Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Servon

  1. #1

    Standard Servon

    Hej en liten fundering är det alltid bättre att välja digitala servon till sina modeller?

  2. #2

    Standard

    Olika modeller kräver väldigt olika servon. Det finns modeller som flyger utmärkt med billiga analoga servon från kina och det finns modeller/piloter som sliter sönder de absolut finaste servona.

    Bäst är att hitta ett servo som är tillräckligt bra, mer än så behövs inte.

  3. #3

    Standard

    Beror helt på flyg och flygstil, i alla fall när jag väljer. Har mer och mer övergått till digitala servon i de modeller som flygs med Pixhawk 2.1 tex (pga noggrannheten och snabbheten (som vanligtvis hänger med) samt styrkan för att klara hårdare väder och att styrsignalerna är "HS" high speed). Men ändå en intressant frågeställning för just vanliga RC-flyg, spelar det någon som helst roll egentligen, knappast?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    Ja tyckte själv det var en intressant fundering kul att höra vad andra har för tankar och erfarenheter

  5. #5


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Det fanns en diskussion på ett forum där meningen var att analoga servon kan gå varma om de är inbäddade i skum. Digitala var inte lika begivna på överhettning.
    Vet inte om det verkligen är på det viset, kanhända om man har stabilisering som troligen kör servona mer eller mindre konstant.

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Danne1700 Visa inlägg
    Det fanns en diskussion på ett forum där meningen var att analoga servon kan gå varma om de är inbäddade i skum. Digitala var inte lika begivna på överhettning.
    Vet inte om det verkligen är på det viset, kanhända om man har stabilisering som troligen kör servona mer eller mindre konstant.
    Tvärt om. I början av digitalservo-eran så hände det att de digitala brann upp.

    Nu är det inga problem och det är alltid bättre med digitala servon. Om det behövs är en annan fråga.
    Superhero

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Jag föredrar digitala servon på mina "skumvåfflor" a la 3D för att de är snabba för de manövrar man gör. För lite söndagsflygning funkar analoga bra. För helikopter måste man väl i princip ha digitala servon, speciellt snabba för tailen.

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mikaelbe Visa inlägg
    Jag föredrar digitala servon på mina "skumvåfflor" a la 3D för att de är snabba för de manövrar man gör. För lite söndagsflygning funkar analoga bra. För helikopter måste man väl i princip ha digitala servon, speciellt snabba för tailen.
    Det har ju flugits avancerat med alla typer av flygplan och helikoptrar långt innan digitala servon kom. Svagaste länken är inte alltid servona som sådana. Men samtidigt blir det som sagt inte sämre med digitala servon. Att installera och programmera rätt vill jag mena är viktigare än servonas spec.

    Skumvåfflorna är ofta för mjuka för att kunna tillgodoräkna sig snabba digitala servon, men gångjärnen är så dåliga så man måste ha balla servon för att orka med. typ
    Superhero

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Det finns en hel del annat än bara skillnaden mellan anloga och digitala servon att ta hänsyn till.
    - Nylondrev eller metalldrev i växelhuset.
    - Typ av servomotor - borstlösa eller borstade.
    - Vissa servon har telemetrimöjlighet idag t ex Jeti/Hacker Ditex och Futaba S.BUS2 servon.
    - Material på servohuset - plast eller metall.
    - Behöver det vara vattentätt?
    - Skall det drivas med High Voltage (HV) - oftast 2 cell LiPo (7.4-8.4 volt)?
    - Behöver det vara extra virationståligt.

    Har man inte krav på speciellt hög dragkraft (torque), hållkraft, upplösning (precision) och snabbhet lär analoga servon funka utmärkt i många fall.
    I måttligt stora sportflygplan som CUB:ar och liknande skulle jag inte tveka att använda analoga servon.
    Även som throttelservo lär ett analogt servo funka utmärkt i de allra flesta fall.

    I t ex stora modeller, modeller som går fort (behov av servo med snabbhet, precision, bra hållkraft), modeller som behöver flyga med mycket hög precision (t ex vissa konstflygmodeller) - där kommer digitalservon till sin rätt.

    I helikoptrar med paddellöst rotorhuvud behövs oftast snabbt och starkt servo med bra hållkraft och där kommer ett digitalservo till sin rätt. Samma sak med tailservo för moderna helikoptrar, där behövs digitalservon. Speciellt om man skall flyga s k "3D" med en helikopter idag får man nog välja servon med noggrannhet, det finns ofta speciella digitalservon som passar bra för helikopterflygning. För bilåkare finns på samma sätt vissa digitalservon som passar bra för just detta ändamål.

    Många digitala HV (High Voltage) servon idag, oftast miniservon (ca 20-30 gram), kan ha en otrolig dragkraft, precision och vara utrustade med brushless motor och allt vad som nu finns, så det är nästan fantastiskt. Men de kan vara väldigt dyra tyvärr, i alla fall vissa fabrikat. Själv har jag ett favoritservo i den storleken (miniservo) som jag använder i mina konstflygmodeller, det är Futaba BLS 173SV HV (S.BUS.2), finns även med löstagbar servokabel, heter då Svi, och dess föregångare BLS153 (bara S.BUS, ej HV). Kan användas både till höjdroderservo och skevservo upp till ca 2 meters konstflygmodeller (typ F3A). Tyvärr alldeles för dyrt servo egentligen, som så ofta med Futabas prylar nuförtiden. Men som sagt ett servo med ypperliga prestanda (om man nu behöver det).

    Ett stort problem för många idag är det otroliga utbudet av servon som finns. Finns mycket billigt "skräp" från "Ping-Pong" landet som man får se upp med. I billliga små frigolitkörror kan det funka med billiga sådana servon men i dyrbara och större modeller är det nog dumt ändå att chansa med billiga servon (ibland kopia av nåt etablerat märke).
    I mina modeller, åtminstone de jag tävlar med, använder jag uteslutande Futaba servon sen många år.
    I inomhuskärror har jag använt diverse lågpris microservon med blandat resultat. Har väl en handfull sådana servon i en låda som bara slutat fungera rätt va det var. Så jag har slutat köpa sådana servon då jag tyckte det blev för chansartat, använder mest Hitec microservon för sådana modeller numera, de har hittills fungerat utan problem i rätt många år.

    Roade mig med att leta upp specifikatonerna på två analoga servon jag och mina kompisar använde i mitten på 1970-talet, servon av fabrikatet EK logictrol, ett roterande miniservo (Super Mini) och ett linjärt standardservo (Mini Mite). Mycket blygsamma prestanda jämfört med dagens mått mätt vad gäller dragkraft och snabbhet. Men vi använde dessa servon i mycket snabba F3A modeller på den tiden (Mach 1 osv) med 10 cc motorer och ganska stora skalamodeller och helikoptrar t ex Kavan Jet Ranger som hade rotordiameter 160 cm och vikt ca 4.5 kg med rotorhuvud med s.k. collective pitch samt 10 cc motor. Funka alldeles utmärkt. På den här tiden fanns knappast större modeller, s k kvartskalamodeller var i sin linda vill jag minnas. 10 cc motorer var det största som fanns då egentligen och motormodellerna hade sällan över 2 meters spännvidd.

    Eftersom digitalservon oftast drar mer ström än analoga servon så är det noggrannare med strömförsörningen till digitalservon, men det är ett kapitel för sig.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EK_Logictrol_Super_mini_och Mini_mite_servo.jpg 
Visningar:	65 
Storlek:	76,8 KB 
Id:	68835  
    Senast redigerat av bem den 2019-09-13 klockan 17:47.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •