Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Billig men PC ansluten

  1. #1

    Standard Billig men PC ansluten

    Hej
    Letar en laddare som går att ansluta till PC för att få upp grafisk bild av urladdning. Men eftersom jag har små krav på laddström vill jag hitta billigast möjliga.
    Syftet är att monitorera acken under urladdning. Själva urladdaren är tänkt att kopplas parallellt och låta laddaren mäta spänningen, sannolikt när den också urladdar. Urladdaren är ett hemmabygge utan möjligheter.

    Måste klara 6s.
    /OlleG

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    iCharger-laddarna, exv. 208B, kan anslutas till PC via USB för monitorering av såväl laddning som urladdning (ström, spänning, effekt, energi).
    Vad gäller urladdning kan iCharger sköta urladdningen via ett externt motstånd. Jag brukar använda två parallelkopplade 12V/55W billampor för att kunna ladda ur 3S-ackar med 110 W effekt exv. då jag vill testa konditionen på ackarna. Med 4 lampor kan jag göra samma sak med 6S-ackar.

  3. #3

    Standard

    Tack, ja det är vad jag söker men hade tänkt mig att finna något i "lågprisskiktet".
    Har surfat runt en del men inte hittat något vettigt (till lägre pris).
    /OlleG

  4. #4

    Standard

    Kan man inte ta en Frsky mottagare och skicka in batterispänningen i A1 via en spänningsdelare.
    Spänningen loggas då i sändaren och kan sedan visas i Companion både grafisk och som tabell.
    Man kan även följa förloppet från TV-soffan genom att ha med sig sändaren dit. Kan ju kännas tryggt ifall batterierna är stora.
    Kostar förståss en mottagare men den kan ju även användas till annat.

  5. #5

    Standard

    Osannolikt kreativt!
    Det kör jag på direkt. Jag har dessutom en telemetricellspänmingsmätare så jag kan följa varje cell!
    Dessutom informationen direkt i excel!

    Tack, besparade mig x kr i inköp.
    /OlleG

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •