Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Eldriven "Draken-Delta" i foam (Scratch)

  1. #1

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    875
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard Eldriven "Draken-Delta" i foam (Scratch)

    Mors! Postar några bilder på ett litet sidoprojekt:
    Jag hittade en ritning på nätet som inspirerade mig så jag kunde inte låta bli att bygga något liknande:
    Materialet är 10 och 5 mm foamskivor.
    Kanter och roder av 10 mm balsa.
    Kroppen är förstärkt invändigt med 3 mm balsa.
    Motorspantet är laminat av balsa/plywood.
    Spännvidden är 960 mm och längden på kroppen 870 mm.
    Motorn blir en Turnigy Aerodrive SK3 - 3542-1185kv som monteras i nosen.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=18120
    Propeller troligtvis 11X7 eller 10X7 till att börja med?
    Farthållare TURNIGY Plush 60 amp. Det bör nog duga?
    Två st Hitec HS82MG för skev och ett st HS65 för sida.
    Klädseln är tunn självhäftande vinylplast fr Bauhaus.
    De har plast i alla färger och former till bra pris så jag tänkte testa och använda den.
    På dessa bilder har jag precis klätt skevrodren.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20191116_183501.jpg 
Visningar:	139 
Storlek:	46,9 KB 
Id:	69298Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20191106_194852.jpg 
Visningar:	127 
Storlek:	34,3 KB 
Id:	69297Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20191116_183538.jpg 
Visningar:	124 
Storlek:	46,2 KB 
Id:	69300Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20191116_183516.jpg 
Visningar:	132 
Storlek:	53,7 KB 
Id:	69299
    Flygsmurfen

  2. #2
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    6 615
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Tjusig!
    Påminner inte så lite om Bosse Gårdstads "A Fyra"....

    http://www.gardstad.se/a4/a4.htm
    Retroholic!

  3. #3

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    875
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Stämmer. Det finns många konstruktioner på samma tema.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  4. #4
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Dubbeldeltan ser fin ut!

    Var just inne på ecalc.ch för att göra propellerval inför vinterns bygge.
    Kollade då värdena för din drivlina och jag utgår från att du skall driva motorn med 3S LiPo.
    Med 10x7 blir strömmen 42A och farten 109 km/h. Med 11x7 blir motorn lätt överbelastad, strömmen 55A och farten fortfarande 109 km/h. Detta är i teorin. Hur det blir i verkligheten märker du snart...

    MVH / Lars
    Senast redigerat av Lars 41an den 2019-11-19 klockan 23:45. Anledning: Justerade hastigheterna efter att ha läst rätt i ecalc.

  5. #5
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Inlägg
    293
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Draken-ich.
    Ytterligare ett nytt projekt, brorsan?

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  6. #6

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    875
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Yes boder, kunde inte hålla mig....
    Bygger på flera samtidigt dock.
    Måste ju ha något t göra då limmet torkar.
    Lars! Det blir 4s/ 4Ah i denna maskin.
    Börjar med nämnd propeller men minskar när den är inkörd.
    Behöver max dragkraft i början för att vara säker på att den inte drar rakt ned i myllan vid första kastet.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  7. #7
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej,

    4S till propeller 10x7 eller 11x7 blir tufft för den motorn!

    Jag jämför med eldriven pylon racing EF-1. Där kör(de) vi med 4S till 8x8 med en snarlik motor
    SK3 - 3542-1250kv. För långsammare flygning rekommenderades prop 9x6 men det provade jag aldrig. Strömmen med 8x8 var 54A på marken och i pylonsvängarna.

    För att få bra drag i starten kan du prova med 10x6 till ditt 4S batteri.
    Hur stor vingyta har din dubbeldelta och hur mycket väger den?

    Lars

  8. #8

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    875
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Hej Lars, den ser ut att landa på 1500 gr och vingytan är ca 29,8 dm2.
    Vet inte om man kan räkna på traditionellt sett då det är en platt skiva men det kanske går?
    Bifogar en bild på klädselarbetet.
    Vinylen fr Bauhaus är trevlig att jobba med.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20191118_211720 (1).jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	75,3 KB 
Id:	69302

    // Mats W
    Flygsmurfen

  9. #9
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Nu ser din Draken-Delta ännu finare ut! En röd spinner i nosen skulle göra sig bra, hehe.

    Kollade propellerval vid 4S LiPo med ecalc.ch. 10x6 som jag föreslog tidigare är för hård belastning.
    Mätaren för inmatad elektrisk effekt gick långt upp i den röda sektorn. Med 9x6 blir det bra värden.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Draken-Delta propval.jpg 
Visningar:	38 
Storlek:	98,0 KB 
Id:	69304
    Min första ansats med 3S LiPo gav som bäst 109 km/h vid 43A ström och 10800 rpm. Med din ansats blir det 127 km/h vid 45A och 14800 rpm - börjar likna EF-1 pylon. Bytte därför prop i ecalc-beräkningen till 8x8 och då blev farten 145 km/h vid 40A och 15000 rpm.

    Observera att mätarnålen visar Pitch Speed, dvs den fart planet skulle ha nått om det inte hade något luftmotstånd. Ecalc visar verklig fart i tabellen nere till höger vid "est. Speed (level)". Din Draken-Delta ger nog lite mer luftmotstånd än en EF-1 som har 25-26 dm2 vingyta och strömlinjeformad kropp. Å andra sidan har EF-1 kärrorna fast landningsställ. Med en EF-1 motor och 8x8 prop skulle du inte komma långt efter EF-1 kärrorna som gör 170 km/h med 54A ström.

    Med 9x6 får du bra start, rätt ljud och ingen rök från motorn.
    Intressant studie...
    Lars

  10. #10
    Petrik59s avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    68
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard

    Ett sådant plan skall ha en EDF och inte en ful propp i nosen eller ändan.
    Fortfarande Nybörjare
    www.autopartner.se

  11. #11

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    875
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Denna "tractordelta" får vara testbänk.
    Kanske en till med en liten Colibrie-turbin sedan? :-)
    Det tråkiga med EDF är att det ju ofta blir ganska dåliga flygtider.
    Dessutom är de ju kinkiga på utförandet av hela tunneln om jag förstått det rätt?
    Det komplicerar bygget.
    Jag vill flyga minsta 10 min på en start.
    Enkelt skall det vara denna gång. Snart är den klar.

    P.s: det heter pruttipeller, inte propp....fläktnisse. :-)

    // Mats W
    Flygsmurfen

  12. #12

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    875
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Nu återstår bara servon och linkage:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20191130_234212 (1).jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	51,2 KB 
Id:	69365Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20191130_234235 (1).jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	52,8 KB 
Id:	69366Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20191130_234805 (1).jpg 
Visningar:	62 
Storlek:	56,8 KB 
Id:	69367
    Flygsmurfen

  13. #13
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 429
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Tjusigt Mats ! Nu återstår bara provflygning när solen åter börjar värma oss i nacken igen.
    /Lelle

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •