Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: Dags för nåt nytt

  1. #21

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Tigercat
    /Matti

  2. #22
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Där satt den !

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20191215_170854.jpg 
Visningar:	676 
Storlek:	96,1 KB 
Id:	69631
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20191215_145550.jpg 
Visningar:	699 
Storlek:	118,7 KB 
Id:	69632

  3. #23

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    WOW!!

    Mästarbygge som vanligt!
    Retroholic!

  4. #24
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    WOW!!

    Mästarbygge som vanligt!
    Mjaa, det blir inget superskalbygge precis, mera standoff skala Man måste ju ha nåt att plocka med så här i Juletider.

    Anledningen att jag bygger den här grundar sig i att jag byggde en identisk på 80talet å jag tyckte att den flög så jäkla härligt å levde i fem sex år innan jag fick ett motorstopp i hård medvind. Två OS 90 fyrtakt som gick som symaskiner !

    Nu blir det el i stället. 2x1000 watt ! Vikt under sju Kg.

    Bifogar en video på densamma. Filmat på Barkarby av Bosse Gårdstad

    https://youtu.be/KLv-mVUOX5Y

  5. #25
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    P47an i början på filmen är en Byron med Zenoa 60cc. Flög oxå kalasfint

  6. #26

    Standard

    EDIT! Haha.. jag började skriva på inlägget för länge sedan, sen blev det julklappar...


    Mäster Ivve har sagt "det ska bli fyra"... undras vad som menas med det. 4-noskåpe-halvor = 2-motorigt.
    P-38 står det på ett papper på en bild en anvisning till en Tigercat på en annan bild.
    Men vingspetsarna på ritningen under liknar inte alls Tigercat.
    Placeringen av lampan är snarlik P-38.
    6781 är väl plan-numret för en 94" Lockheed P-38L Lightning... Art Johnsons design?
    https://aerofred.com/details.php?image_id=93478

    Har du byggt den förr? Slitna plans...
    Senast redigerat av Ålänning den 2019-12-21 klockan 15:44. Anledning: Långsam
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #27
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Fyra spinners var det. Två för trebladigt och två för tvåbladigt ! Vill testa bägge alternativen. Art Johnsson stämmer det. Om du kollar videon så är det samma p38 jag flyger med där. Den byggde jag på 80talet. Det där med Tigercat är beskrining till min marängtiger , har inget att göra med p38. Bara för att vilseleda lite.

  8. #28
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Vingen blir en rätt enkel

    konstruktion. 3mm spryglar samt sedvanlig plankning med 3mm medium flak. Vingskarv utanför motorgondolerna så blir den behändig att transportera. Har kroknat lite på "jättemodeller" som är bökiga att transportera,




    Bifogad fil 69635Bifogad fil 69636 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20190903_161040.jpg 
Visningar:	103 
Storlek:	114,4 KB 
Id:	69640

  9. #29
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20190902_104128.jpg 
Visningar:	640 
Storlek:	126,0 KB 
Id:	69642Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20190902_104919.jpg 
Visningar:	662 
Storlek:	117,0 KB 
Id:	69643

  10. #30
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    En fråga till er som är electronikexperter. I min nya P 38a som är klädd med alufolie så undrar jag om mina antenner kan bli avskärmade sett under ifrån ( se bif. bild ) Tidigare modeller har det aldrig varit något problem med eftersom där har antennerna pekat ut strax bakom nosen och ut från vänster och höger kroppssida..I det här fallet så sitter dom ju i mittkroppen och antennerna sticker ut på vingens ovansida. Tacksam för seriösa tips, ej gissningar !
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Antenner.jpg 
Visningar:	573 
Storlek:	81,4 KB 
Id:	69664

  11. #31

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Javisst är det så Ivve!

    De aluminiumklädda vingarna kommer att skärma av de korta radiovågorna som på 2,4 GHz bara är 125 mm långa. Du bör ha två antenner på undersidan och två antenner på översidan för att få säker förbindelse när planet har varierande läge i luften. Några RC-fabrikat har mottagare med långa skärmade kablar, avsedda för kolfiberkroppar.

    Vilket RC-fabrikat har du?
    Lars

  12. #32
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Hej Lars.

    Tack Lars för ett vettigt svar
    Jag kör med FRSKY så visst finns det extra långa antenner att få. Frågan är då kan jag löda ihop dom parvis då så jag får två nedåt och två uppåt ? Funkar det ?



    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Javisst är det så Ivve!

    De aluminiumklädda vingarna kommer att skärma av de korta radiovågorna som på 2,4 GHz bara är 125 mm långa. Du bör ha två antenner på undersidan och två antenner på översidan för att få säker förbindelse när planet har varierande läge i luften. Några RC-fabrikat har mottagare med långa skärmade kablar, avsedda för kolfiberkroppar.

    Vilket RC-fabrikat har du?
    Lars

  13. #33
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Eller kan det räcka med att en pekar nedåt och den andra uppåt. Alltså en på översida och en på undersida ? // Ivve

  14. #34

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Alla fabrikat av 2,4 GHz mottagare för "full range" har två antenner i diversity-koppling.

    UHF-signaler(300-3000 GHz) drabbas av fading pga flervägsutbredning. Signalen från sändarantennen kan reflekteras av marken och/eller metallföremål. Mottagaren kan då nås samtidigt av signaler som är olika i fas och tar ut varandra. Radiovågens polarisation kan också ändras på sin väg från sändare till mottagare så att det inte blir någon signal till mottagaren. Diversitetsmottagning innebär att de två antennerna är kopplade till var sin mottagaringång. Mottagaren mäter signalstyrkorna(eller bitfelshalten) och väljer den signal som är bäst. Detta val görs om inte ständigt så tillräckligt ofta. För att det skall fungera måste de två diversitets-antennerna sitta minst 1/2 våglängd från varandra. För att det skall fungera bra bör antennerna sitta en hel våglängd isär. En våglängd på 2,4 GHz är 125 mm. Diversitetsmottagningen har alltså två funktioner:
    - Rymddiversitet genom att antennerna sitter på olika ställen
    - Polarisationsdiversitet genom att antennerna sitter i olika vinklar

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	AR7010.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	50,7 KB 
Id:	69667
    Detta är en Spektrum AR7010 med huvudmottagaren framtill och "satellit"mottagaren c:a en våglängd längre bak. En tretrådig kabel mellan huvudmottagare syns på bilden som också visar att de två antennerna sitter i 80-90 graders vinkel. Det är dipol-antenner där spröten sticker ut 1/4 våglängd åt vardera hållet. Dessa Spektrum-mottagare med "satellit" har alltså INTE 4 antenner.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	AR6255.jpg 
Visningar:	59 
Storlek:	21,5 KB 
Id:	69668
    Denna Spektrum-mottagare AR6255 kallas "carbon fuselage receiver" eftersom antennerna sitter i änden på var sin koaxialkabel som kan stickas ut genom hål i en kolfiberkropp. Det är unipole-antenner som består av 1/4-våg oskärmad, isolerad tråd och 1/4 våglängd av koaxialkabeln. Futaba har haft denna antenntyp så länge jag kan minnas utan att kalla den för "carbon fuselage Rx".

    Spektrum säljer numera en mottagare AR9030T med två satellitmottagare och två unipole-antenner. Det hjälper dock inte Ivve eftersom satellitmottagarna inte fungerar genom den fina modellens kaross. Dessutom vill Ivve förstås ha en FRSKY mottagare.

    Frågan blir då om det finns någon mottagare från FRSKY (eller Futaba) som kan ansluta 4 unipole-antenner direkt eller via "satellit"-mottagare med unipole-antenner????


    Diversity-tekniken kom i allmänt bruk med mobiltelefoni(Dubbla antenner på basstationerna) och WiFi. Det är nödvändigt för att systemen skall fungera i stadsmiljö. Modellstyrning på ett öppet fält är inte så krävande så mottagningen KANSKE fungerar med en unipole-antenn på planets översida och en unipole-antenn på planets undersida. Jag vågar dock inte rekommendera detta.

    Lars
    Senast redigerat av Lars 41an den 2019-12-26 klockan 23:26. Anledning: Ändrat polaritetsdiversitet till polarisationsdiversitet

  15. #35
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Tack Lars för ett grundligt svar. Blir nog att jag skaffar mig tvä längre antenner så får det bli en över och en under. Sen får man väl göra ett grundligt räckviddsprov och hoppas på det bästa.!

  16. #36

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ivve Visa inlägg
    Tack Lars för ett grundligt svar. Blir nog att jag skaffar mig tvä längre antenner så får det bli en över och en under. Sen får man väl göra ett grundligt räckviddsprov och hoppas på det bästa.!
    Kommer nog att grunna på detta en tid. Jag vill minnas att cirkulärpolariserade antenner kan sända till linjärpolariserade antenner oberoende av vinkel. Ifall mitt gamla minne av detta är rätt så skulle man byta antenn på sändaren...
    Skaffa två antenner med lång kabel så länge!

    Go'kväll!
    Lars

  17. #37
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Lite dragkraftstest utfört. Modellens vikt 7,5 Kg, statisk dragkraft 12 Kg ! Hoppas att det räcker !
    photos.google.com/photo/AF1QipPeWU2D3WSc61j29y2vtyXw7itJ3UxgpHeB2NGH
    https://www.facebook.com/ivve.hallbe...09716615941555
    Senast redigerat av bokis den 2019-12-30 klockan 22:09.

  18. #38

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hoppsan, raketprestanda!
    Måste kolla med Luftvärnet vilka antenner de använder...

    Gott Nytt År!
    Lars

  19. #39

    Reg.datum
    dec 2019
    Inlägg
    10
    Jobb
    Inspektör flygtrafiktjänst
    Klubb
    MFK Gamen Norrköping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Kommer nog att grunna på detta en tid. Jag vill minnas att cirkulärpolariserade antenner kan sända till linjärpolariserade antenner oberoende av vinkel. Ifall mitt gamla minne av detta är rätt så skulle man byta antenn på sändaren...
    Skaffa två antenner med lång kabel så länge!

    Go'kväll!
    Lars
    Hej, ja det med linjär/cirkulär polarisation stämmer. Man tappar 3 dB men det är troligen försumbart i sammanhanget. Fast oberoende av vinkel är jag tveksam till.

    Här får man även tänka på att med en våglängd på 125mm kommer den egna flygplankroppen att kunna ge kraftig påverkan i form av skuggning/utdämpning av sändaren varför rumsdiversitet med en antenn under och en antenn på kroppens översida definitivt är att föredra. Flervägsutbredning/utsläckning är kanske möjlig men känns mindre sannolik orsakade av markreflexer på ett modellflygfält. Åtminstone när man har förbindelse med planet i luften. Reflexer kan uppkomma om det finns reflekterande ytor i form av plåttak, bilar eller annat men detta är nästan helt omöjligt att prediktera.
    Tänk här på att om flygplanet är klätt helt i metall så är de reflekterande egenskaperna stora och beroende på flygläge kan exempelvis den egna vingen ge en reflex som färdats 65 mm längre än direktstrålen från sändaren och utsläckning sker i den antennen - just då. Är flygläget vid det tillfället sådant att den andra antennen är skuggad kan förlust av radioförbindelsen uppkomma under en kort stund.
    Personligen skulle jag satsa på mottagare + satellitmottagare, bägge med dubbla antenner i änden på koaxialkabel som kan stickas ut genom kroppen.

    Ett grundligt räckviddsprov är bra men man ska ha i åtanke när man utvärderar resultatet att det endast visar signalförhållandena på den provade förbindelsesträckan och att förhållandena är annorlunda efter take-off.

    /Lars

  20. #40

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Bra att få bekräftelse på det här med cirkulärpolariserade antenner. Tack Lars!

    Har nu googlat efter såna antenner och de finns att köpa som tillbehör till sändare för multikoptrar, t.ex. DJI.

    Vad som är mera intressant är att https://www.frsky-rc.com/product/redundancy-bus/ har en produkt som heter Redundancy Bus. Du kan koppla två mottagare, förstås med vardera två antenner, till den. Dessutom ger Redundancy Bus möjligheten att köra mottageriet i modellen på två batterier. Med fyra utstickande antenner på modellen behövs ingen cirkulärpolariserad antenn på sändaren.

    Kan det vara något för Dig, Ivve?

    Lars

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •