Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: kladdig byggbräda

  1. #1
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard kladdig byggbräda

    Inomhusflyget har satt igång. Tidigare när jag limmade kolfiberlister på framkanten av 3mm depronmodeller brukade jag klä byggbrädan med lite hushållsplast för att inte kladda ned brädan eller att det fastnar under torktiden. Nu har jag istället använt bakplåtspapper som jag klipper remsor av som underlägg. Enklare och smidigare.

  2. #2

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Bra tips Mogge!

    Håller du på att bygga nå't nytt inför inomhusflygningen i TIPSHALLEN den 18 januari ?

    Lars

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo, bakplåts-papper har jag använt under många år vid sådana här byggen och det fungerar utmärkt både när man limmar med UHU Por och med CA. Och det finns ju även i rulle så är det enkelt att "dra av" så stor bit man behöver.
    Kan komplettera med att jag av olika anledningar hade några blybatterier, 12 V/7 Ah, och alla var av samma format och dessa är också utmärkta att använda vid byggen av inomhus-modeller - både som tyngder och som "rätskivor" för att få raka vinklar - t ex när man limmar den vertikala kroppshalvan mot den horisontala.
    Roger

  4. #4

    Standard

    Och så finns det blå målartejp som inte limmar fast så sjuttons som är smidigt att hålla fast delar som limmats så man kan fortsätta bygga.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Japp. Byggde för över 20 år sedan en miniultimate i tunn Depron. Sedan en till. Så jag limmade en 1:1 ritning på en 2mm plastskiva, bandsågade ut alla delar, slipade kanterna och borrade 2mm hål för alla skärningspunkter. Nu inomhusflög vi i Olympen och en klubbmedlem hade hittat mallarna och byggt en. Blev sugen och satte ihop en enligt Kajsa Warg recept. Med 15g servon och 20g acke och 3g mott i sparad vikt så blev det 190g. Jag rödspritstvättade bort Depronet från texten, la mallarna på skivan och skar med den eminenta 9mm brytbladskniven, sliter hårt på skärpan. 20min. Satte ihop alltihopa och lackade med biltemas Hobbylack. väger 68g mer än en Qlik R2. Med tanke på 22cm medelkorda och 70cm spv. Ultimaten 2x55cm och 15cm i spv så kan det bli intressant.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •