Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Nästa Vintage-helikopter, vad ska jag skaffa?

  1. #21

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    I den här tråden på SMF, Svenskt Modellflyg, finns lite tips t ex koka motordel som ljuddämpare osv i vatten med Via Color pulvertvättmedel (30ml pulver i runt 2 liter vatten, grytan nätt och jämt kokande):

    https://svensktmodellflyg.org/forum/...-metanol-motor

    Personligen har jag endast använt glykolmetoden i sjundande (knappt det) ren glykol så det är det enda jag kan uttala mig med säkerhet om att det funkar utmärkt. Men det kan behöva ligga i det varma sjudande glykolbadet (utomhus) i rätt många timmar innan allt brunt ricinolje-geg lossnat.

    Ugnsrengöring borde funka?

    Kanske kan VHT "Strip Fast" funka? Bara prova på en bit och se vad som händer:
    https://bjprace.se/farg-och-olja/vht...ht-strip-fast/

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2020-01-10 klockan 16:48.

  2. #22

    Standard

    Hm, måste väl skaffa en fristående spisplatta i så fall. Eller vad har ni för grejer?
    Tog ett gäng bilder på den idag, ska titta närmare på specifikationer och få till nån renoveringstråd vid tillfälle.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #23

    Standard

    För er andra som också är sugna att renovera så här jag en Mini-Boy som jag tänker sälja. PM:a mig i så fall.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20191104_233506.jpg 
Visningar:	65 
Storlek:	64,4 KB 
Id:	69776
    (Ursäkta trådkapningen.)

  4. #24

    Standard

    Inga problem LowPass! :-)
    Jag kan vara sugen på din heli, fast jag redan har en... men det är väl efterfrågan på renoverade som jag inte vet hur är, än.

    Här är i alla fall lite bilder på mitt åbäke! :-D Ska se hur jag gör med målning mm.
    (och renoveringstråden: http://forum.motorportalen.net/viewt...p?f=74&t=13559 )



































    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #25

    Standard

    Ska bli roligt att följa - själv letar jag efter en Kavan Jet Ranger hel eller delar att få sätta tänderna i.

  6. #26

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Den ser ju fin ut om man tänker bort dammet.
    Ser att det står OS Max på sidan av motorn i en bild.
    Ser också bland papperen info om "INSTRUCTIONS FOR O.S. TYPE 40C AUTOMATIC CARBURETTOR"
    I den instruktionen står det
    O.S. MAX-46FX-H RING helicopter engine, incorporates an automatic mixture control device which ensures that the engine receives a correctly balanced mixture of fuel and air at all throttle settings. It ensures steady revolutions and a smooth response for reliable helicopter ascent and descent.

    Kanske det är en sån motor i din helikopter då?


    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2020-01-13 klockan 17:30.

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Troligen är det INTE en FX-motor i Ålännings helikopter då den inte fanns i början av 80-talet. Mer sannolikt är att motorn är en .61 FSR. Det skulle kunna ha varit en .50-motor, men jag vill minnas att den varianten hade vevhuset gjutet i ett stycke medan motorn på bilden tycks ha delat vevhus. Om mitt antagande stämmer är förgasaren en 7B. Bra grejor :-)

  8. #28

    Standard

    Troligaste är väl en OS MAX 40?

  9. #29

    Standard

    Kavan Jet Ranger... mmmmumma. :-) Jag hade hellre valt en "skalahelikopter" istället för pinne-o-bubbla, men det kommer fler tillfällen.

    Dammet ska nog bort inom nån dag. Bara för att det inte ska bli så smutsigt när jag plockar ner den. :-D

    Motorn har jag nu kollat och det är en OS Max 40SR. Så mycket mer ser jag inte just nu, grejer i vägen. Brukar vara nån stansad nummer på ena motorfästet. Så det kanske inte är originalmotor?

    Jag fick höra att helikoptern köptes begagnad i början på 80-talet, från Åbo i Finland till Åland. Provades flygas utan gyro då men näe och sen for den vidare till dennes granne som inte heller flugit den, tros det, men den fick gyro i alla fall, vet ej årsmodell på det. Sändaren är såld på en lokal RC-firma här på Åland på 70-talet, butiksinnehavaren som fortfarande flyger, som jag också känner. Kul med lite bakgrundsfakta.

    Står en Freewing Avanti S 80mm på det byggbordet en tag till, sen ska det donas på reliken.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •