Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Ny Jeti DC-16 2020.

  1. #1

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard Ny Jeti DC-16 2020.

    Ny Jeti DC-16 på gång, kommer i januari 2020.
    Färgdisplay och 900 MHz backup m.m.
    https://jetiforum.de/index.php/4-jet...-dc-16?start=0
    /Bo

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Ny Jeti DC-16 2020.jpg 
Visningar:	138 
Storlek:	73,8 KB 
Id:	69132
    Senast redigerat av bem den 2019-11-03 klockan 12:54.

  2. #2

    Standard

    Mumma!
    Har dom 433 eller 868MHz för oss européer? Eller är 900 = "900" så det täcker in 868 också? Nu när jag frågar det så undrar jag om detta inte varit på tapeten förr, men att jag inte minns... Gillar DC-16, är på min vill-ha-lista istället för Futaba... när jag får för mig att byta. :-) Gillar stora korvlådor. Har haft pult sedan 2007 på alla sändare.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Jetis backupfrekvens "900" MHz, på radio som har det hos Jeti, är 868MHz för oss i EU (915MHz i USA m. fl. länder).
    Jetis backupfrekvens är just det, en backup. Ordinarie är 2.4 GHz och skulle den bli utstörd tar "900" MHz frekvensen över som backup, så du kan ta dig ner och landa, den är inte tänkt att man flyger omkring på som man gör med den ordinarie 2.4 GHz signalen. Det går inte ens att starta på 900 MHz med en Jeti radio, man måste alltid ha en fungerande 2.4 GHz signal och bindning mellan sändare och mottagare på den frekvensen för att överhuvud taget komma upp i luften. Man kan alltså inte välja att starta med 900 MHz frekvensen. Som sagt, 900 MHz är backupfrekvens på de Jeti radio som har det.

    /Bo


  4. #4

    Standard

    Kan inte låta bli att fråga om någon någonsin blivit utstörd på 2.4 GHz vid flygning? Mix av tidiga "måttligt eller intealls frekvenshoppande/spreadspektrum" sändare kanske.
    /OlleG

  5. #5

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OlleG Visa inlägg
    Kan inte låta bli att fråga om någon någonsin blivit utstörd på 2.4 GHz vid flygning? Mix av tidiga "måttligt eller intealls frekvenshoppande/spreadspektrum" sändare kanske.
    /OlleG
    900 MHz har betydligt längre räckvidd och penetrerar hinder bättre än 2.4 GHz, så tanken är inte helt fel

  6. #6

    Standard

    Väl medveten om det. Men om den aldrig behövs?
    /OlleG

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    På Jet World Masters (JWM) 2019 i kina alldeles nyligen var det två radiostyrda kameror och ett WiFi nätverk intill flygplatsen som störde ut i stort sett alla andra radiofabrikat på plats än PowerBox Systems CORE radio.
    Det lustiga var att det var polisen som var de som hade radiostyrda kamerorna och WiFi nätverket. Det finns en video på Youtube där man kan se att en del piloter hade verkliga problem att styra sina modeller och en del gick i backen.
    Men när väl källorna till störningen lokaliserats och dessa stängts av kunde tävlingen genomföras.
    Vet ej om nån hade Jeti radio och hade 900 MHz backup igång på dem.
    Det är väl misstänkt att radiostyrda kamerorna och WiFi nätverket sände på för stark styrka så det störde ut allt annat på samma frekvens? Om de verkligen hållt sig till standarderna (så de inte skall störa annan utrustning) borde de aldrig ha stört kan jag tycka.

    Backupfrekvens på 900 MHz är en bra tanke men frågan är om det hjälper i en sån situation som de hade på JWM 2019?
    PowerBox Systems CORE radion har redundans med dubbla 2.4 GHz signaler (som även Jeti har) men CORE har inte backupfrekvens på 900 MHz, tydligen står CORE radio emot störningar på 2.4 GHz bra trots avsaknad av backupfrekvens 900 MHz.

    /Bo

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Håller med OlleG - och har personligen inte heller upplevt att någon störts ut sen vi övergick till 2,4 GHz för många år sen. Själv körde jag under många år med ett Assan-system som saknade all form av frekvenhoppning men inga störningar på det heller trots väldigt mycket flygtid - både utomhus och inomhus. Så kanske är även dessa nya funktioner ett nytt utslag av vårt "trygghetsknarkande"...
    Roger

  9. #9

    Standard

    Tydligen är det väldigt stora problem med 2,4Ghz i Kina och jag har hört ryktesvägen att Flyskys nya PL18 Paladin ska ha den bästa länken på just 2,4Ghz med dess nya protokol AFHDS3, sant eller inte vet jag inte. 1st sådan radio är beställd i alla fall och kommer snart.

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Allt som har med säkerhet att göra är ju fullständigt onödigt så länge inget händer!
    Superhero

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Håller med OlleG - och har personligen inte heller upplevt att någon störts ut sen vi övergick till 2,4 GHz för många år sen. Själv körde jag under många år med ett Assan-system som saknade all form av frekvenhoppning men inga störningar på det heller trots väldigt mycket flygtid - både utomhus och inomhus. Så kanske är även dessa nya funktioner ett nytt utslag av vårt "trygghetsknarkande"...
    Roger
    Det är förmodligen som med Mavic Air, vissa har räckvidd på bara ett par hundra meter medan andra flyger mer än 2km utan minsta problem, allt beroende på var......landsbygd eller i nära stadsbebyggelse med alla dess störningar....

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Halcon - så kan det absolut vara men vårt flygfält ligger nog rätt nära "stadsbebyggelse". Ingen vill ju att kärrorna skall kvadda , t ex beroende på yttre störningar, men sen 2,4 GHz kom till vår hobby så har vi de facto inte upplevt en enda kvadd som skulle kunna härledas till den typen av störningar. Däremot är ju "pilot-relaterade" kvaddar inte direkt ovanliga så dessa skulle verkligen behöva reduceras.
    Eftersom allt till slut landar i sannolikheter så är ju som sagt piloten den största sannolikheten till att kvaddar inträffar och problem med radiolänken i de allra flesta fall den allra minsta - om hårdvaran är OK f ö.
    Roger

  13. #13

    Standard

    Japp, håller med, sen har jag hört ryktesvägen att t.ex Spektrum är ett mindre bra märke vad gäller risk för störningar, finns ett flertal som bytat från Spektrum till annat märke på grund av detta.

    Tänk vilket helsike det kunde vara ibland med 27mhz på den gamla tiden....och 35mhz tror jag det var när man inte fick ha mobiltelefonerna påslagna.

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Många Spektrum hos oss numera (liksom FrSky) i en klubb som tidigare hade nästan total dominans av Futaba men inga speciella problem med Spektrum.
    Roger

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Det blir ju inte mindre med radiosignaler på 2.4 GHz i vår luft. Vid vissa meetings och tävligar kanske det så småningom behövs en "scanner" så man kan söka av 2.4 GHz bandet och se hur ren eller smutsig frekvensen är och om det finns för starka sändare på den frekvensen?
    Finns det nåt sånt (Spektrum analyser) som kan användas för t ex klubb-bruk, meetings eller så, kanske rentav för oss vanliga flygare att ha med i "meklådan"?
    Förr fanns det handhållna frekvensscanners för 27 och 35 MHz vet jag. Men för 2.4 GHz vet jag ej vad som finns, har aldrig haft anledning att kolla upp.

    Nån som vet - handhållen billig frekvens scanner (Spektrum analyser) för 2.4 GHz, finns det? Som verkligen ger info som man har nytta av dvs risk för störning så man bör undvika flyga.

    Lite off topic, mer signaler i etern om detta blir verklighet nedan.
    30 000 satellit drönare i rymden cirklande runt jorden, vill Elon Musk skicka upp, internet-satelliter för bredband...
    https://www.foxnews.com/science/elon...umans-on-earth
    På vilken frekvens har jag ingen aning om.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2019-11-05 klockan 16:09.

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Många Spektrum hos oss numera (liksom FrSky) i en klubb som tidigare hade nästan total dominans av Futaba men inga speciella problem med Spektrum.
    Roger
    Ett par klubbmedlemmar har bytat, detta är oxå ganska välkänt på rcgroups, vad orsaken bakom dessa störningar är vet jag dock inte.

    Har hört att Frsky numera har inbyggd scanner i nån av sina sändare.

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Halcon - gissar att detta rykte om Spektrum grundar sig på äldre utrustning och tror inte att det som sålts under senare år är drabbade - i alla fall inget vi har märkt.
    FrSky' senaste sändare som klarar deras nya Access-protokoll skall tydligen ha nån form av frekvensskanner inbyggd - dock har jag inte läst på så jag vet inte hur väl den fungerar.
    Givetvis finns det scannings-utrustning för 2,4 GHz att köpa men frågan är om det är värt nåt för oss ?
    Roger

  18. #18

    Standard

    Jo det kan mycket väl vara gamla Spektrum sändare det handlar om, de hade väl inte fortsatt sälja i den omfattningen som de gör om de inte fixat till problemet.

  19. #19

    Standard

    Lågfrekvent funkar fint på lägre höjder och om hinder, vilket hade vart bra när min 2.4GHz-länk vart utstörd när jag flög en vinge ca 300 m bort på nån meters höjd, annars LOS. Utstörd av videolänken, så det räknas egentligen inte... bytte frekvens och problemet var borta. Men det kanske hade stört värre på 433/868. :-) Jag har bara haft 2.4GHz-störningar i samband med videolänkar. Futaba FASST/FASSTest har jag bara kört. Ja iofs... FHSS var ingen höjdare, det klippte och hade sig när jag flög, utan videolänk. Futaba-sändare, men Delta 2.4GHz-mottagare. Det ska ju vara bra störningskydd i andra änden av mottagaren också, dvs inte bara på inkommande signal utan från allt som är anslutet till mottagaren.

    Tidigare Spektrum hade barnsjukdomar japp, varenda en jag vet om i "klubben". Men de nyare har varit mer stabila, de få jag haft att göra med.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Tack Bo för att du informerar om nya sändare i denna tråd och i tråden om Spektrum IX20.

    16 eller 20 kanaler? Har aldrig utnyttjat mer än 7 kanaler. Det var i en jet-kärra för 20 år sen då jag flög med den 7-kanaliga Guld-Futaba på 35 MHz. Jag har flugit med Spektrum sen 2007, först med DSM2 och de sista åren med DSMX. Har bara haft problem med radioöverföringen när jag hade gjort en slarvig installation av RX-antennerna i flygplanet. De Spektrum-mottagare som har "satellitmottagare" har aldrig krånglat för mig.

    Vad som kan fungera marginellt med DSM2 är när man flyger tillsammans med många andra på ett meeting. Vi har bara 40 frekvenser i 2,4 GHz bandet att hoppa mellan. DSM2 låser på två frekvenser och hoppar mellan dem. Med över 30 flygare igång kan då mottagaren missa några "chip" som signalpulserna kallas i frekvenshoppning. DSMX råder bot på detta problem genom att hoppa mellan många av de 40 frekvenserna. Tråkigt att Spektrum har fått dåligt rykte pga DSM2.

    Vad 900 MHz beträffar så är det ett sätt att hålla flygplanet uppe med både livrem och hängslen. Tveksamt om den ökade komplexiteten förbättrar säkerheten. Hur gör man en bra installation av 900 MHz antenner i modellplanet? En 1/4 våglängd på 2400 MHz är 31 mm. En 1/4 våglängd på 900 MHz är 85 mm. Det går nog bra att montera två 900 MHz antenner i olika polarisering i större modeller typ F3a eller jetkärror. I F3d-modeller kan man önska sig 900 MHz men där är det trångt...

    Jag har alltid använt DSM2-sändaren vid inomhusflyg. I Tipshallen i Växjö vimlar det av modeller när man flyger. Har aldrig haft något problem där trots att man kan ifrågasätta de små mottagarna som bara har EN antenn.

    Ser fram mot att ses i Tipshallen i januari...
    Lars

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •