Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Pepper – en modern träbyggsats

  1. #1

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard Pepper – en modern träbyggsats

    Läste en artikel om Pepper i den utmärkta tyska modellflygtidningen FMT 07/19.
    Tänkte att ”En så’n måste jag bygga”. Modellen blir i storlek som en F5d pylon racer eller som min hembyggda Hipster men lite lättare och med lite större vingyta.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Hipster rygg.jpg 
Visningar:	276 
Storlek:	164,2 KB 
Id:	69677


    Jag har under flera år varit överstimulerad av att bygga stora och komplicerade skalamodeller. Kände starkt att jag behövde PEPPA upp mig med ett bekvämt bygge så jag önskade(=beställde för 89€ plus frakt) mig en Pepper byggsats. I god tid före Jul kom den blå postbilen med ett långt paket från Lindinger. Nu har jag öppnat paketet.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pepper kitbox.jpg 
Visningar:	229 
Storlek:	82,6 KB 
Id:	69678Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pepper data.jpg 
Visningar:	207 
Storlek:	66,4 KB 
Id:	69679

    Det som lockade mig är att bygga med laserskurna delar som passar perfekt. Tillverkaren Aero-Naut har gott rykte och en vingjigg ingår i byggsatsen. Funderade ett tag över varför modellen heter Pepper. Blir den het att flyga eller har den nå't samband med Sergeant Pepper?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sgt Peppers.jpg 
Visningar:	229 
Storlek:	103,1 KB 
Id:	69680

    Bygget har startat...
    Lars

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Läcker!
    Och bra pris.
    Skulle nog platsa på vilket hang som helst...!
    Retroholic!

  3. #3

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Började med att läsa hela bygganvisningen för att få en uppfattning om vilka nöjen och utmaningar som kan dyka upp i detta bygge. Kanske man kan ändra lite på ordningsföljden i bygget???

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pepper book.jpg 
Visningar:	120 
Storlek:	55,1 KB 
Id:	69697
    Nr.1 i boken är att tejpa upp jiggen för att bygga vingen som skall bli 1220 mm i spännvidd. Den första delen att sätta på jiggen är vingbalken i 3 mm hård men lätt plywood. Hmm, lättplywood i vingbalken -- det måste bli glasfiber utanpå vingmitten sen.

    Bygganvisningen är på tyska eftersom jag köpte byggsatsen från Österrike. Tillverkaren http://aero-naut.de har ingen webshop så man kan inte beställa en engelskspråkig byggsats men en engelsk bygganvisning finns att ladda ner vid Downloads. Det står två gånger på kartongens framsida att bygganvisningen är "utförlig i 3D-stil" men delar av bygget kräver erfarenhet och eget tänk...bra dock med ett inbundet häfte i stället för lösa A4-blad.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pepper jig.jpg 
Visningar:	114 
Storlek:	58,4 KB 
Id:	69699
    De bruna wellpapparken är vingjiggen. Den har spår för spryglarnas stödflikar som passar perfekt, både i plats och bredd. Man börjar bygget med att peta loss wellpappresterna ur spåren i vingjiggen. Sen tejpade jag upp wellpappen på ett plant bord och tänkte att det skall bli kul att bygga den här julklappen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Wingribs on jig.jpg 
Visningar:	129 
Storlek:	26,5 KB 
Id:	69698
    Nu är vingbalken och spryglarna placerade på vingjiggen. Vingbalkens mitt är skarvad med Titebond gul-lim och spryglarna skall limmas med droppar av Superphatic, ett tunnflytande vattenbaserat lim.

    Lars
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Book-jig-ply.jpg 
Visningar:	118 
Storlek:	52,0 KB 
Id:	69696  

  4. #4

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Mera om vingbygge med laserskurna balsadelar:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Cracked support.jpg 
Visningar:	207 
Storlek:	65,3 KB 
Id:	69700
    Stödfliken brast på en av spryglarna när jag tryckte sprygeln på plats. Det är varierande kvalitet på balsaträet till spryglarna. Det hindrar dock inte att bygget fortsätter.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FK_BK_furulist.jpg 
Visningar:	87 
Storlek:	28,3 KB 
Id:	69701

    Framkanten är gjord av abachilist som inte får jack lika lätt som balsa, bra!
    Vingbalkens kanter är 2x5 furulist. Bakkanten är en laserskuren 3 mm balsalist.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Lim under balsaflak.jpg 
Visningar:	115 
Storlek:	57,6 KB 
Id:	69702

    Sen var det dags att planka vingarna med 2 mm balsa. Det går smidigt när vingens undersida sitter fast i byggjiggen. Här använder jag vanligt vitlim på spryglarna eftersom det har lång öppentid. Titebond torkar snabbare men det blir bra på bakkantslisten eftersom den skall slipas när plankningen är klar. När båda vinghalvornas plankning på ovansidan hade torkat var det dags att lossa vingen från jiggen. Med vingen liggande lös med ovansidan mot wellpappen kunde jag limma fast vingbalkens undre furulist och de två ramarna runt servobrunnarna.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Med pappersrör.jpg 
Visningar:	114 
Storlek:	43,5 KB 
Id:	69703

    Nu är vingarnas ovansida klädd och jag har dragit in pappersrör för servokablarna. Rören är gjorda av vanligt skrivarpapper som jag rullat och dragit in i de lagom stora hål som finns i spryglarna. Bygganvisningen säger att man skall installera servokablar nu innan undersidan plankas men det gillar inte jag. Vill kunna byta servon vid behov...

    Lars

  5. #5

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Plankningsfanéret för vingarna består av en främre och en bakre halva, laserskurna ur samma balsaflak som spryglarna satt i. Varierande kvalitet på spryglarnas virke betyder alltså att det var varierande kvalitet på plankningsvirket, vilket jag upptäckte nu. Mätte upp de halvor som jag hade kvar för att planka vingens undersida.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Laserskurna flak.jpg 
Visningar:	86 
Storlek:	70,2 KB 
Id:	69728

    De främre halvorna var 1,6 mm och 1,9 mm tjocka och vägde 14 g respektive 28 g! Bilden visar de bakre halvorna till vingens undersida med uttag för servobrunnarna. Det tunga flaket är det mörkare på bilden. Kollade den halvfärdiga vingens sidobalans och den var förstås tyngre på ena sidan. Jag valde alltså det lätta flaket till den tunga sidan och det tunga flaket till den lätta sidan.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vingplankning_1.JPG 
Visningar:	92 
Storlek:	86,7 KB 
Id:	69729Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vingplankning_2.JPG 
Visningar:	82 
Storlek:	71,0 KB 
Id:	69730Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vingplankning_3.JPG 
Visningar:	92 
Storlek:	59,5 KB 
Id:	69731

    Limmade ihop och monterade de fyra flaken enligt instruktionen, ett-tu-tre!
    Sidobalansen blev bra nu men hur skulle jag limma fast detta enligt ”same proceedrue[stavfel]” som plankningen av vingens ovansida? Vingen satt ju inte fast i jiggen längre och det fanns ju inga stödflikar för att sätta vingen i någon jigg!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Gångjärnsfästen.jpg 
Visningar:	123 
Storlek:	38,2 KB 
Id:	69732

    I sista stund upptäckte jag att vingens bakkanter är för klena(3mm balsa) för att montera gångjärn i. Instruktionen föreslår att man skall hänga skevrodren med hjälp av klädseln vilket har jag provat förr. Det blev snyggt och tätt men inte hållbart. Satte därför in 8 små balsabitar som jag kan förankra CA-gångjärn i.


    Sen limmade jag fast undersidans vingplankning med vingen liggande på wellpappen. Pressade där det behövdes och fixerade faneret mot bakkanten med många små limklämmor.

    I mitt nästa inlägg får vi se hur det gick...
    Lars

  6. #6

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Det blev fiasko!


    Vingen blev vriden som en propeller. Den är konstruerad med spryglar på vanligt sätt och plankad med 2 mm balsa. När jag tänker efter har jag bara byggt balsaplankad sprygelvinge två gånger förr och då var det vingprofiler med plan undersida. Då kunde jag börja med undersidan på byggbrädan och bygga uppåt medan undersidan låg stabilt. Den här gången är det en halvsymmetrisk profil som, liggande uppochned, måste ha stöd under framkant och bakkant när man plankar ovansidan. Det står inget om det i bygganvisningen men det borde jag ha begripit ändå!



    Det som skulle bli ett ”bekvämt” och snabbt bygge efter en bra 3D-bygganvisning visade sig innehålla flera utmaningar. Nu har jag byggt en oanvändbar vinge och har inga nya spryglar. Jag får bygga en cellplastvinge i stället.

    Lars

  7. #7


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 219
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Konstigt att den blev så sned??
    Det brukar ju blir rakt om man bara håller allt plant då det torkar.
    Är det trä av väldigt olika kvalitet kan det ju bli bekymmer men det borde du ha sett i så fall?
    Testa att ånga hela faderullan rejält och sätt den i spänn ett dygn.
    Du kanske får göra det flera ggr? Ev försiktigt skära isär vissa delar och limma om?
    Du har ju inget at förlora?
    Trist i vilket fall, man vill ju komma vidare i projektet.
    Lycka till.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  8. #8

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Lars.
    Kommer nog att bli rätt knepigt att räta ut vingarna. Vet inte om det hjälper att ånga den, men det kan vara värt ett försök, i annat fall får du kanske bygga om det mesta av dem.
    Att få en vinge som inte har plan undersida utan är symmetrisk går aldrig att få rak utan att stödja upp den.

    1. Om du har tillgång till en värmesåg kan du t.ex. skära ut en negativ form av cellplast som du sedan lägger din sprygelvinge i. Då är det lätt att få den rak då du plankar. Lägg på tyngder.

    2. Ett annat sätt är att skära ut lister som du fäster under både fram- och bakkant av vingen och på så sätt stödjer upp den i hela dess längd. Då blir den garanterat rak. Lägg på vikter när du limmar.

    /Lelle
    /Lelle

  9. #9

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej,

    Det är väldigt olika kvalitet på balsaflaken som låg i byggsatsen. Jag hade inte kopplat in hjärnan när jag byggde den vingen så jag gjorde bara som det står i boken. Lade på tyngder för att få det hårda flaket att böja sig över de limmade spryglarna utan att ha stöd under.

    Bra tips Lelle hur jag skall göra nästa gång. För min del är cellplastbädden ett bra alternativ eftersom jag gärna skär i cellplast. Tack!

    Har inga spryglar kvar så nu skall jag bygga en cellplastvinge med samma planform som originalet.

    Lars

  10. #10

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Det där fixar du säkert. Jag har alltid använt polyuretanlim på den tiden när jag byggde från scratch och plankade cellplastvingar. Numera är jag av naturen lat och monterar mest ARF-flyg.

    Lycka till
    /Lelle

  11. #11

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Det där fixar du säkert. Jag har alltid använt polyuretanlim på den tiden när jag byggde från scratch och plankade cellplastvingar. Numera är jag av naturen lat och monterar mest ARF-flyg.

    Lycka till
    Du lat ??? Kan jag inte tänka mig...
    Möjligen är du, med pensionärens rätt, försiktig med vilka byggen du startar upp.

    För min del var det lättja och en positiv artikel i FMT som gjorde att jag "önskade" Pepper.

    Lars

  12. #12

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Läcker!
    Och bra pris.
    Skulle nog platsa på vilket hang som helst...!
    Man får vad man betalar för. Det här var nog ett måndagsexemplar, både från produktutveckling och tillverkning. Synd på en bra grundkonstruktion som säkert skulle platsa på ett hang.

    Lars

  13. #13

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Började förstås fortsättningen med att bygga bättre vingar än vad jag kunde förmå med originaldelarna.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skära vinge 1.jpg 
Visningar:	75 
Storlek:	57,1 KB 
Id:	70404Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skära vinge 2.jpg 
Visningar:	82 
Storlek:	51,5 KB 
Id:	70405Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skära vinge 3.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	60,9 KB 
Id:	70406
    Ett, tu, tre så blev det en vingkärna skuren ur lila XPS. En tunn vinge, endast 10% tjock, därför XPS.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Servobrunn.jpg 
Visningar:	76 
Storlek:	40,7 KB 
Id:	70409Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Servokanal 1.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	15,2 KB 
Id:	70411
    Jag gjorde servobrunn och kabelkanal innan jag plankade vingen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Balsafaner och PUL.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	63,4 KB 
Id:	70413Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Servokanal 2.jpg 
Visningar:	80 
Storlek:	38,1 KB 
Id:	70414
    Fanér av 1 mm balsa limmas med Polyuretanlim(PUL) och pressas i skydd av gladpack. Resultatet till höger.

    Sen var det dags för bakkantslister. Framkantslisterna kom visst på i bara farten.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bakkantslister.jpg 
Visningar:	74 
Storlek:	57,0 KB 
Id:	70416Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vingbakkant.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	52,7 KB 
Id:	70420
    PUL är perfekt för detta jobb. Fäster i cellplastkärnan och skummar ut på fanerets kant. Skyddshandskar av nitrilgummi är ett måste när man jobbar med PUL eller epoxy. (Nitrilgummihandskar är hårdvaluta nuförtiden.)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vingspetsar.jpg 
Visningar:	78 
Storlek:	37,3 KB 
Id:	70421Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vingar orig och ny.jpg 
Visningar:	80 
Storlek:	23,3 KB 
Id:	70422Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kropp o vinge.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	25,8 KB 
Id:	70423
    Vingspetsar, original till vänster och min nya till höger. Det kritiska momentet, att limma ihop vingmitten med lika anfallsvinklar är nu klart och mitten är förstärkt med 100 g glasfiber och lamineringsepoxy. Ingen balk i vingmitten men korta balkar vid servobrunnarna. Originalvingen har rak framkant men jag byggde med rak bakkant eftersom jag har läst att Pepper har en tendens att bli baktung.

    Bilder på kroppsbygge kommer snart...
    Lars

  14. #14

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Snyggt jobbat!
    Hur mycket PU-lim använder du till varje vinghalva?
    Retroholic!

  15. #15

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Snyggt jobbat!
    Hur mycket PU-lim använder du till varje vinghalva?
    Tack Thomas!
    Enkel fråga men långt svar. Det är som att fråga hur mycket senap du vill ha på varmkorven.

    Har inte mätt mängden av PUL som jag lägger på faneret innan det går i press med cellplastkärnan.
    Däremot har jag vägt delarna före och efter plankning denna gång liksom flera gånger förr. Till Pepperns vinghalva med ytan 8,5 dm2 ingår 26g cellplastkärna och 34g balsaflak(1mm) och plankad väger den 80g. Alltså väger PU-limmet 80-34-26 = 20 gram.

    Min erfarenhet är att PU-limmet väger c:a 1 g/dm2 på vardera sidan av vingen. Med balsa går det åt mera PUL än med abachifanér eftersom balsa suger i sig mera. Säg minst 0,7g på abachi och max 1,4g på balsa.

    I praktiken är det närmast som att bre Kalles Kaviar på en macka. Det gäller alltså att klämma lagom hårt på PUL-flaskan. Sen brer man ut meandersträngen med en decimeterbred spackel som har rak och slät kant. Ett kreditkort går bra fast spackeln behöver inte vara böjligt eftersom faneret ligger plant på ett skyddspapper. Ytan skall vara blank av lim med genombrytande fanerfibrer när man sprayar vatten på limmet före pressningen. Jag har aldrig haft tid att fotografera när jag spritt ut PUL på ett vingfaner. Man skall ju bre ut PUL på två faner innan man lägger ihop denna dubbelmacka. Dessutom har man kladdiga nitrilhandskar på sig så man vill inte hantera kameran.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Plankning.JPG 
Visningar:	41 
Storlek:	89,1 KB 
Id:	70445Mycket viktigt att underlaget håller sig plant med pressvikterna på plats!!
    Har man för mycket lim kan det hända att fanéret glider av kärnan när PUL jäser. Stick långa nålar genom dubbelmackan om den tenderar att glida isär (som när man äter hamburgare).

    Det här verkar besvärligt men är väl värt jobbet. PUL kryper in i fanér och cellplast när det jäser. Den lilla mängd vatten som man sprayar på limytan brukar inte få fanéret att svälla eftersom limmet skyddar trät från vatten. Man behöver inte limma ihop delar av fanéret i förväg när man skarvar 100 mm breda balsaflak eftersom PUL kryper in i fogen när det jäser. Det räcker med att tejpa ihop delarna på utsidan med tunn tejp.

    Min cellplastvinge(2 halvor) till Pepper väger i jämförbart stadium(med framkant och bakkant men utan skevroder och vingspetsar) lika mycket som min misslyckade originalvinge, 180 gram.

    Lars

  16. #16

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Det var en lång och utförlig beskrivning Lars!
    Men det verkar ju inte bli någon viktökning jämfört med vitlim, så det kanske skulle vara intressant att prova.
    Synd bara att det är så jämrans kladdigt, jag gillar PU i.o.m. att det tränger in så bra i underlaget.
    Om/när jag kvaddar en plastkärra, typ EPP, t.ex. kör nosen i backen, så är PU ett jättebra lim för att få alla lösa delar på plats igen...
    Retroholic!

  17. #17

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Planet blev klart under sommaren och premiärflögs i augusti så ett par bilder kan vara på sin plats.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bla-blixten-2.jpg 
Visningar:	74 
Storlek:	57,4 KB 
Id:	71994Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Blå Blixten 2.jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	56,1 KB 
Id:	71992
    Vid premiärflygningen upptäckte jag att vingens anfallsvinkel var alldeles för stor. Med en plywoodbricka på fästskruven under vingen flyger den nu riktigt bra. Eftersom planet blev så olika byggsatsens utseende får det heta Blå Blixten 2. Vikten med 3S, 1,8 Ah LiPo blev precis 1 kg så jag är nöjd.

    Lars

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •