Reklam

Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Esm do-335

Standard Esm do-335

Tack snälla tomten! Lägger upp en bild, även om jag har en känsla av att bygget kommer att gå långsamt med småbarn och husrenovering...

Tanken är att ha en 50-60cc bensinare fram bara. För enkelhetens skull och enligt tillverkarens rek. Det är en mäktig modell och riktigt ”badass” att se på. Ca 2.2x2,2 meter, 11-13kg.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	7355F83E-760B-4E96-A351-EF6587AC0195.jpg 
Visningar:	262 
Storlek:	91,6 KB 
Id:	69676

Standard

Om någon har tips på infällbara ställ till denna best så är jag idel öra. Gärna något billigare än ESM/Robart/Sierra (alltså under 2000kr helst) De behöver inte vara skalariktiga, funktionen är viktigast.
    Senast redigerat av Phastey den 2020-01-02 klockan 07:01.

Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

Standard

Hej!
    Grattis till en riktigt cool modell som man dessutom inte ser på varenda träff!!
    Det borde finnas begagnade orginalställ lite här o var, annars kan du försöka få tag i ställ från en ESM B25 eller Tigercat, de borde passa förutom längs en på benen.

Esm modellerna flyger riktigt bra, har haft flera av dem, o 2st hänger på väggen i garaget.
    Lycka till!!
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

Moderator

RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

Standard

Tips från Coachen: Billiga ställ bestraffas omedelbart i min värld,har inte lyckats hitta något användbart i den prisklassen du letar i till en så pass tung modell..Men det är jag det...Finns inget värre än opålitliga ställ som glappar upp efter ett par taxningar..
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Standard

Jo. Det är det jag är rädd för...Och man vill ju inte kvadda pga en sån simpel sak. Återstår att se om man
    finner några bättre begagnade då.

bra tips angående B25 eller F7F!

Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Mycket intressant modell !!

Dornier Do-335 var det snabbaste propellerdrivna jaktplanet under WW2. Det kunde också flyga högre än de bästa allierade bombflygplanen. För modellflygaren är det intressant man kan flyga 2-motorigt utan att det blir kris om en motor skulle stanna. Dessutom jämnar motorernas vridmoment ut sig så att planet blir neutralt i roll-led. Planet har proportioner som passar bra för modellflyg. Breda vingar klarar hög vingbelastning.

Är ESM-konstruktionen baktung eller är det något annat tänkbart problem som gör att tillverkaren rekommenderar endast en motor i nosen? Är bakdelen förberedd för att montera motor och tank?
    Om jag byggde en Do-335 Pfeil skulle jag anstränga mig för att hitta två lätta och starka 2-taktare. Stora encylindriga 4-taktare vibrerar mycket så de skulle jag undvika.

Härligt ljud vid låg och snabb förbiflygning kan man se fram mot!

Lars

Standard

Ja, jag har alltid gillat modellen och när denna kom i min väg kunde jag inte låta bli!

Egentligen tänkte jag mig en motor i nosen pga enkelheten. Gillar moderna bensinare också just pga enkelheten. Sen inbillar jag mig att man belönas genom att få den så lätt som möjligt ändå. Kikar man på youtube och diverse forum så verkar dock en del lasta på dem rejält (uppåt 16kg) utan att straffas allt för hårt, dock med höga landningshastigheter som följd.

har en YS140 liggandes som kunde funka i nosen, sen kunde man ju komplettera med en 91 baktill. Eller två elmotorer såklart. Men det lutar åt singelmotor ändå. Den är förberedd för två motorer, spant och tre (!) tankar ingår.

Ett exempel på en singelmotor som flyger bra med en DLA58: https://youtu.be/UpIEVIuFowg

En hybrid (el + 60cc bensin): https://youtu.be/g3iMU4yDxOY

Ren el: https://youtu.be/_tGTHELif1w

min erfarenhet av storskala stannar vid betydligt lättare Yak/Capmodeller så alla tips emottages tacksamt!
    Senast redigerat av Phastey den 2020-01-02 klockan 23:59.

Standard

Har nu lyckats få tag i nya originalställ (elektriska) från ESM till ett förmånligt pris. Den elektroniska kontrollenheten för dessa fattas dock. Har någon erfarenhet av att bygga en sådan (alternativt köpa någon annan)?

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Grattis till en spännande modell!
    Jag byggde en Do-335 i början/mitten av 90-talet från en ritning som publicerades i Model Airplane News. Den var avsevärt mindre än din, ca 1,4 m spännvidd om jag minns rätt och försedd med två OS 25 SF-motorer. Trots det lilla formatet flög den bra när den väl kommit upp i luften. Problemet var att den undre stjärtfenan gjorde att man inte kunde lyfta nosen speciellt högt vid start vilket gjorde att det behövdes hög fart för att lätta.

För att få lite 'känsla' för denna märkliga skapelse rekommenderas en titt på detta plastmodellbygge i den högre skolan:

https://www.zoukeimura.co.jp/en/sent...iblog_080.html

Passa samtidigt på att ta en titt på de plastbyggsatser i skala 1:32 som visas på hemsidan. Oj så fint:

https://www.zoukeimura.co.jp/en/phot.../pg_sws05.html
    Senast redigerat av Michael den 2020-01-13 klockan 18:06.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Phastey Visa inlägg
    Har nu lyckats få tag i nya originalställ (elektriska) från ESM till ett förmånligt pris. Den elektroniska kontrollenheten för dessa fattas dock. Har någon erfarenhet av att bygga en sådan (alternativt köpa någon annan)?
    Har ingen erfarenhet av kontrollboxar till elektriska ställ, de enda jag kommit i kontakt med ansluts med trippel y-kabel direkt in i mottagaren. Går det att bygga en, eller köpa eftermarknads? Jag ska inte sekvensstyra några landställsluckor.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •