Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: 2020 - ungdomens år

  1. #1


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard 2020 - ungdomens år

    Hej, startar en ny tråd och börjar med att flytta in en tidigare post:

    Gott Nytt År 2020!

    Vi hoppas och tror att vi under det kommande året skall få till en bra lösning för modellflyget så att det trots en tilltagande reglering skall bli möjligt för oss att utöva och utveckla vår hobby med så stor frihet som möjligt.

    Vi hoppas också att 2020 blir året då vi börjar se en tydlig föryngring inom hobbyn med ett stigande medlemsantal och stor aktivitet på modellflygfälten. Låt oss alla bidra efter bästa förmåga till detta!

    För RCFFs styrelse!

    Tanken med den här tråden är att vi alla (oberoende av förbundstillhörighet och annat...) här skall kunna bidra med rapporter om vad och hur vi inom modellflyget jobbar för att få in ungdomar i vår hobby. Det är fritt fram med både idéer och redan pågående aktiviteter.

    För att ha en startpunkt föreslår jag att ni läser Mats Erlandssons SMFFs sida på Facebook
    Kanske inte alla som använder FB så jag tar mig friheten att citera inlägget här:

    Mats Erlandsson:

    Den ungdom som är intresserad av modellflyg söker sig ofta till verksamheter där det finns kompisar i samma ålder.

    Då ungdomar är en sällsynt ”bristvara” i många modellflygklubbar, väljer vi ofta att visa upp det som finns, medelålders och äldre ”gubba
    r”, många flyger med dyra och exklusiva modeller.

    Skall Modellflygnytt vara ett media som lockar nya och unga till hobbyns bredd, bör nog alla sidor med oss ”gubbar” bytas ut. Varför visar MFN bara upp allt det dyra och kostsamma i hobbyn?

    Vi borde slå bättre vakt om de få unga som finns i hobbyn, göra dessa till ambassadörer för hobbyns utveckling, kanske skapa ett bonussystem som premierar unga medlemmars arbete, genom att locka in kompisar i våra klubbar.
    Ungdomar trivs med andra ungdomar, det är dessa som skall utgöra hobbyns framtid.
    Ripa MFK fyller 25 år i år, vårt viktigaste budskap detta år är just ungdomsrekrtering, vi har haft flera aktiva ungdomar de senaste 10 åren, men tyvärr utan tillräckligt intresserade föräldrar är det svårt att hålla dem kvar i hobbyn, i år planeras flera nya aktiviteter för att skapa ny tillväxt.

    Föreningslivet påverkas av nya trender
    Många förvånas, ser vad som händer
    Ungdomar fängslas av paddor, fånar och spel
    Ett samhällsproblem, något är fel

    Nu 2020, måste något hända
    Modellflyg, är hobbyn som trenden kan vända
    Ripa Mfk firar 25 år, temat är ”ungdomens år”
    Välkommen att prova på, en hobby, varken dyr eller svår


    www.ripamfk.com

    Fortsätt gärna att dela Era tankar och idéer här. Frågan är viktig också på ett forum "av nöjesflygare för nöjesflygare".

    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson



  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det är ju en ambitiös rubrik, men varför är just 2020 ungdomens år?
    Varje år borde vara ungdomens år! Inte bara för modellflyget.

    Om man ska göra en satsning så borde det ju göras strukturerat med en rejäl satsning av något slag.

    Att rimma på att paddor, fånar och spel är fel lär inte fånga några ungdomar. Om nu det är paddor fånar och spel som attraherar ungdomar så är det väl bättre att göra så att de blir rätt verktyg för att få ungdomen dit man vill?

    Men inget gör sig själv och önskan räcker inte långt.

    Vi har haft några riktigt duktiga modellflygare som fångat ungdomen under sina tider.
    Bo(sse) Gårdstad var en man som kanske inte var elit när det gällde att hamna högt i tävlingar men han var under många år en av de bästa på att utveckla lättbyggda och rimligt bra enkelt byggda och flugna modeller. Det har funnits andra som har utvecklat modeller som publicerats att köpa eller att bygga.
    Huss/Lincenter är namn som minner om tiden när det byggdes friflygande småplan som lockade ungdomar.
    Rune "Ackus" i Onsala likaså.
    Östling var tidig att publicera ritningar för depronplan för inomhusflyg.

    Vem har vi i dag som inte bara har idéer utan även vet hur man utnyttjar internet?
    FliteTest i USA är möjligen ett svar. MEN - för att det ska sprida sig så måste alla som vill ha in flera ungdomar jobba med samma inriktning och inte enbart komma med möjliga lösningar lokalt.

    Här har vi en stor utmaning för både RCFF och SMFF!
    Ett gemensamt mål med gemensamma resurser att samla alla modellflygklubbar och andra lösa sammansättningar som håller på med modellflyget.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kan inte annat än hålla med dig i det mesta du skrivit ovan, Patrik ! Och det Mats skriver om att alldeles för ofta visa stora och dyra modeller tror jag liksom honom inte befrämjar tillväxten. Själv flyger jag mest mindre/enklare/billigare kärror och är inte sen att rekommendera just den typen till de nybörjare som dyker upp. Den kategori vi ser tillväxt på i klubben är "återfalls-flygare" men även rena nybörjare men som uppnått den ålder när barnen är mera självgående och man kan börja ha egna intressen igen. Ibland kommer det nån ungdom "på köpet" när pappa på nytt intresserar sig för denna hobby och det är ju trevligt. Vi har fått några ungdomar till klubben på det sättet under det senaste året. Även regelbundna inomhus-flygningar är ett bra sätt att hitta nya medlemmar och den vägen är det inte ovanligt att även ungdomar dyker upp. Inomhus-flyget kräver ju inte några gigantiska investeringar för att komma igång och det är nog positivt.
    Roger

  4. #4


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Rubriken skall kanske inte tolkas bokstavligt att det är bara 2020 som kan vara ungdomens år. Men kan det vara så att vi efter många år med krympande medlemsantal inom hobbyn just det här året kan börja tänka i nya banor. Det är säkert så att vi gärna fastnar i hur det varit förr och därför inte ser alla möjligheter som till och med "plattor" och annat med skärmar öppnar.

    T ex borde det i dag vara väldigt enkelt att ta fram gemensamma idéer då det är enkelt, snabbt och billigt att upprätthålla kontakter och driva en process framåt. Men i grunden måste vi ha en rimligt likartad ambition och börja med någon form av struktur...och här tror jag inte på FB. Om man söker på "modellflyg" där hittar man väldigt många olika grupper. Både från klubbar, intressegrupper, om byggmetoder mm. Men åtminstone jag har väldigt svårt att få överblick och jag tror att detta gäller även andra som kanske av en slump hamnar på en sådan sida. Kanske kan det vara en intresseväckare men hur kanaliserar man detta vidare till att våga kontakta en klubb för att se vad det egentligen handlar om?

    Om man läser i tyska modelltidskrifter verkar man ha mera focus på (gammaldags) ungdomsverksamhet med byggande och sedan flygning. Tycks i de artiklar jag sett vara både enkla friflygande modeller och enkla RC-varianter. Ofta slutar en termin eller annan tidsperiod med någon flygaktivitet och kanske en enkel tävling.

    Håller med om att Bo Gårdstad genom åren betytt mycket för att skapa nya modellflygare. Kanske skulle det vara möjligt att bygga t ex hans Johanna som en webb-kurs? Man får anmäla sig, får hem en materialsats och sedan bygganvisningar via en web-sida som uppdateras veckovis. Givetvis med en typ av forum parallellt där man kan ställa frågor. När man anmäler sig kan man också förmedla kontakt till en näraliggande klubb eller kanske till och med till en enstaka modellflygare (som förklarat sig villig) för att bistå. Med ett sådant upplägg skulle det inte behövas fysiska ledarledda byggkvällar över hela landet utan det skulle räcka med en handfull intresserade handledare via web-sidan.... Kanske en befängd idé...??

    Men som sagt, en önskan leder inte långt - är vi egentligen beredda att göra något annat?

    /Kjell

  5. #5

    Standard

    Syns man inte finns man inte.

    En stor synlighetsfaktor är att det finns en väl fungerande webbmaster i klubben.
    Vid ingången av 2019 fanns det ca 149 modellflygklubbar upptagna på SMFF´s röstlängd, av dessa hade 89 st. en fungerande hemsidesadress, av dessa var det då ca 50 st. som var uppdaterade med årets uppgifter.

    Allt fler klubbar tvingas stänga de tomma modellflygfälten bakom lås och bom, många tack vara nya luftfartslagar. Den intresserade och utelåste besökaren vet att det finns ett modellflygfält vid vägs ände. Skall man som intresserad nybörjare, välja apostlahästarna, och smyga in till fältet, för att i bästa fall kunna söka information om klubben på någon anslagstavla?

    Vill vi som klubb få nya kunder till ”affären” måste vi på något sätt tala om när vi har öppet.
    Tid och datum för flyg-dagar/kvällar måste framgå på skylt eller på klubbens hemsida.

    Är det kanske dags att ”utbilda” klubbens piloter till säljare?
    Vad menar jag med detta, jo det händer från och till att intresserade familjer på söndagsutflykt ”rullar” in om på modellflygfältet, de följer snällt klubbens säkerhetsanvisningar och ställer sig på anvisad publikplats för att följa pågående aktiviter på behörigt avstånd. Bästa scenario är att någon av dagens aktiva piloter intar rollen som säljare.

    En utbildad säljare ställer frågor: Kan jag hjälpa dig med något? Vad är du intresserad av? Vill du prova klubbens simulator, eller flyga dubbelkommando, men tyvärr har det hänt att de intresserade besökarna inte visats någon uppmärksamhet alls, vänt och kört hem. Och värre än så, när de vänt och kört, kommer ofta frågan från dagens piloter, Vad var de för några, konstigt de sa ingenting.

    Scenario nummer två är nästan värre, de intresserade besökarna frågar en pilot i depån om modellflyghobbyn, första frågan är oftast om det är en dyr hobby, och då kommer svaret från piloten som ingen vill höra, framför allt inte när den intresserade pojkens mamma lyssnar. Pilotens svar på första frågan, den modell jag har här kostar runt 10 000 kr. Det räcker nu säger mamman, detta är ingen hobby för oss, och drar man och barn till bilen för att åka hem.

    Mvh
    Mats
    www.ripamfk.com

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    I en annan del av världen, Tjeckien närmare bestämt: https://www.facebook.com/pg/MKJuniorKlubUO/posts/

    Använd Facebooks översättningsfunktion så framgår det ganska tydligt hur de arbetar.

    Möjligheten för barn och unga att komma i närkontakt med modellflyg på ett sätt som inspirerar är idag försvinnande liten om man inte har någon vän/släktning som redan är modellflygare. De orsaker som ni anför håller jag till fullo med om och problemen är flera. För att sätta fingret på dessa tänker jag efter på hur jag själv kom igång med modellflyg en gång i tiden. Det fanns flera faktorer som gjorde att intresset successivt tändes på allvar och jag nämner några framgångsfaktorer utan inbördes prioritet, och som idag i stort sett saknas:

    - Fritt valt arbete i skolan, modellflyg fanns bland de alternativ som vi kunde välja på.
    - Säkra omgivningar: Mina föräldrar behövde aldrig tveka att släppa iväg mig på cykeln några kilometer hemifrån. "Kom hem i tid till middagen" räckte som förmaning.
    - Tillgång till bibliotek: Mitt stadsbibliotek hade både Allt om Hobby och Modellflygnytt i läsrummet och när jag efter något år upptäckte att det fanns amerikanska modellflygtidningar (RCM kunde man, om pengar fanns, köpa på Domus!) så hade vi en snäll bibliotekarie som ordnade en prenumeration på Model Airplane News, som på den tiden innehöll både friflyg, linflyg och radiostyrt.
    - Enkel tillgång till byggmaterial. Min lokala pappers/leksakshandel hade ett hörn där det fanns balsaflak av några olika tjocklekar, en del lister, tunn plywood, pianotråd och t.o.m. japanpapper samt dope. Gick något sönder, vilket skedde ofta, så gick det alltså ganska enkelt att finna reparationsmaterial till en hyfsat billig penning.
    - Vänligt bemötande på modellflygfältet! När jag första gången dök upp med en enkel hemsnickrad linflygmodell komplett med en Cox Babe Bee som jag inte lyckats starta så fick jag direkt hjälp med att ordna till saker och ting. Även om flertalet flög radiostyrt så fanns det inget nedlåtande i deras attityd och de hade kunskap och tog sig tid att hjälpa mig att komma igång.
    - Modellflyg kunde (och kan egentligen fortfarande) bedrivas på alla nivåer såväl kunskapsmässigt som ekonomiskt. Insteget behöver inte nödvändigtvis bestå av en radiostyrd RTF-modell.

    Trots den närmast oändliga tillgången på RTF-modeller misstänker att det för barn/ungdomar nuförtiden egentligen är mycket svårare än förr att komma igång på ett sätt som väcker intresse och dessutom håller det vid liv.

    Ska ett barn/ungdom börja med modellflyg idag innebär det antagligen oftast ett inköp av en RTF-modell på ett köpcentrum eller per postorder, oftast i blindo eftersom säljaren och köparen inte vet hur sakerna egentligen fungerar och goda råd är svåra att få.
    Lyckas man hitta ett forum som vårt så kan man ställa frågor. Många försöker hjälpa till med råd som vart och ett antagligen är goda, men där mångfalden av olika råd kanske ibland mer förvirrar än hjälper. Min slutsats från många andra sammanhang är att forum är bra för de som redan har en viss kunskap, men sällan för rena nybörjare.
    Går något sönder, vilket det lär göra, blir sakerna sannolikt liggande eftersom reservdelar är svåra att att få tag på eller i bästa fall tar lång tid att få levererade eftersom det inte är lagervara. Att reparera själv är knappast ett alternativ då man inte känner till hur detta ska göras och att lokalisera material lokalt kan vara svårt om man inte vet vad som behövs. Intresset dör därmed snabbt.
    Att ta sig till ett modellflygfält för ett barn är idag = skjuts per bil. Väl framme ska en jäktad förälder försöka frammana hjälp av modellflygare som tyvärr inte sällan uppvisar lite eller inget intresse för nykomlingar. Att flyga från andra platser kan vara svårt då det finns gott om människor som ogillar aktiviteten; 'Drönare är förbjudet här!'.

    Det är tyvärr en lite dyster bild jag målar upp, men jag tror att åtminstone delar av orsaken till modellflygets ungdomsproblem står att finna i ovanstående.

    Kjells idé om en webbbaserad bygg/flyg-kurs med utgångspunkt i ett par enkla modeller och där hjälp går att få av några erfarna modellflygare/byggare som svarar på frågor och ger råd och dåd inte enbart via text, utan också on-line via Skype eller motsvarande ser jag som en möjlig väg till framgång.
    Senast redigerat av Michael den 2020-01-07 klockan 22:19.

  7. #7

    Standard

    Syns man inte så finns man inte, det är helt klart det mest sanna i det hela.
    Förr flög man lite här och var, säkert vart det nog, men idag får man inte flyga längre på de platserna, så det var ett bakslag.
    Men att samlas nånstans och flyga lite depron, parkflyers, nån heli... det surrar och flygs och det lockar folk, ge visitkort eller info till de som stannar och snackar.
    Men, där har det också ändrat, "fotar du mig?" "filmar du mig?" "jag gillar inte det du gör, jag ska polisanmäla dig!" "får du flyga här?" "har du tillstånd att flyga den där?" osv...

    Vi var på mässor förr, oftast kunde man inte flyga på dem, men tusentals besökare såg oss och våra grejer, blandad kompott.

    Det med kostnaden är också ett problem. "Du har råd" brukar jag säga. Det finns så otroligt billiga paket och beggat överallt idag. Jag fick en 450-heli gratis i början på december, kravet var att den skulle gå till en ny flygare, detta är fixat, flygklar men överlämningen är kvar. Kanske inte det billigaste sättet, men jag har bara lagt ner tid på detta.

    Träffar du nån som gillar RC, men inte har nåt. Fråga varför denna inte skaffar och börjar. Svaren är väldigt blandade. Det vanligaste svaret från vuxna är tiden (9 ggr av 10), för alla har tagit på sig så otroligt mycket annat som de knappt hinner med heller. Det andra är kostnaden utan att veta vad det kostar. Det tredje är plats att meka på (vissa bor bara i lägenhet och måste dela köksbordet med maten). Sen finns det ju dom "som inte får"... Om ni har lösningen eller bra svar på dessa så kan de övertalas. För intresse för RC verkar det finnas när jag pratar runt. Vad gäller yngre så måste de nästan ha en förälder som hjälper om de är åt det yngre hållet, annars måste de ha ett brinnande intresse och ha plats samt pengar för det parallellt med skola/studier.

    Konstigt ändå med pengarna... idag finns det så mycket billiga kopior osv så det är extremt mycket billigare idag än förr.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    I slutet på sommaren i år var jag på flygfältet (för fullskala, men även för modellflyg) och vi satt ett gäng i hangaren och prata.
    Två ungar i ca 8-10 års åldern var med sin mamma, de ville nämligen flyga riktigt flygplan, och det fick de.
    Glad i hågen efter detta satt de sig bland oss i hangaren och efter ett tag kom vi in på modellflyg och RC bilar. Killarna berättade att de höll på med RC bilar, både eldrivna och glödstiftsdrivna. De berättade i munnen på varandra hur de körde och stod i med sina RC bilar. RC flyg hade de inte provat än med de hade en mindre drönare.
    Jag berätta att jag flög med RC flygplan och de fråga en del om det. Just då hade jag inget flygplan med mig annars hade de fått se mig flyga. Tyvärr åkte killarna iväg ganska snart men där hade jag haft chansen att tala om att det finns två modellflygklubbar som flyger på fältet (mest den ena klubben). Men tyvärr meddelade jag inte killarna detta. Får väl skylla på att jag var sjukskriven då och var inte riktigt OK än, jag var bara ute på fältet för att få lite frisk luft.

    Men i alla fall, när man hör ungdomar prata så entusiastiskt i mun på varann om radiostyrt (bil i detta fall) så för guds skull tala om att det finns en klubb eller RCFF som de kan bli medlem i.
    Det var så jag kom igång med RC flyg i början 1970-talet, ett reportage i den lokala blaskan innehöll all nödvändig info för mig (att en modellflygklubb startats i stan) och det tog inte lång tid innan jag var medlem och fick ett byggbord i bygglokalen, och en radiostyrning inköptes ganska snart av mig samt ett flygplan som jag lärde mig flyga på.
    Innan dess hade jag helt på egen hand flugit linkontroll och trodde det inte fanns en enda kotte utom jag i stan som höll på med modellflyg. Att gå med i klubben och träffa andra att bygga och flyga tillsammans med vad det bästa som kunde ha hänt. Jag är osäker om jag fortsatt med modellflyg annars, på egen hand.

    /Bo

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Lyckas man hitta ett forum som vårt så kan man ställa frågor. Många försöker hjälpa till med råd som vart och ett antagligen är goda, men där mångfalden av olika råd kanske ibland mer förvirrar än hjälper. Min slutsats från många andra sammanhang är att forum är bra för de som redan har en viss kunskap, men sällan för rena nybörjare.
    De enda frågor som är dumma, är dom som inte ställs.

    Hur skulle det vara att öppna en tråd för ungdomsfrågor i RCFF´s forum, en test skulle kunna utvisa om ungdomar söker sig till andra ungdomar för att få hjälp.

    Befintligt forum för nybörjare verkar mest vara ett forum för problemlösning,med frågor från lite mer erfarna.

    Ju fler ungdomar som deltar, desto bättre
    De ungdomar som funderar på att köpa sin första modell kan få råd och tips innan köp, kanske av andra ungdomar som redan köpt utrustning och kommit igång med hobbyn
    Klubbar som genomfört en lyckad ungdomsaktivitet kan skriva och tipsa andra klubbar.
    Ungdomarna kan kanske lägga ut egna filmer på sin flygande farkoster

    Mvh
    Mats
    www.ripamfk.com

  10. #10


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Fortsätt gärna också att följa diskussionen på SMFFs Facebook-sida. Det är tråden som börjar med David Brohedes delade länk till "Radiostyrt inomhusflyg"

    Med vänlig hälsning, Kjell

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •