Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Marks mfk. Ny hemsida

  1. #1

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard Marks mfk. Ny hemsida


  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    TREVLIGT med en ny hemsida.
    Det blir färre och färre hemsidor för klubbar. Flera gamla hemsidor läggs ner runt om i världen och många länkar har slutat att fungera.

    Vissa har gått över till Facebook eller andra sociala medier som gör det lättare för alla medlemmar att uppdatera och kommentera men det är olika hur aktiva de sidorna är.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ett problem som jag upplever med våra hemsidor är GDPR-lagen som gör att det är mera komplicerat att publicera bilder - om man skall hålla sig till lagen. Så för oss är hemsidan numera en tämligen statisk sida där vi främst har information om hur man blir medlem inkl medlemsavgifter samt vilka arrangemang som är på gång. F ö använder vi en sluten FB-grupp där medlemmarna själva står för det mesta av det som skrivs och publiceras.
    Roger

  4. #4

    Standard

    Börjar med att gratulera Marks Modellflygklubb till en ny hemsida. Lycka till med det fortsatta uppbyggnadsarbetet med hemsidan!

    Som Patrik skriver är det tyvärr allt färre klubbar som visar upp sina klubbar och dess aktiviteter genom uppdaterade och väl fungerande hemsidor, brist på tid, och duktiga webbmakare kan vara trolig orsak till detta.

    Facebook kan vara bra för snabba budskap och enstaka bilder, men som informationsmedia inom klubben, når Facebook i Ripas fall knappt hälften av Ripa´s flyg - aktiva Facebook medlemmar.
    Som historisk bilderbok försvinner bilder från meetings och aktiviteter allt för fort.
    GDPR har ingen klagat på ännu, och då allt fler medlemmar blir allt äldre, kan det vara trevligt att titta tillbaka och minnas alla trevliga stunder som hobbyn har gett oss, https://www.ripamfk.com/2012-09-09-19-35-49

    Hemsidan är klubbens bästa skyltfönster för att locka in nya medlemmar, detta under förutsättning att ”skyltfönstret” är uppdaterat och skyltat med rätt budskap, att skylta med medlemsavgifter, event och aktiviteter, från ”Anno Dazumal” gör ingen glad.

    Med vänlig häsning
    Mats
    www.ripamfk.com

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Mats - men det kan bli dyrbart om nån opponerar sig mot att finnas på bilder som klubben publicerat på hemsidan. Det känns helt enkelt lite för osäkert - egentligen skall man ha skriftliga godkännanden ifrån alla som kan identifieras på bilderna och det blir alltför komplicerat. Om man inte bara chansar...
    Sen tycker jag absolut att medlemsinformation - medlemsavgifter, event m m - skall finnas på hemsidan.
    Roger

  6. #6

    Standard

    Väntas nu... måste man ha lov att publicera varenda bild folk tar själva och sätter ut på hemsidor, FB mm? När har det ändrat? Är väl bara kränkande bilder (typ) som man uppenbarligen inte publicerar. Så alla ni som tar bilder där andra människor eller egendom är med på bild, har frågat lov av dem ni fotar och fastighetsägaren om ni får lägga ut bilden på nätet. Sluten grupp = alla i gruppen ser bilden, det är inte skyddat. Har GDPR med bilder också att göra? Är inte det någon lag om publicering av foton som går in gällande foton? Om jag fotar någon så ska de säga till direkt att de inte vill vara med på bild, det respekterar jag. Inte komma smygande efteråt och gnälla. Det har hänt en gång när jag fotade motorträffar mm för 15 år sedan, jag slutade fota en person och "hens" bil helt. Ena dagen godkänner man att en bild publiceras, nästa dag stämmer man dem för att man ångrat sig. Men idag fotar alla allt och lägger upp så det är inte många som bryr sig längre. Börjar bli lite överpallrigt detta med att man inte får fota eller spara något längre, knappt så man vågar se på någon människa utan att bli ifrågasatt. :-D Vem stöder all denna idioti? Inte undra på att föreningsdöden tar över, ingen vet om att de/vi finns snart. Men om man kan tjäna pengar på detta så kanske man borde börja tryna runt lite... lite som USA och folk som blir miljonärer på att stämma caféer som har för hett kaffe eller de som stämmer företag för att de inte skrivit ut självklara saker i sina bruksanvisningar.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    I den gamla världen var utrycket "Syns man inte finns man inte" detta får inte hända med modellflyghobbyn.

    I samband med en utbildning inför GDPR lagens införande tog klubben fram en skrift som alla medelmmar fick ta del av.
    Genom att betala medlemsavgift till klubben godkände man som medlem villkoren för att synas på bild i klubbens media.
    Ännu har ingen backat ur, ingen har så här långt heller framfört synpunkt på att någon publicerad bild skall tas bort.

    *************************************************
    Som klubb gick vi ut med följande medlemsinformation:

    Vad innebär den nya dataskyddsförodningen för dig som medlem i Ripa Modellflygklubb?

    Den 25 maj börjar dataskyddsförodningen att gälla
    Gäller som lag i alla EUs länder

    Syftet med dataskyddsförodningen är modernisering, harmonisering, stärkta rättigheter för den enskilde och klargörande av ansvar med andra ord: ordning och reda.
    Ripa Modellflygklubb har till uppgift att inom klubbens verksamhetsområde arbeta för modellflygsportens utbredning

    Vad använder vi dina personuppgifter till?
    Dina medlemsuppgifter (namn, adress, och telefonnummer samt e-postadress, samt fullständigt personnummer vid medlemskap i SMFF för registrering i Idrott Online) används till att administrera ditt medlemskap, ge löpande information, skicka ut medlemsbrev via e-post.

    När vi använder dina personuppgifter följer vi bestämmelserna i Dataskyddsförodningen.
    Vi behandlar endast de personuppgifter som är nödvändiga för att vi ska kunna fullgöra klubbens förpliktelser vid medelmsregistering till SMFF och RCFF.
    Om du inte är nöjd med vår hantering av dina uppgifter finns möjligheten att anmäla detta till Datainspektionen.

    Dina uppgifter sparas så länge du är medlem och ett år efter att ditt medlemskap upphört eller i enlighet med andra tillämpliga lagar.
    När du betalar in avgift för ditt medlemskap ger du samtidigt ditt samtycke för klubbens hantering av dina personuppgifter.
    Du som medlem har rättighet att begära ut alla uppgifter som Ripa Modellflygklubb har registrerat om dig.

    Det innebär också att du som medlem ger ditt godkännande om vi publicerar något foto där det är tydligt vem som är med på fotot, eller namnger dig på klubbens bildsidor, samma gäller om någon annan publicerar något om dig på Ripa Modellflygklubbs Facebooksida.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ålänning - det snabba och enkla svaret är Ja - GDPR omfattar även bilder. Sen är det ju lite annorlunda när du som privatperson publicerar på din FB-sida jämfört med att klubben lägger ut på hemsidan.
    Det är möjligt att Ripa's lösning fungerar juridiskt när det gäller bilderna och vi har nåt snarlikt men är ändå försiktiga numera.
    En sak är säker och det är att det inte är så enkelt numera med juridiken runt detta.
    Roger

  9. #9

    Standard

    Det finns flera klubbar som monterar webbkameror på sina fält, så länge utrustningen inte är uppsatt för att identifiera vilka piloter som använder fältet, bör klubben gå fri från GDPR-lagen

    https://computersweden.idg.se/2.2683...ktsigenkanning


    Mvh
    Mats
    www.ripamfk.com

  10. #10

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Vad jag vet så gäller GDPR även för FB, men alla inlägg och kommentarer, och köp och sälj, senaste flygning, mitt senaste köp, vad händer imorgon, hur gör man nu, rapport om fältet, nya besökare, flygväder imorgon, radio tipps, motorinställningar, träning manövrar, är det totalt tyst om nu! Man pratar i slutna grupper och bestämmer saker och ting som få får ta del av. Inte konstigt att hemsidor dör. Så dom som föder en ny hemsida kan man bara önska lycka till och hoppas att den blir gammal.
    Mina egna personliga synpunkter.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ni må tycka vad ni vill om FB men vi har i alla fall upplevt en högre aktivitet på fältet sen vi skapade vår FB-grupp eftersom många medlemmar lägger ut en notis där när dom skall åka ut eller redan är på fältet och det tycks inspirera flera att ta sig ut. Och när det skrivs nåt så plingar det ju till i alla medlemmars telefoner...
    Sen läggs det givetvis också ut bilder, filmer och allmänt modellflyg-tugg där och man är inte beroende av nån enstaka individ som uppdaterar hemsidan. Givetvis behövs också en hemsida som fönster utåt och finns den skall den vara uppdaterad. Sen kan man ju också lägga upp en form av hemsida på FB a'la de företagssidor som förekommer - och skild ifrån "diskussions-sidan" - och har man den sistnämnda sluten så kan man lämpligen ha den andra öppen bara för att så många som möjligt skall hitta till klubben.
    Det finns många sätt att marknadsföra sig på och det ena behöver inte utesluta det andra.
    Roger

  12. #12

    Standard

    Håh håh! Verkar som vi snart är tillbaks i "tiden före mobiltelefonen". Dvs lämna mobiltelefonen hemma, packa flyget och far ut till fältet. Det kanske är nån bekant där och flyger. Prata och ha skoj. Ses nästa gång ni ses. Eller så kommer klubbkvällarna tillbaks. Ta bilen till butiken, webshops är snart borta. Bra jobbat paragrafryttare och vad man nu vågar kalla alla som hela tiden letar orsak till att försämra, för att det går.

    Det viktiga är att vi flyger, annars minskar innehållet överallt (hemsidor, forum, FB, osv)... och att vi hjälper varandra, annars minskar möjligheten att komma vidare med sin hobby när man kört fast.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Väldigt mycket om detta. Sista inslaget vart det bra om.

    Mvh Thomas

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    thoabr,
    Ville bara säga hej och bra att ni har och bygger upp en egen hemsida. Det ni hittills fått upp på Er hemsida ser ut att vara det viktigste. Fint med Galleriet med bilder också, blir lite mer levande då.
    Antar du är webbmaster och håller ordning på hemsidan.
    Har ni några byggkvällar på vintern eller bygger alla i Er klubb hemmavid? Såg inget på hemsidan om sånt.
    Er klubbs historik kunde vara kul att läsa om, ifall det läggs upp så småningom. Sånt är lite intressant att läsa om (tycker jag).
    Den klubb jag är med i har klubblokal och där bygger några också, oftast tisdagar kl 18-21 men många bygger hemma förstås.
    När jag börja med modellflyg för en herrans massa år sen i en annan klubb än den jag är med i nu byggde vi alla i klubben i vår bygglokal, ingen byggde hemma. Har ingen koll hur byggverksamheten ser ut ute i klubbar och så men i vår klubb är det många som bygger fortfarande (mycket skalamodeller). Men många är till åren komna (inte modellerna utan byggarna) så vi får väl se hur länge de kan fortsätta bygga modeller (ofta från ritning/scratch).

    /Bo

  15. #15

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Hej

    Inte jag som är webbmaster. Står på hemsidan. Finns en bra sida på diverse för elflyg. Kör inte själv elflyg. Så jag jag vet inte mycket om det.

    Thomas

  16. #16

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Hej

    Det är allt trevligt med en hemsida.

    http://www.marksmodellflygklubb.se/H...ill%20oss.html

    Larsrune gör ett bra jobb. Webbmaster

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •