Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Tips bra servo

  1. #1

    Standard Tips bra servo

    Jag skulle vilja ha tips på bra servo i standardstorlek, pris ca max 250:- så inga dyra superdupergrejor, pålitliga, gärna metallvxl och digital men inget måste, däremot är kullagrad ett måste, till plan i 60-storlek, vad finns?

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Vad har du för krav på snabbhet och dragkraft på standardservot?
    Skall det vara digitalt servo?
    Skall det klara HV (High Voltage) dvs åtminstone 7.4 volt?

    Tips: idag har många miniservon så bra prestanda att de kan användas istället för standardservon om man behöver lite mindre och eller lättare servon.
    I ett "60" storleks flygplan (för motsv gamla 10 cc motor) funkar miniservon i regel på alla roder om det inte är nåt extremt flygplan.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2019-11-02 klockan 19:15.

  3. #3

    Standard

    Helst inte nåt ganmmalt segt som 0,17sek eller så, HV går bra , digitalt är att föredra, jag har satt ca 250kr som gräns (give or take) men hade jag fått välja fritt: metall (karbonit???), digitalt, HV=ok, gärna ett nytt servo med senaste tekniken etc (4096?), över 4-5kg, kullagrat. Jag är (över)känslig mot servo som har glapp eller inte går tillbaka till neutral.....

    Anledningen till att jag frågar är att jag de senaste åren bara använt 10-14gram servo, de har jag koll på men inte de större .......

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Tror du hamnar på t ex Hitec HS-5625MG:

    https://hitecrcd.com/products/servos...5625mg/product

    Klarar max 6 volt men i övrigt ganska snabbt och starkt standardservo med kullager, metalldrev och digitalt. Det är programmerbart med en Hitec servoprogrammerare.
    Kanske om du letar nog ihärdigt du kan hitta nån webshop som säljer det för under 300 SEK, men knappast i Sverige, kanske inom EU.

    Själv kör jag Futaba servon i alla mina flygplan men de är tyvärr rätt dyra överlag.
    Billigaste Futaba digitala standardservo med metalldrev är betydligt dyrare än Hitec servot ovan.

    Tips: nylondrev i servot ger oftast mer galappfritt servo. Alla servon hade förr nylondrev men det gick bra att flyga 10 cc F3A maskiner utan problem trots detta, det har jag egen erfarenhet av.
    Så tänk igenom om du verkligen behöver metalldrev i servot.
    Annars är det billigaste digitala Futaba standardservot med kullager S3152, men det har nylondrev och är lite dyrare än din budget.

    /Bo



  5. #5

    Standard

    Tack för tipsen bem,
    jag tittade på Hitec servot ovan och jämförde lite med de andra Hitec servona. Jag hade HS-5065 (13 gram) när de kom ut men hade en del otur med kvaliten på dem..... är Hitec bra servo idag överlag?

    Kollade hos Autopartner och hittade Hitec HS-5625MG där men oxå ett som heter Hitec D485HW 7.4kg 0.15s ,vad tror du om det? Pris 229kr
    https://www.autopartner.se/elektroni...c-d485hw-servo

    Gear Material: MK 1st Gear & 3 Karbonite Resin Gears, hur är detta jmf med plastdrev och metalldrev?
    D-series high resolution 32-bit technology and wide voltage operation - låter ju bra?
    "Ersätter HS-5485HB och HS-5495BH" står det.

    Hur är detta jmf med Hitec HS-5625MG ?
    Senast redigerat av Halcon den 2019-11-02 klockan 21:45.

  6. #6

    Standard

    Kör detta i min Sebart Angel 50:
    https://www.rcflight.se/visaprodukt....g-2-5-kg-0-08s
    /Leif

  7. #7

    Standard

    Något för litet tyvärr ( 35 x 15 ) , finns redan hål på 40x20mm för standardservo så jag ser helst att det är ett servo av standardstorlek på 40x20mm.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

  9. #9

    Standard

    Jo men det där verkar ju stämma: rätt storlek, bra styrka, HV, kullager, priset kan man inte klaga på......väldigt bra pris faktiskt, ska kolla upp det om det finns några problem med detta servo.....

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    HS-5625MG:

    Karbinite drev i förbränningsmotordrivet plan vete tusen om jag skulle våga mig på, åtminstone inte i ett plan med bensinmotor som vibrerar mer.

    Annars verkade detta servo HS-5625MG uppfylla alla dina krav, även pris.
    Själv har jag använt många Hitec små micro servon i inomhusmodeller och alla dessa servon har karbonite drev. Där har karbonite drev funkat utmärkt.

    I eldriva flygplan med inga eller små vibrationer är det inga problem med karbonite drev i servona.
    Karbonitedrev är inte lika starkt som metalldrev, det vet jag.
    De är såvitt jag vet lite "skörare". Inte segt som nylondrev.
    Fastän Hitec säger att karbonite är 4 gånger starkare än nylon så hjälper det inte när det vibrerar.

    I alla fall skulle jag välja nylondrev eller metalldrev i servon i första hand för förbränningsmotordrivna flygplan just på grund av vibrationerna som lättare kan sabba karbonitedrev i servon över tid.
    I bensinmotordrivna med högre vibrationer skulle jag i första hand hålla mig till metalldrev i servona för roderytorna, säkrare så.

    Så här skriver Hitec själva:

    Be aware that high vibration gas (not glow) engines combined with large control surfaces and large throws (3D models) can put undue strain on the gears. Metal geared servos are recommended for these applications

    Om du skaffar servon med karbonitedrev och samma material i utgående servoarmsaxeln så använd inte Logctite att låsa servoarmens skruv med för karbonite tål inte Loctite.

    /Bo

    Senast redigerat av bem den 2019-11-03 klockan 17:32.

  11. #11

    Standard

    Där har du en poäng, jag är (fortfarande) lite skeptisk till Karbonite drev......

    Man får väl vara väldigt försiktig när man spänner servoarmens skruv så man inte spräcker karbonite dreven....

  12. #12

    Standard

    Om man glömmer Karbonite drev och istället tittar på ett lite dyrare servo som HS-5625MG (ovan) och jmf med ett servo i "Futabakvalite'" nämligen Futaba 3073HV för samma pris: https://www.autopartner.se/elektroni...-s-bus-ers-s31 = plastdrev och max 3,9kg.

    Hittade oxå ett MKS DS1210 för 325:-: titandrev, digitalt, 10kg 0.12sek, max 6volt, 2BB, MKS kvalite'?


    Finns det då ett givet val?
    HS-5625MG 319:-
    Futaba 3073HV 333:-
    MKS DS1210 325:-

    (märkte ni att mitt maxpris på 250:- försvann helt plötsligt ut genom rutan....?)

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det jag tipsade om - Hitec HS-430BH - har ju nylondrev och inte de skörare Karbonite-dreven.
    Kollade några recensioner och dom var ju väldigt positiva. Verkar klart prisvärt.
    Roger

  14. #14

    Standard

    Har letat febrilt efter dåliga reviews om Hitec HS-430BH servona men hittar inget..... 149:-/st........
    Är sugen på MKS servona, har haft små DS6110 en gång och det finns nog inga bättre i den storleken...?
    MEN ....MKS servona är nog (?) overkill och mer än dubbla priset mot Hitec HS-430BH .......

  15. #15

    Standard

    Jag vet inte vad som är bäst, eller mest prisvärt... för jag har i stort sett köpt Hitec-servon sedan typ 2010 och inget har failat än så jag har haft tur. Dom är inte tokdyra heller. Har nog köpt 100++ Hitec-servon under åren. Eller så är det för att jag flyger för lite. ;-) Det är ju viktigt att man inte låter servona binda i ändlägen, att de inte får jobba för tungt (dimensionera rätt) och att man håller dem från störningar osv... samt att man ska vara varsam om man landat hårt eller kraschat att servona inte tagit skada. Det gäller väl iofs alla servon. Hitec tycker jag har hållit mittläget bra och är rätt tysta mot många andra servon jag har från "förr i tiden". Har MKS också, dom är dyrare jo. Futaba same same (som var förra favoriten men blev dyra när man skulle ha hävare grejer). Alla andra märken jag har så har inte hållit kvaliteten / eller om man följer statistik så har jag haft mer otur med dem.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Standard

    Anledningen till att jag är lite anti-Hitec är för att det är princip bara det märket jag haft problem med.....
    Jag vill gärna tro att de har blivit betydligt bättre med tanke på deras utbud av servo idag, man ser också att många använder de dyrare Hitec servona i de större 3D maskinerna....borde borga för högre kvalite' som oxå smittar av sig på deras lägre prisklass, tycker man....

    Annat var det när man började flyga rc ....då var man glad att man överhuvudtaget hade RÅD att köpa ett servo....
    Bild på min första RC anläggning inköpt i mitten på 70-talet.....servona där är ungefärligen dubbelt så stora (volymmässigt) som dagens standard servon....
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Min.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	116,9 KB 
Id:	69137  

  17. #17

    Standard

    Dags att komma till ett beslut....tack för alla inputs....de har på sitt sätt varit bra för veta vad jag ska ha och inte ha....som jag sa så hade jag sedan tidigare superkoll på microservo (10-14gr) men däremot helt noll koll på standardservo.....så vad blev det? Jo jag kör på servo som passar till användningsområdet och därför blev det Hitec HS-430BH!

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Halcon,
    MRC radio... (Model Rectifier Corporation). Japanskt märke men såldes mest i USA.
    Det var ett mer sällsynt radiofabrikat tror jag, här i Sverige på 1970-talet. Var Truendsson (SEMO) i Malmö som var importör av det märket, med start från 1975. Såg en MRC Mk V svart vinylklädd sändare en gång på mitten av 1970-talet på modellflygfältet jag flög på då. Verkade vara ganska bra grejer, bra spakar var det i den radion kommer jag ihåg.
    De testade en MRC Mk V radio i Allt om hobby på 1970-talet (nr 4 1975) och den fick fina lovord, kollade nyss, idel lovord av Bo Gårdstad som då gjorde tester av radioanläggningar som kom in i Aoh. Bra räckvidd, bra spakar, precisa och starka servon, hög kvalitet på vitala elektronikkomponenter i radion osv.
    Den där MRC radion du hade kom ca 1977 (enl en annons i AoH 1977, "Äntligen kommer dom", MRC 772 och 774).

    Åter till servon:

    Det finns säkert bra servon som uppfyller dina krav inkl pris men i lågprissegmentet kan man gå på pumpen också. Kvalitet kostar oftast, trots allt. Och det kan även vara så att fastän någon varit nöjd men en viss servomodell i lågprissegmentet kan det vara så att kvaliteten inte är jämn så ett annat servo av samma modell kanske kastar in handduken ganska kvickt. Det är väl risken med de billigare servona, även om risken nog är mindre än förr bl a på grund av miniatyriseringen och ytmonteringen så att servona kanske inte vibrerar sönder lika lätt idag som förr. Men lödningar, potentiometer (de flesta servon har ju potentiometer fortfarande) kan ju paja trots detta.
    Skall du inte flyga med bensinmotordrivna modeller där vibrationerna är högre funkar väl nylondrev lika bra idag som förr.
    Metalldrev i servot kan förresten ge lite glapp efter ett tag, det har jag sett på något Futaba servo jag har själv.

    Jag skulle inte ens vara rädd att sätta i "Micro" servo i en 60-maskin om microservot har bra prestanda.
    Jag köpte för nåt år sen av en dansk F3A-kille som har en hobbyfirma ett gäng KST servon, några är microservon och de används av många danskar i 2-meters F3A maskiner (visserligen eldrivna) på både höjd och skevroder, på mono och dubbeldäckare (på sidoroder får man ha kraftigare servo på sådana maskiner) Ser på prislappen jag betala 350 kr (visserligen danska kr) for microservot, KST MS325. Det har väldigr bra spec. Digitalt, Corless servomotor, Contactless (ej potetiometer), dubbla kullager, metalldrev, väldigt starkt och snabbt om man kör på 7.4 eller 8.4 volt, lätt bara 20 gram, har 4 servoöron för att fästa servot.
    Det låter nästan för bra för att vara sant, men de danska F3A flygarna har bra erfarenhet av detta servo. Till sidoroder (och skevroder osv) kan man använda KST MS589 som är ett standardservo som är ännu starkare men lika snabb med samma spec i övrigt som den lilla servot dvs digitalt, corless, contactless, kostade 550 kr ser jag på prismappen
    Bara lite tips så du har lite mer att kika på i framtiden.
    Hoppas Hitec HS-430BH som du valde funkar bra.
    /Bo

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	KST_MS325.JPG 
Visningar:	75 
Storlek:	185,1 KB 
Id:	69139
    Senast redigerat av bem den 2019-11-04 klockan 16:22.

  19. #19

    Standard

    Verkar vara ett höjdartips! Hittar det på lite olika ställen i Europa men inte Danmark. Har du möjligen den länken?
    /OlleG

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast om vi ser lite bakåt så var ju t ex Futabas billiga standardservo ändå mycket tillförlitligt så att servon är billiga behöver inte innebära att dom inte är tillförlitliga. Däremot kan ju t ex kraften och "centrerings-precisionen" vara sämre än hos ett dyrt servo men det märker man ju och de bristerna brukar inte få fatala följer.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •