Hej

    Har begåvats med en S6R med 3-axlig stablisering. Kollade att man styr den med Ch10 som jag inte har. Kör med en
    JR PCM9XII mao har 9 kanaler går det att använda mottagaren ändå?

    Gin
    MRFS

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du kan ställa in den med den USB-dongle som FrSky har i sitt sortiment och via en Windows-PC eller den alternativa dongeln där du kan använda din telefon för att ställa in mottagaren. Förutsätter att du har en FrSky-modul i sändaren som klarar D16-protokollet samt att modulen och mottagaren kör samma standard - EU eller Internationell.
    Roger

  3. #3


    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    53
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MRFS Malmö

    Standard

    Hej
    Ja har varit inne på PC med programmet och mottagaren. Mena jag vet inte hur jag skall aktivera funktionen när jag flyger
    Har en Annan separat stablisering som aktiveras via 3 lägesspakena på radion
    Gin

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ahhh - den aktiveringen blir nog svår att fixa om du inte har tillgång till kanal 10.
    Denna mottagare är nog tänkt för de som flyger med FrSky-sändare där detta problem inte existerar. Då kan man dessutom göra alla inställningar från sändaren.
    Roger

  5. #5


    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    53
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MRFS Malmö

    Standard

    Hej

    Tack för svaret, kan använda mottagaren som vanligt eller?

    Mvh
    Gin

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om mottagaren är inställd i s k Simple mode så styr kanal 10 mottagaren på detta sätt:
    + 100 = Manuell mode (S6R Stabbe OFF)
    0 = Stabilisering aktiv

    - 100 = Auto Level
    Så hur det fungerar med en radio där du inte kan styra kanal 10 får du nog testa innan du använder den.
    Och sen skall ju mottagaren också kalibreras via kanal 12 så att man får fulla utslag så på resp kanal så hur det kommer att fungera för dig är svårt att veta.
    Roger

  7. #7


    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    53
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MRFS Malmö

    Standard

    Hej

    Tack för infon. Mottagaren är alldeles ny och den får bli kvar i lådan.

    gin

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Annars är det en utmärkt mottagare och för mig är det "standardmottagaren" i mina kärror. Men jag kör med en FrSky-sändare.
    Roger

  9. #9


    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    53
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MRFS Malmö

    Standard

    Kör med V8FR-Ii i mina andra modeller och open-TX är inget för mig. Klarar mig med funktionerna i JRsändaren även om det är lite bökigare att programmera är de nya Futaba Jeti sändarna på klubben

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    gin - jag flyger mestadels med min FrSky Horus X12s och den har jag FrSky's egna operativsystem i som påminner mycket mera om konventionella operativsystem än om OpenTX. Sen kan den flygas även med OpenTX om man så vill och jag har även sändare med det operativsystemet men mest använder jag som sagt min Horus.
    Roger

  11. #11


    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    53
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MRFS Malmö

    Standard

    Hej
    Kollade lite FrSky radio och upptäckte att Horus X12s verkar vara slutsåld överallt, tillverkas inte denna sändare längre?
    Är det Horus x10s som gäller nu.

    Gin

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av gin Visa inlägg
    Hej

    Tack för svaret, kan använda mottagaren som vanligt eller?

    Mvh
    Gin
    Det går utmärkt att använda S6R som "vanlig" mottagare utan stabiliseringen, enklast avmarkerar du "SXR Enable" i konfigureringsprogrammet.
    /Leif

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Horus X12S har väl funnits sen 2016 så kanske den sjunger på slutversen hos tillverkaren?
    De verkar komma med nya modeller hela tiden som t ex X10S Express och de har även en nyare X11 på gång (som jag tycker ser rätt "ful" ut, men bra kanske den är ändå).

    Horus X12S kanske inte finns i lager hos handlare i Sverige men t ex i Tyskland kan du köpa EU version av den t ex här:

    https://www.engelmt.de/mt1brands/frs...erman-language

    Visserligen med tysk menu guide, tyskt ljud, tysk manual, men det går väl ändra? Manual på engelska lär väl finnas online eller gå att köpa.

    Är det förresten nån större skillnad mellan X12S och X10S förutom att X10S inte har GPS och rörelsesensor inbyggt i sändaren (och därmed har lägre pris)? X10S är även lite mindre och lättare. Leta upp nån jämförelsetabell via Google sök så ser du nog.

    Nackdelen med att köpa en kanske på "utgående" modell (om vi antar X12S kan vara på gång att bli det, men jag vet ej) är väl att mjukvaruuppdateringar tenderar att upphöra ganska kvickt.
    Dock skriver FrSky så här om sina utgående produkter:
    FrSky maintains necessary technical support for both firmware and hardware of discontinued products. Although these products will no longer be produced, they will always be replaced by a better version

    Det är inte många år en radio idag anses "modern", det behöver tydligen komma nya modeller hela tiden i en allt snabbare takt.

    /Bo


  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo, X10 får man nog se som ersättare till X12 och även jag tror att X12 sjunger på sista versen.
    Att FrSky kommer med nya utföranden av sina tidigare modeller lär väl bero på att dom kommit med ett nytt protokoll med nya möjligheter - även om de gamla också skall kunna uppdateras mjukvarumässigt men viss ny hårdvara i de nya har ju inte de gamla.
    Roger

  15. #15


    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    53
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MRFS Malmö

    Standard

    Det verkar lite som att den är på väg ut, undrar om det är en bra radio, har ju haft min JR mer än 10 år och den funkar fortfarande (hade ett lång uppehåll så användningstiden är ca 3 år)
    Såg att det fans ett demoex https://www.elefun.se/p/prod.aspx?v=43965. Är det ett bra eller dåligt köp?

    Gin

  16. #16

    Standard

    Horus X10 och X10S är markerade som "discontinued" på FrSky:s hemsida med det är inte Horus 12S.
    https://www.frsky-rc.com/product-category/transmitters/
    Vad som finns eller inte finns hos handlarna beror nog på vad som efterfrågas (plus sådant som blivit osålt). Om jag skulle köpa sändare idag skulle jag välja Horus 10S express men jag tänker behålla min Taranis X10E så länge det går.
    /Leif

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Att vanliga X10-modellerna är på utgående lär ju bero på att det numera finns "Express-utföranden" - vilket det inte finns av X12s och gissningsvis kommer det heller inget sånt utförande av den modellen. Men den fungerar bra ändå om man inte nödvändigtvis måste ha det nya Access-protokollet.
    Roger

  18. #18


    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    53
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MRFS Malmö

    Standard

    Lyckades inte binda S6R mottagaren med min XJT-modul som står i D16 mode. Vad gör jag för fel?

    Gin

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Är både modul och mottagare av samma typ - alltså FCC ("International") eller EU ? Om inte så går det inte utan att flasha om mottagaren i ditt fall eftersom jag gissar att du har flera mottagare som redan fungerar med modulen.
    Roger

  20. #20


    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    53
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MRFS Malmö

    Standard

    Ja
    XJT modulen har FCC !D XYFW2409T samt att det står CE2200 på den

    S6R FCC ID XFN2409R

    Jag har försökt att binda genom att sätta sändaren i Bind Mode samt att hålla nere FS knappen på mottagaren och slå på strömmen.

    Glömde att det står EU LBT på förpackningen till mottagaren

    Vet inte riktigt hur man flashar om mottagaren

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •