Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Esm do-335

  1. #1

    Standard Esm do-335

    Tack snälla tomten! Lägger upp en bild, även om jag har en känsla av att bygget kommer att gå långsamt med småbarn och husrenovering...

    Tanken är att ha en 50-60cc bensinare fram bara. För enkelhetens skull och enligt tillverkarens rek. Det är en mäktig modell och riktigt ”badass” att se på. Ca 2.2x2,2 meter, 11-13kg.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	7355F83E-760B-4E96-A351-EF6587AC0195.jpg 
Visningar:	488 
Storlek:	91,6 KB 
Id:	69676

  2. #2

    Standard

    Om någon har tips på infällbara ställ till denna best så är jag idel öra. Gärna något billigare än ESM/Robart/Sierra (alltså under 2000kr helst) De behöver inte vara skalariktiga, funktionen är viktigast.
    Senast redigerat av Phastey den 2020-01-02 klockan 07:01.

  3. #3
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 256
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Hej!
    Grattis till en riktigt cool modell som man dessutom inte ser på varenda träff!!
    Det borde finnas begagnade orginalställ lite här o var, annars kan du försöka få tag i ställ från en ESM B25 eller Tigercat, de borde passa förutom längs en på benen.

    Esm modellerna flyger riktigt bra, har haft flera av dem, o 2st hänger på väggen i garaget.
    Lycka till!!
    Våga vägra Powerbox!

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tips från Coachen: Billiga ställ bestraffas omedelbart i min värld,har inte lyckats hitta något användbart i den prisklassen du letar i till en så pass tung modell..Men det är jag det...Finns inget värre än opålitliga ställ som glappar upp efter ett par taxningar..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5

    Standard

    Jo. Det är det jag är rädd för...Och man vill ju inte kvadda pga en sån simpel sak. Återstår att se om man
    finner några bättre begagnade då.

    bra tips angående B25 eller F7F!

  6. #6

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Mycket intressant modell !!

    Dornier Do-335 var det snabbaste propellerdrivna jaktplanet under WW2. Det kunde också flyga högre än de bästa allierade bombflygplanen. För modellflygaren är det intressant man kan flyga 2-motorigt utan att det blir kris om en motor skulle stanna. Dessutom jämnar motorernas vridmoment ut sig så att planet blir neutralt i roll-led. Planet har proportioner som passar bra för modellflyg. Breda vingar klarar hög vingbelastning.

    Är ESM-konstruktionen baktung eller är det något annat tänkbart problem som gör att tillverkaren rekommenderar endast en motor i nosen? Är bakdelen förberedd för att montera motor och tank?
    Om jag byggde en Do-335 Pfeil skulle jag anstränga mig för att hitta två lätta och starka 2-taktare. Stora encylindriga 4-taktare vibrerar mycket så de skulle jag undvika.

    Härligt ljud vid låg och snabb förbiflygning kan man se fram mot!

    Lars

  7. #7

    Standard

    Ja, jag har alltid gillat modellen och när denna kom i min väg kunde jag inte låta bli!

    Egentligen tänkte jag mig en motor i nosen pga enkelheten. Gillar moderna bensinare också just pga enkelheten. Sen inbillar jag mig att man belönas genom att få den så lätt som möjligt ändå. Kikar man på youtube och diverse forum så verkar dock en del lasta på dem rejält (uppåt 16kg) utan att straffas allt för hårt, dock med höga landningshastigheter som följd.

    har en YS140 liggandes som kunde funka i nosen, sen kunde man ju komplettera med en 91 baktill. Eller två elmotorer såklart. Men det lutar åt singelmotor ändå. Den är förberedd för två motorer, spant och tre (!) tankar ingår.

    Ett exempel på en singelmotor som flyger bra med en DLA58: https://youtu.be/UpIEVIuFowg

    En hybrid (el + 60cc bensin): https://youtu.be/g3iMU4yDxOY

    Ren el: https://youtu.be/_tGTHELif1w

    min erfarenhet av storskala stannar vid betydligt lättare Yak/Capmodeller så alla tips emottages tacksamt!
    Senast redigerat av Phastey den 2020-01-02 klockan 23:59.

  8. #8

    Standard

    Har nu lyckats få tag i nya originalställ (elektriska) från ESM till ett förmånligt pris. Den elektroniska kontrollenheten för dessa fattas dock. Har någon erfarenhet av att bygga en sådan (alternativt köpa någon annan)?

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Grattis till en spännande modell!
    Jag byggde en Do-335 i början/mitten av 90-talet från en ritning som publicerades i Model Airplane News. Den var avsevärt mindre än din, ca 1,4 m spännvidd om jag minns rätt och försedd med två OS 25 SF-motorer. Trots det lilla formatet flög den bra när den väl kommit upp i luften. Problemet var att den undre stjärtfenan gjorde att man inte kunde lyfta nosen speciellt högt vid start vilket gjorde att det behövdes hög fart för att lätta.

    För att få lite 'känsla' för denna märkliga skapelse rekommenderas en titt på detta plastmodellbygge i den högre skolan:

    https://www.zoukeimura.co.jp/en/sent...iblog_080.html

    Passa samtidigt på att ta en titt på de plastbyggsatser i skala 1:32 som visas på hemsidan. Oj så fint:

    https://www.zoukeimura.co.jp/en/phot.../pg_sws05.html
    Senast redigerat av Michael den 2020-01-13 klockan 18:06.

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Phastey Visa inlägg
    Har nu lyckats få tag i nya originalställ (elektriska) från ESM till ett förmånligt pris. Den elektroniska kontrollenheten för dessa fattas dock. Har någon erfarenhet av att bygga en sådan (alternativt köpa någon annan)?
    Har ingen erfarenhet av kontrollboxar till elektriska ställ, de enda jag kommit i kontakt med ansluts med trippel y-kabel direkt in i mottagaren. Går det att bygga en, eller köpa eftermarknads? Jag ska inte sekvensstyra några landställsluckor.

  11. #11

    Standard

    Då var en motor inhandlad, en bättre beg DLE-55RA (bakblås) med pipa. Får se om pipan passar inuti kroppen, annars får jag jaga rätt på en canister eller originalljuddämpare.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6331.jpg 
Visningar:	162 
Storlek:	73,3 KB 
Id:	70117

  12. #12
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Phastey Visa inlägg
    Har nu lyckats få tag i nya originalställ (elektriska) från ESM till ett förmånligt pris. Den elektroniska kontrollenheten för dessa fattas dock. Har någon erfarenhet av att bygga en sådan (alternativt köpa någon annan)?
    Denna hära kan vara ett tips.

    https://www.electron-retracts.com/product/rb-45/

    Matsa...
    I hangaren:
    TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
    * TopRC F4U Corsair Moki-S 180 "pågående bygge" *

  13. #13

    Standard

    Det verkar som man måste ange sitt serienummer på sina Electron-retracts om man vill beställa. Jag har ju ställ från ESM. Vilken mjukvara ska man välja?

  14. #14
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Man kan skriva vad man vill där så kan man lägga i korgen, dock så vet jag inte om det fungerar till just de ställ du har.
    Skickar du en fråga om det så bör dem kunna svara dig.

    Matsa...
    I hangaren:
    TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
    * TopRC F4U Corsair Moki-S 180 "pågående bygge" *

  15. #15

    Standard

    Ok, tack för tipset!
    har fått nys om denna variant också som tydligen ska vara bra: https://www.xicoy.com/catalog/produc...roducts_id=265

  16. #16

    Standard

    Är på vippen att ta tag i detta projekt igen, men jag tvekar lite kring motorvalet. Tänkte som sagt köra med en DLE-55 i nosen men det känns som hela behållningen med modellen går förlorad på nåt sätt.

    Jag har två YS-140 fyrtaktare liggandes som skulle kunna funka också. Är det att be om problem med kylning mm? Min erfarenhet av YS är att de är ganska törstiga också, men det är väl kanske inget problem egentligen. Mer driftsäkra motorer får man leta efter iallafall. Lars 41:ans inlaga ”Om jag byggde en Do-335 Pfeil skulle jag anstränga mig för att hitta två lätta och starka 2-taktare. Stora encylindriga 4-taktare vibrerar mycket så de skulle jag undvika” gnager lite också. Samtidigt är det inte omöjligt att hitta två stora bättre beg. tvåtaktare ganska billigt.

    elektrifiering är lockande, men ändå inte. Får då börja från ”scratch” med att köpa motorer, ESC, batterier och troligtvis ny laddare också.

    Att köra bensin och komplettera med el bak, t.ex en 6S setup kan ju funka, men det blir nåt kilos ”straffvikt” helt i onödan, det lilla krafttillskott man får känns försumbart.

    Någon så har några tips eller annan input som kan vägleda mig i rätt riktning?

  17. #17
    Elgstrands avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    348
    Klubb
    Klubblös Linköping

    Standard

    Min åsikt är helt klart el, det finns så många fördelar i en sån här maskin. Jösses vad enkelt och smidigt. Sen förstår jag alla argument för bränsle motorer men tror flygmaskinen blir lika häftig med el. Lycka till!

    Tillägg: Visst är det lite knöligt att få börja från scratch men samtidigt inte begränsande, det finns mycket bra billigt och mycket kan användas i andra maskiner.
    Flyger helst segel

  18. #18

    Standard

    Saito fyrtakts-bensinare, kikat på dem? Låter, luktar, ryker, lång flygtid, osv... men skakar förstås säkert.
    Finns även två-cyl metanolare i OK storlek.
    RCV 1.20 tycker jag inte skakar så mycket.
    El har massor med fördelar från det att man börjar ge "gas" och slutar ge "gas". Men före och efter det är det bök men är värt det om det är el man vill ha.

    Du får luska ut vad du är för en typ... ibland är jag en som vill ha förbränningsmotorljudet och får då stå ut med allt annat.
    Ibland ska det vara driftsäkert och rent så det blir el och då får man stå ut med nackdelarna med elflyg.

    Ska det vara verklighetstroget så slipper du snabbt ett eller flera alternativ.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Standard

    Om du har 2 st YS140 liggande skall du naturligtvis använda dom. Låt känslorna avgöra och då hamnar du där. Visserligen är det mycket enklare med el men det är ju inte enkelhet man är ute efter när man bygger en Dornier Do-335. Fast jag skulle nog testa motorerna i något annat innan jag monterade dom i Dorniern. YS är fantastiska motorer men dom kan trilskas
    också.

    Jag stod inför samma problem när jag byggde en J21:a för många år sedan. Övervägde också de alternativ du funderar på. Till sist blev det en YS120 som jag hade lång erfarenhet av. Det fungerade bra även om lite högre effekt inte hade skadat.
    Maskinens storlek är ungefär som dagens F3a-maskiner. Vikten är drygt 5 kg varav 900g är bly för att få tyngdpunkten rätt. Din maskin är ungefär dubbelt så tung men de tänkta motorerna är starkare så det borde bli lagom.

    Vibrationerna har inte varit något problem för mig. Däremot är kylningen på marken ett problem. Man får vara försiktig med taxning.
    Man blir förvånad över vad dåligt en skjutande propeller kyler. Väl uppe i luften är kylningen fullt tillräcklig. Motorn hänger inverterat där bak.

    Hoppas du väljer YS-motorerna. Det blir en häftig lösning.

    /PO

  20. #20

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej,

    Det har gått ett år sen jag skrev att stora 4-taktare vibrerar. Man är ju inte sämre än att man kan ändra sig...
    När du skrev att du har två YS140 liggande kom saken i ett annat läge. Håller med Peso och jag tror att de två motorerna blir perfekt till din Do-335.

    Jag byggde en Pond Racer för 8-10 år sen och i den satte jag två YS.91. Det färdiga planet vägde precis 10 kg och flög fint med det ljud som jag tänkte på när jag skrev inlägg #6. https://www.youtube.com/watch?v=48YML6g0SAY I denna film är det mycket sorl från publiken och jag flyger stökigt i början. I mitten av filmen lyckas jag dra några lågflygningar så att publiken får något att se på.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Installerad YS.jpg 
Visningar:	44 
Storlek:	63,2 KB 
Id:	72215
    Motorerna är monterade på gummidämpade motorfästen. De dämpar vibrationer och ger ett "behagligt" ljud. Dubro #688 passar nog till YS140.

    Hälsningar till dig och Peso!
    Lars

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •