Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Thunder tiger pro50 dör..

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Thunder tiger pro50 dör..

    Hej, har införskaffat mig en sledgehammer s50, med ny motor..ska nu köra in motorn, men det är inte likadan förgasare som i manualen..bilen startar men dör när man tar bort glödare. Vad är det för fel? Glödstift? Eller inställning?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    26
    Jobb
    Utsäde foder spannmål.
    Klubb
    Motala modellflygklubb.

    Standard

    Usch vilken skitbil..Motorn är bara skräp känns det som och den blir för varm dvs jag har smält massa gummi mellan manifolder/ljuddämpare.Om motorn dör när du tar bort glödström låter det som stiftet.
    Lycka till med helvettesbilen��

  3. #3

    Standard

    För fet blandning brukar göra att motorn stannar direkt man tar bort glödaren, om stiftet är OK (testas med glödare med stiftet utanför).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Thunder Tiger brukar vara bra motorer, i vart fall inte usla....

    Visst kan det vara glödstiftet som är dåligt eller för kallt om motorn stannar när man tar bort glödaren. Det kan också vara så att motorn får för mycket bransle så att den går bluddrande. I så fall kan inte glödstiftet hålla sig hett utan ström när det hela tiden kyls av för mycket bränsle.

    Prova att nåla in lite i taget!
    Lars

    Snabbt svar Ålänning, du kom före mig!!!

  5. #5

    Standard

    Okey, tack så mycket för svaren! Jag har precis fått hem denna motor då den gamla gick vevstaken av på...men på den nya motorn (samma som innan) pro50bk. Så sitter det inte samma förgasare, på den gamla kunde jag ställa nålen (vid trotteln i gummidamasken) men på den nya motorn kan jag inte ställa något där, då axeln till trotteln sitter fast inuti. Om ni förstår vad jag menar? Iaf hittade jag en manual med den nya förgasaren och då står det att mix skruven skulle vara plant med förgasaren och sedan 1,5 varv ut. Men tydligen får den ju för mycket soppa iaf. För högvarv skruven gör väl inget på tomgång?

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Costia Visa inlägg
    Okey, tack så mycket för svaren! Jag har precis fått hem denna motor då den gamla gick vevstaken av på...men på den nya motorn (samma som innan) pro50bk. Så sitter det inte samma förgasare, på den gamla kunde jag ställa nålen (vid trotteln i gummidamasken) men på den nya motorn kan jag inte ställa något där, då axeln till trotteln sitter fast inuti. Om ni förstår vad jag menar? Iaf hittade jag en manual med den nya förgasaren och då står det att mix skruven skulle vara plant med förgasaren och sedan 1,5 varv ut. Men tydligen får den ju för mycket soppa iaf. För högvarv skruven gör väl inget på tomgång?
    Denna förgasare satt på den nya motorn.

    http://www.hobbymagasinet.se/radiost...0bk-59-tt9750/

    Den gamla motorn hade denna förgasare

    http://www.hobbymagasinet.se/radiost...tor-50-tt9445/

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    98
    Klubb
    FK Gamen Norrköping

    Standard

    Hej
    Om du gillar den gamla förgasaren bättre kan du prova att flytta över den.
    Tomgångsnålen verkar sitta i centrum på motsatt sida till trottelarmen. Ta en ren bränsleslang, blås i den när trotteln är i tomgångsläge/ lite öppen. Då ska du med lite motstånd kunna blåsa en liten luftmängd. Är det stopp så öppnar du och är det enkelt så stänger du tomgångsnålen. Nu har du rätt grovinställning av tomgångsnålen. Är fullgasnålen helt inskruvad är det stängt så ha den öppen 1,5-3 varv för att senare justera in rätt fullgasläge.
    Lycka till

  8. #8


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Sätt i ett Enya 3 glödstift!
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •