Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Spektrum IX20 radion släppt.

  1. #1

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard Spektrum iX20 radion släppt.

    Hej,
    Spektrum har nu släppt sin iX20 radio, deras flaggskepp.
    http://spektrumrc.com/Products/Defau...odId=SPMR20100
    20 kanaler.
    Hög kapacitet på batteriet i sändaren, 10 500 mAh, Li-Ion.
    Support för Crossfire enhet, på "900" MHz (för de som t ex behöver extra lång räckvidd).
    Inbyggd kamera.
    "Touch" brytare.
    On-the-fly (OTF) finjustering av vissa inställningar.
    Programmera mottagare och andra enheter från sändaren.
    Viss talstyrning av funktioner i sändaren.
    5 tum touch färgdisplay med Androidbaserat gränssnitt.
    Spakar med magnetiska hall sensorer (istället för potentiometer).
    Användaren kan själv byta "mode" (mode 1, 2, 3, 4) i sändaren.
    Användaren kan själv flytta runt brytarna på sändaren.
    Osv.

    Rekommenderat listpris på Spektrum USA hemsidan ca $1400 (det brukar bli nuförtiden ca x 10 i svenska kronor så den borde väl kosta här runt 14000 SEK eller några hundringar mer gissningsvis.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2019-11-02 klockan 10:46.

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Lite mycket pengar https://www.youtube.com/watch?v=osCbWBEPhUQ

    Det är förvånade hur mycket radio man verkar kunna få för 2000 kronor
    Självklart långt från samma kvalitet och framförallt samma bekväma programmering.

    https://www.youtube.com/watch?v=gnxLaJBE2UA
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Jag har en Jumper T16 och haft den en månad nu det är en helt suverän radio och den erbjuder hela Frskys sortiment plus att den har stöd direkt för TBS crossfire vilket enligt min mening är det helt överlägsna mottagare systemet idag

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Numera är det ju en intern multimodul i T16 och då blir den ju ännu mera flexibel. Har själv en liten T12 Plus som jag köpte ifrån Hobbyking EU i våras på "rea" - tror jag gav runt 700 kr för den. Köptes mest på kul för att testa men kör bl a ett par BNF-kärror ifrån E-Flite på den och har för avsikt att använde den för inomhusflyget i vinter - troligen tillsammans med mina gamla men små och smidiga Assan-mottagare som aldrig svikit mig...
    Roger

  5. #5

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Hoppas att hitta en bättre beg DX9 nu när det har kommit flera nya IX efterträdare ;-)
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Det där med "touch" brytare på nya Spektrum iX20 radion blev jag lite nyfiken på hur det fungerar.
    Först trodde jag att man kunde få brytare att gå från På till Av och omvänt bara genom att röra vid brytaren, men så är det inte det fungerar. En av utvecklarna hos Spektrum gav exempel på rcgroups vad touch brytarna kan göra för dig:

    - Om man har en eller flera brytare för att växla mellen s.k. Flight Modes (flygfaser) t ex för taxi, start, normal flygning, landning osv), lägg fingret på brytaren så kan man få en röst som säger vilket flygläga man f.n. har valt.

    Man får förstås spela in ljud med önskat röstmeddelande och koppla till brytarens lägen förstås för att detta skall fungera.
    Själv använder jag liknande tänk i min Futaba radio på det viset att jag har spelat in ljud som jag kopplat till vissa brytarens olika lägen. t ex "Spinn" (flygfas), "Stall turn" (flygfas), "Landning" (flygfas). Då hör jag i alla fall minst en gång det inspelade ljudet när jag slår till brytaren i en viss flygfas, jag har på Spinn och Stall turn att ljudet upprepas tills jag slagit av brytaren. Futaba har ingen touch funktion på brytare, men det skulle varit användbart.

    - En annan situation, jag vill veta om jag har landstället upp- eller nedfällt. Bara lägga fingret på den brytaren så får man besked med något lämplig röstmeddelande man kopplat till den brytarens olika lägen.

    - Har jag en viss funktion t ex en viss mix på eller av, via en viss brytare?

    Osv

    Vi får väl hoppas att Spektrum testat av den nya iX20 ordentligt. Deras förra flaggskepp DX20 hade lite problem med vissa saker i början kommer jag ihåg som gjorde att den fick återkallas (två gånger) för att åtgärdas.

    Spektrum kommer att släppa en ny 20-kanals mottagare i januari (enligt hemsidan) som kan passa till den nya iX20 sändaren för olika ändamål:
    https://www.spektrumrc.com/Products/...ID=SPMAR20310T

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2019-11-02 klockan 12:42.

  7. #7

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Har ju hållit på ett tag, så man undrar vad man ska ha alla kanaler till! Flyger med mina 6 maskiner regelbundet.
    1 Air-combat 3 kanaler. 2 Heron 5 kanaler. 3 Wacon 6 kanaler. 4 Hkp 1 4kanaler. 5 Hkp 2 7 kanaler. 6 Mavic pro +Googles 9kanaler.
    Behöver inte fler kanaler just, har faktiskt använt 9 kanaler i en maskin. Tycker att det funkar helt okej för mig och har stor respekt för dom som måste ha mera kanaler av en eller annan anledning. Är absolut inte teknikfientlig eller vill göra ner framsteg inom radiotekniken. Men 20 kanaler , vad ska man ha dom till! Tror att det är lite lull lull också.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Fler kanaler innebär att man kan göra mer mixar typ Det är inte bara till styrning eller trottel som kanaler går åt.. Mix med skev och höjd är ytterligare en kanal t.ex. Bromsskärmar, o annat roligt med som man vill ha på sina flygplan/helikoptrar kanske.
    Jag har själv IX12 sedan några månader tillbaka, min är en av dem som inte krånglat. Man skall nog i samma veva också ha med sig, att även om det synts mycket snack om IX12 och dess problem, så är det kanske en droppe i havet av alla som äger den radion som har haft större problem.

    Att byta till IX20 kommer jag inte göra ännu på ett tag, då kanske jag går upp på Core radion istället.. men den är en aning dyrare med. ><

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Man får förstås spela in ljud med önskat röstmeddelande och koppla till brytarens lägen förstås för att detta skall fungera.
    Nejnej, det behöver man inte alls. Det är "Google text to speach" som används, bara att skriva in den text man vill ha uppläst.
    /A

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    På en fet jetkärra eller kanske en skalakärra kan nog 20 kanaler gå åt.
    T ex finns en del flygplan med klaff och skevroder som säkert kan sluka 6 kanaler tillsammans om det är delade roderytor och så. Infällbara ställ. Styrbart noshjul eller sporrhjul på egen kanal, luckor, positionsljus, huv som skall öppnas via en kanal, rök av/på kanske. Släppa en bomb, lösgöra en bromsfallskärm. Luftbromsar. Hjulbroms. Piloten vinka eller vrida på huvet i cockpit. Släppa "flares". Skjuta ut piloten med katapultstol... vore nåt (har aldrig sett på radiostyrt flygplan).
    Flermotorigt flygplan, en kanal per motor för throttle. Reglera en swing vinges gradantal (pilvinge för snabb flygning, mer rak vinge för start och landning).
    Ibland behövs flera servon och kanaler på varje roder t ex stora skevroder.

    Cool att man kan skriva in text istället för att behöva läsa in en ljudsnutt, så kan man sen få höra nån annan cool röst läsa upp texten. Det kan ju låta bättre (tycker själv jag hörs så konstigt på ljud jag själv spelat in med min röst...).

    /Bo

  11. #11

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    På en fet jetkärra eller kanske en skalakärra kan nog 20 kanaler gå åt.
    T ex finns en del flygplan med klaff och skevroder som säkert kan sluka 6 kanaler tillsammans om det är delade roderytor och så. Infällbara ställ. Styrbart noshjul eller sporrhjul på egen kanal, luckor, positionsljus, huv som skall öppnas via en kanal, rök av/på kanske. Släppa en bomb, lösgöra en bromsfallskärm. Luftbromsar. Hjulbroms. Piloten vinka eller vrida på huvet i cockpit. Släppa "flares". Skjuta ut piloten med katapultstol... vore nåt (har aldrig sett på radiostyrt flygplan).
    Flermotorigt flygplan, en kanal per motor för throttle. Reglera en swing vinges gradantal (pilvinge för snabb flygning, mer rak vinge för start och landning).
    Ibland behövs flera servon och kanaler på varje roder t ex stora skevroder.

    Cool att man kan skriva in text istället för att behöva läsa in en ljudsnutt, så kan man sen få höra nån annan cool röst läsa upp texten. Det kan ju låta bättre (tycker själv jag hörs så konstigt på ljud jag själv spelat in med min röst...).

    /Bo
    Hej, att jag hållit på ett tag stämmer väl sådär. Jobbat med fullskala i 35 år, civilt som militärt. Modellflyg 45 år. Så jag är väl inte helt tappad bakom en vagn. Finns mycket man kan styra med radion, men ni glömde rc-nål, bogserkrok, ljudkälla, luftbromsar, variabelt utblås, ombord glöd.
    Men trot eller ej men jag har inte möt någon än i klubben som använder mer än 9 kanaler!
    Men det kanske händer snart. Hoppas man får lära sig nånting då.
    Vi får hoppas att det blir så.
    /Matti

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Stora segelflygkärror kräver ofta många servon. Här är ett exempel med 13 servon: http://igg-sverige.se/js1/js-1_build_log.pdf
    Monterar man sedan motor och fartreglage med extrakanal, strobe och positionsljus, gyro, tändning av rökpatroner, extern vario m.m. så kanske inte ens 20 kanaler räcker. Att man fyller upp 12-14 kanaler är inte så ovanligt på stora modeller men 20 har vi nog inte sett eftersom få RC anläggningar klarat av det hittills.

  13. #13

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Stora segelflygkärror kräver ofta många servon. Här är ett exempel med 13 servon: http://igg-sverige.se/js1/js-1_build_log.pdf
    Monterar man sedan motor och fartreglage med extrakanal, strobe och positionsljus, gyro, tändning av rökpatroner, extern vario m.m. så kanske inte ens 20 kanaler räcker. Att man fyller upp 12-14 kanaler är inte så ovanligt på stora modeller men 20 har vi nog inte sett eftersom få RC anläggningar klarat av det hittills.

  14. #14

    Standard

    Har dessa nya sändare inbyggda sequencers för landställsluckor och sånt också?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Har dessa nya sändare inbyggda sequencers för landställsluckor och sånt också?
    Ja

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •