Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: DJI FtP system

  1. #1

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard DJI FPV system

    Hej
    Har testat DJI FPV system lite och är jätte nöjd med det, valde version med ett par glasögon och två airunit (kamera och vtx sändare)
    Montera ett av systemen in en TBS source one drönare och det andra i på en Hobbyking Walrus med hjälp av en 3d printad modul som gör att jag lätt kan flytta över till annat plan.
    Det test flygning i helgen av Walrusen och bildkaviteten var suverän, betydligt lättare att tex bedöma höjd tack vare den högre upplösningen och mer detaljer på backen, jämfört med analoga system.
    Tyvärr blev det ingen flygning med drönaren, eftersom det som det var svinkallt och när jag tinat upp mina fingrar, efter första flygningen med Walrusen, i klubbstugan börja det att snöa.
    Om ni slår på undertexter i Youtube så visar texten lte telemetri data, det ör en liten dipp en bit in och den beror på att någon kom i vägen för signalen när ha skulle hjälpa mig att trimma

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200104_174635.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	97,7 KB 
Id:	69769Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20191230_170806.jpg 
Visningar:	85 
Storlek:	108,8 KB 
Id:	69770


    Senast redigerat av uffe_46 den 2020-01-10 klockan 15:13.

  2. #2

    Standard

    Ser bra ut, var har du köpt sakerna?

    //Rickard

  3. #3

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Från DJI direkt, tog en vecka och inga extraavgifter från Postmord

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Uffe
    Hoppas att få testa dina prylar vid någon flygträff i vår?
    Jag kan tänka mig att besöka dig i Sala eller om du vill hälsa på oss i Västerås?
    Ha en fin forts. på 20202
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  5. #5

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Utmanaren2002 Visa inlägg
    Uffe
    Hoppas att få testa dina prylar vid någon flygträff i vår?
    Jag kan tänka mig att besöka dig i Sala eller om du vill hälsa på oss i Västerås?
    Ha en fin forts. på 20202

    Detsamma, det går säkert bra eller varför kommer du inte upp Rembo under kristiflygare helgen, stor sammankomst där då

  6. #6

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    I helgen som gick blev det maiden av TBS drönaren, en väldigt lugn och försiktig flygning, det känns inte rätt att busa omkring när fingrarna känns är som frusna lunchkorvar.


  7. #7
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    [QUOTE=uffe_46;446387]Hej
    Har testat DJI FPV system lite och är jätte nöjd med det, valde version med ett par glasögon och två airunit (kamera och vtx sändare)
    Montera ett av systemen in en TBS source one drönare och det andra i på en Hobbyking Walrus med hjälp av en 3d printad modul som gör att jag lätt kan flytta över till annat plan.
    Det test flygning i helgen av Walrusen och bildkaviteten var suverän, betydligt lättare att tex bedöma höjd tack vare den högre upplösningen och mer detaljer på backen, jämfört med analoga system.
    Tyvärr blev det ingen flygning med drönaren, eftersom det som det var svinkallt och när jag tinat upp mina fingrar, efter första flygningen med Walrusen, i klubbstugan börja det att snöa.
    Om ni slår på undertexter i Youtube så visar texten lte telemetri data, det ör en liten dipp en bit in och den beror på att någon kom i vägen för signalen när ha skulle hjälpa mig att trimma


    Man kan inte använda en vanlig mottagare till dessa DJI system vad jag förstått, eller? (Du måste använda nån typ av centralenhet för drönare?
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  8. #8

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    [QUOTE=MagnusStrömqvist;446470]
    Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlägg


    Man kan inte använda en vanlig mottagare till dessa DJI system vad jag förstått, eller? (Du måste använda nån typ av centralenhet för drönare?


    Både Ja och Nej Man kan använda kamera och airunit (VTX) med vilken mottagare man vill, Walrusen flyger jag med en Frsky D16 och drönaren med en TBC crossfire nano. Vill man däremot använd DJIs sändare måste man koppla den till en flightcontoller via sbus, gärna med betaflight då det har stöd för DJIs lite snabbare sbus.

    Dji säljer i två olika kitt.
    Glasögon
    Sändare
    1 st kamera med airunit

    eller
    Glasögon
    2 st kamera med airunit

    Jag köpte nummer två då jag redan har en massa Frsky prylar.

    Sedan förra mjukvaro uppdateringen kan även få begränsat OSD från betaflight men inte inav. Men när det gäller inav OSD så kan man använda en
    Arduino nano i mellan inav och airunit som "översättare"



Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •