Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: FlySky Paladin PL18

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

Standard FlySky Paladin PL18

Hej!
    Ja, då har man kastat sig in på okänt område. Fick upp ögonen för FlySky Paladin PL18, och nyfiken som man är så beställde jag en sändare från HobbyKing EU. Snabb leverans, beställde den 28 november, leverans idag, mycket snabbt och bra.
    När jag fick sändaren i handen blev jag riktigt glad, vilken kvalitetskänsla, SUPER! . Multiplex i all ära, men den ligger i riktigt lä. Ska man sen jämföra med ett annat relativt lågprisalternativ, nämligen FrSky så kommer inte någon av deras sändare i närheten av den direkta kvalitetskänsla jag känt. Ska bli verkligen kul att prova den. Den har fått bra kritik vad gäller hårdvaran och, men även att den ack så viktiga räckvidden är riktigt bra hos båda de medföjande mottagarna. Här en länk till FlySky Paladin PL18.

/Ville

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Flysky_Paladin_PL18.jpeg 
Visningar:	170 
Storlek:	161,0 KB 
Id:	69385
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

Reg.datum
    May 2006
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

Standard

Hej Ville,
    Eget OS eller OpenTX ?
    Roger

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Klubb

Standard

Hej Roger.
    Det är FlySky´s eget operativ, föreslår att man kallar det FLOS.
    /Ville

Balckes avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Jobb
    Golfkonsult
    Klubb
    Skanörs MFK

Standard

Eller så kallar men det för FLOPP :-)

//R

Reg.datum
    May 2006
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

Standard

Ville - menar du att det är en positiv, kännbar skillnad på "upplevd kvalitet" mellan denna och FrSky Horus-sändare ? Själv tycker jag att min Horus X12s känns rätt hygglig när det gäller "upplevd kvalitet" - inte som en Jeti men dessa ligger ju i en helt annan prisklass.
    Men lite tråkigt att dom inte kör OpenTX - det tror jag är ett misstag och kommer kanske att minska försäljningen... Eller som för Horus - att man kan köra både deras eget OS liksom OpenTX.
    Likaså tråkigt att dom inte har inbyggd HF-modul så att den externa platsen kan användas med t ex en FrSky-modul samtidigt - där tycker jag att FrSky tänkt till lite mera.
    Skall hursomhelst bli kul att höra vad du tycker om den när du klämt lite mera på den.
    Vi hörs
    Roger
    Edit: Läste just en Change log avseende senaste SW-uppdateringen och den skrämde mig. Tydligen måste man binda om alla mottagare och skapa alla modeller på nytt efter SW-uppdateringen - skrämmande i mina ögon.
    Senast redigerat av McRegor den 2019-12-06 klockan 20:33.

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Klubb

Standard

Hej Roger!
    Ja, jag fick en positiv WOW-upplevelse när jag tog upp sändaren, mycket mer än när jag provade FrSky X10. Men som med allt, det är ju högst personligt. Jag hade läst de mestadels fina recensionerna, jag gillar looken på sändaren, spakarna känns fantastiska och lär vara i riktigt toppklass, (enligt andra). Radion känns riktigt riktigt bra, men det bästa är att bilda sig en egen uppfattning.

Vad gäller operativsystemet så är det inte så sofistikerat och mångsidigt som vare sig FrOS eller OpenTX, men det är definitivt enklare och mer rakt på, det är bara att börja använda, det behövs inte så mycket manualläsning känns det som. Ska börja programmera en F5J-modell i helgen och lär få en bra jämförelse mot andra system jag känner till. Jag tycker det är tufft och modigt av FlySky att testa sitt eget operativ, hur populärt det blir har jag svårt att sia om.

En liten negativ sak som tagits upp i recensioner från andra och som jag också stör mig på är att pekskärmen är lite "glapp", den hakar upp sig ibland, det är som operativet behöver betänketid, men det blir kanske fixat via uppgraderingar.
    Finns säkert många som kommer att tycka att telemetri och talsyntes är för dåligt, men det stör mig inte ett dugg för jag behöver inte ha en radio som t.ex "pratar" hela tiden. Som sagt, det finns många saker FlySky kan förbättra och förhoppningsvis gör dem det.

Jag ska strax uppgradera radion och det är som du säger, det blir "börja om från början" med att binda mottagare och skapa nya modeller. Jag förstår att FlySky ska släppa programmvara så man kan spara sina modeller från radion men mig veterligen så finns inte programmet ännu. Återkommer säkert fler gånger med mer skriverier.

/Ville
    Senast redigerat av Ville den 2019-12-08 klockan 09:39.
    /Ville

Reg.datum
    May 2006
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

Standard

Att både behöva programmera om alla modeller man har liksom att behöva binda om alla mottagare när man uppdaterar (vilket man lär behöva göra många gånger i denna radio) är ett stort No, No för mig. Känns inte alls genomtänkt. Har aldrig behövts på FrOS trots flera stora uppdateringar.
    Är det en standard JR-modulplats eller nåt annat på baksidan - blev lite orolig att det inte är en JR-plats när jag läste nån av trådarna på RC Groups.
    Lycka till trots allt...
    Roger

Standard

Jag har precis oxå fått hem min PL18, mycket hög kvalitetskänsla, inte alls lika kantig och klumpig som X10S.
    Flysky är en förhållandevis liten tillverkare men deras i6X (10kan) är otroligt bra för att vara en 400kr radio.
    Mottagarna AFHDS2 är de bästa jag provat på under snart 40 år med Rc flyg så det nya AFHDS3 blir säker ännu bättre.
    Upp till 3500m räckvidd och extremt lågt lagg 3ms samt som Ville skrev förmodligen bästa spakarna med helt kontaktlös Hall gimbals och utan kablar.
    OS är deras eget och ganska enkelt än så länge, jag föredrar det då jag inte vill ta en kandidat examen för att programmera som OPENtx utan jag vill komma igång snabbt.

En annan och viktig sak de lyckats mkt bra med är placeringen av alla switchar och knobs, plus att displayen sitter där den SKA sitta dvs överst på radion! Bara en sån sak som att Side Levers har dubbla armar är kanon t.ex.

Standard

Ville, vad jämför du kvaliteten mot?

(jag har noll koll på FlySky idag, men de har som de flesta andra märken hittat bättre fabriker och material, för förr var FlySky rena skräpet... men det var då det). Om FlySky är bra idag, vad är då dåligt idag? :-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Klubb

Standard

Hej igen.

Ålänning, jag har inte gjort några mer jämförelser mer än det jag skrivit och vill definitivt inte att tråden ska utvecklas till något sändarkrig, utan vill att inläggen ska handla om just Paladin PL18 och om FlySky´s produkter.

Jag kan "ingenting" om FlySky men hoppas givetvis att sändaren och tillbehören ska ge mycket valuta för pengarna. Vad jag har läst från en del skribenter på RCGroups är att de upplever FlySky´s support som dålig, hoppas verkligen att den isåfall ändras till det bättre.

En sak som jag önskar är att tillbehören, mottagare och annat börjar säljas här i Sverige eller i vart fall hos HobbyKings´s EU-kontor. Som det nu är verkar man inte kunna köpa t.ex mottagare från HobbyKing och det är ju trist.

Har som sagt börjat programmera en F5J-maskin och jag redan kommit en bit på vägen. Brukar alltid börja med att programmera/kalibrera klaffservona eftersom de brukar vara det knepigaste. Har hittat en för mig fungerande lösning för klaffservofunktioner, även en Broms/Butterfly-lösning, men inte via den dedikerade Butterfly-menyn utan via de 5 kurv-mixarna. Blir lite brydd över Butterfly-menyn faktiskt, trodde jag förstod den men har inte lyckats klura ut den ännu.
    (Kommer ihåg att när jag testade FrSky X10/ FrOS så hade de också en något svårtolkad butterflymeny).

Jag har alltid broms på trottelspaken, men vill inte att bromsen ska börja verka förrän när spaken är i mittläget.
    Nu ska jag ta fram en vinge och testa programmeringen på riktigt, det blir nog bra...

/Ville
    Senast redigerat av Ville den 2019-12-08 klockan 12:47. Anledning: ändrad info!
    /Ville

Reg.datum
    Apr 2009
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Wireless charging klarar sändaren står det på tillverkarens hemsida.
    Hur går det till? Behöver man köpa till en trådlös laddare eller är det nåt som följer med radion?

https://www.flysky-cn.com/pl181englishzj

/Bo

Reg.datum
    May 2006
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

Standard

Hej Ville,
    Hur gick det med OS-uppgraderingen ? Blev det som det stod i deras Change log att alla minnen "nollades" så att man fick börja om från början inkl att binda om mottagarna. Detta är för mig den allra största nackdelen - om det är så. Speciellt med en ny sändare som brukar behöva några uppdateringar av OS innan det börjar stabilisera sig.
    Roger

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Klubb

Standard FlySky FTr10 mottagaren

Den FTr10 mottagaren jag skulle vilja använda har tyvärr dongel-antenner som jag skulle vilja byta ut mot vanliga trådantenner. Även mottagaren andas samma kvalite som sändaren.
    Har öppnat mottagren och det står 13 IPX stämplat på kontakten. Någon som vet om det är samma typ som FrSky använder på sina mottagare? Ska googla runt lite, även på HobbyKing, och se om jag hittar den som reservdel.

/Ville

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FTr10.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	74,7 KB 
Id:	69391Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FTr10_insida.jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	68,2 KB 
Id:	69392
    /Ville

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Wireless charging klarar sändaren står det på tillverkarens hemsida.
    Hur går det till? Behöver man köpa till en trådlös laddare eller är det nåt som följer med radion?

https://www.flysky-cn.com/pl181englishzj

/Bo
    Hej Bo.
    Den trådlösa laddaren är en option.

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej Ville,
    Hur gick det med OS-uppgraderingen ? Blev det som det stod i deras Change log att alla minnen "nollades" så att man fick börja om från början inkl att binda om mottagarna. Detta är för mig den allra största nackdelen - om det är så. Speciellt med en ny sändare som brukar behöva några uppdateringar av OS innan det börjar stabilisera sig.
    Roger
    Jodå Roger, uppdateringen gick mycket bra, och jag fick börja om från början, men mig gjorde det inget eftersom jag bara börjat. Vem vet, nästa uppdatering kanska inte kräver någon "börja om från början"

Kan bara hoppas att FlySky skyndar sig med uppbacknings-programmet som utlovats.

/Ville
    /Ville

Reg.datum
    May 2006
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

Standard

Nu är det ju inte bara nackdelen att man måste programmera om alla sina modeller (inkl inställningar) efter uppdateringen även om det skulle underlättas om man kan göra restore via t ex PC men sen måste man ju dessutom binda om mottagarna vilket kan vara stökigt nog. Förstår inte att de inte tänkt på detta under utvecklingen av programvaran.
    Roger

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Klubb

Standard FlySky Paladin PL18 butterfly

Hej.
    Här en liten video där jag testar broms/ (butterfly) med min nya Paladin PL18.

/Ville
    Senast redigerat av Ville den 2019-12-08 klockan 18:19.
    /Ville

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Klubb

Standard

De lär ju komma en JR-moduladapter till Paladin PL18 och jag har kollat den ordinarie HF-modulen och ser att det bl.a. finns 2 IPX antennkontakter i modulen. Undra om dessa antennkontakter kommer att fungera tillförlitligt om man byter sändarmodul ofta?

/Ville
    /Ville

Standard

Det är en relevant undring! IPX (U.fl) är inte avsedda för upprepad in- och urkoppling, man räknar med max 30 cykler för honkontakten.
    /Leif

Reg.datum
    May 2006
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

Standard

Med sin egna HF-modul inbyggd i sändaren och den externa platsen endast använd för de som har behov av andra protokoll så hade ju inte IPX-problemet längre varit nåt problem. Den lösningen har ju andra med extern HF-modulplats använt - t ex FrSky och numera också Jumper med sin T16-modell. Känns som att man inte riktigt tänkt hela vägen med denna sändare - inte minst detta med att SW-uppdateringar rensar modellminnet vilket för mig själv göra att denna sändare helt utgår som ett alternativ.Sen tror jag fortfarande att Jumper gjort ett bättre val av sändaroperativ i o m att de gått "OpenTX-spåret" vilket jag tror öppnar en större tänkbar marknad - även om FlySky OS säkert också har sin fördelar men det är trots allt ett mera marginellt sändar-OS.
    Roger

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Klubb

Standard

Tack Leif för ett som vanligt uttömmande svar. Har också ställt frågan i Paladin PL18 tråden på RCGroups, och hoppas få något vettigt svar, gärna från FlySky?
    Jag har andra funderingar också, men låter det bero lite.

/Ville
    /Ville

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •