Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Jag har tre vingar till ett flyg, vad har de för egenskaper?

  1. #1

    Standard Jag har tre vingar till ett flyg, vad har de för egenskaper?

    Hej,

    Jag har råkat komma över ett ca 40 år gammalt flyg och med den kom det tre vingar. De är olika tjocka, olika stora till ytan och lite olika form. Antar att de har lite olika egenskaper därefter. Som tex att ena är bättre för långsamma egenskaper, men inte snabba. En annan kanske klarar att orka lyfta/bära mer. Den tredje kanske kräver mindre kraft från motorn för att hållas flygande. Vad vet jag... några tips på hur man kan klura sig fram till något?

    Bilder nedan. Vet förresten inte vad det är för flyg heller, byggsats i alla fall. Nån?

    Övre vingen är störst och tjockast (1,23 kg med servon).
    Mittersta vingen känns mer normaltjock och verkar vara originalvingen (1,37 kg med servon).
    Nedre vingen är tunnast, minst och lättast (1,00 kg med servon).

    Ej kollat om de har washouts.







    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Den raka vingen ger nog lite snällare stallegenskaper då säkerligen inre delen av vingen stallar före vingspetsarna.
    En bra nybörjarvinge med andra ord.

    Vingen i mitten ser ut att ha mindre klaffyta så då ger den väl klaffen lite sämre lyftkraft och bromsande verkan.

    Vingen längst ner har större klaffyta och borde ge lite bättre lyftkraft och bromsande verkan än mittenvingen.
    Eftersom den har tunnast vingprofil lär den vara snabbast.

    Den vingen som har tjockast vingprofil, den övre raka vingen sa du, kan ge långsammare flygning (bl a genom mer luftmotstånd).

    Om du kikar i flygplanskroppen finns det någon märkning (t ex F1, F2 osv) på spant och liknande, som kan ge indikation på ett det en gång var en byggsats? Eller verkar allt "hemsnickrat"?
    Med tanke på att modellen har motorkåpa, hjulkåpor och genomskinliga fönsterrutor så kanske det ändå är en byggsats?

    Jag känner inte igen modellen, men kanske den är från ca 1980 eller däromkring om du tror den kan vara ca 40 år gammal.
    Det ser ut som man försökt efterlikna en "Cessna" (172, 182 eller så).
    Kanske är en Europeisk tillverkare?
    Jag skulle prova att fråga om nån känner igen modellen på tyska rc-network forum "Retro Flugmodelle:
    http://www.rc-network.de/forum/forum...ro-Flugmodelle
    Det brukar funka att fråga på engelska fastän det är tyskt forum om man inte kan tyska.

    /Bo

  3. #3

    Standard

    Tack för svar! :-D

    Jag glömde ju säga om vingarna är helsymmetriska, semisymmetriska eller "flata under", men alla verkar ha rätt samma profil, men olika höga. Semisymmetriska.

    Blir ju lite nyfiken på hur vingarna beter sig så jag gör samtliga flygklara så får jag testflyga vid tillfälle.

    Jag hittar ingen märkning nånstans på flyget. Passformen på delarna ser ut som att de är sågade för hand från tex pappersmallar, inte något stansat eller påritade delar. En del skarver här och där. Så allt är nog "hemsnickrat". Noskåpan är i trä och det är också samtliga hjulkåpor samt landställsstagen är klädda med trä. Flyget är träklätt och målat med pensel, inte det vackraste på nära håll. Men flyget i sig är ändå inte väldigt tungt.

    Den övre vingen är av trä med plastklädsel, som dagens vingar.
    Original-vingen i mitten är tung (den är träklädd/plankad på styroks/frigolit).
    Den undre vingen är av trä med plastklädsel också.
    Känns som att den övre och nedre vingen är nyare, men det är samma blandning av trämaterial i "servogropen" i mitten på vingen. Hemsnickrat.

    Jag trodde först på Cessna 172/182 jag med. Men dom är knubbigare, har stag, andra hjulkåpor och inte så lång kropp, nos eller stjärt. Dessutom är modellen väldig fet i baken på höjden. Cessna har också dom där balansvikterna på rodrena som gör att de har sina unika Cessna-roder. Det har inte denna. Kikade lite på Cessna 205, 206, 207 men de har längre kabin. Och 210 liknande väl mest i formen, men de har uppfällbart vilket inte hjulkåpeflyg har.

    Nåja, flyga ska den! :-)

    2008 när jag träffade ägaren/byggaren så sa han att han nog inte flugit på 30 år, inte visste han exakt. Men han har byggt mest och en annan flugit.

    Ska kolla forumet du länkade till vid tillfälle.

    Hittade en bild från 2008.



    Samt några till nyare...



    Senast redigerat av Ålänning den 2019-10-08 klockan 18:45. Anledning: Komplettering...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •