Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Längd på mottagarantenn.

  1. #1

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard Längd på mottagarantenn.

    I dag kör vi i stort sett bara med 2,4 gHz i våra radiosystem. Den våglängden kräver ju lite mer planering, var och hur vi placerar mottagare (antennen) Den verksamma längden på mottagarantennen är runt 31,2 mm, om jag nu inte minns alldeles fel. Hur många gånger man delat upp vågen, det har jag ingen aning om och bryr mig inte heller. Däremot har jag en fråga som gäller den skärmade delen av antennen. Kan man ha en antenn med längre skärm eller är varje mottagarantenn specifik för just den mottagaren. Det finns ju antenner, bl a till Futaba som har längder från 135 mm upp till 400 mm. Kan man variera antennlängden (skärmade delen) utan att förlora räckvidd och i så fall, vilket jag förmodar, måste båda antennerna vara av samma längd.
    Anledningen till att jag frågar är att jag vill ha ut antennerna en bit från kroppen för att få bästa mottagning. Originalantennen är ca 135 mm och jag vill gärna ha 200 mm.

    MVH
    Kay krut


    (Ja, jag har betalt för 2000)

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Den skärmade längden bör inte påverka annat än att långa kablar så klart dämpar något.
    Sedan ska det väl knappast göra något om man har olika längd på den skärmade delen.
    Rimligen går varje antenn till sin egen förstärkare som avkodar datablockens budskap ("ettor och nollor").
    De oskadade blocken skickas vidare till mottagaren som skickar datan vidare till respektive servo - eller i bussversioner till alla servon som i sin tur bara använder blocken med rätt kanaladress.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Tack Patrik för Ditt svar.
    Då kan jag kanske med gott mod lägga till dom sex-sju centimeter som jag behöver för att komma ut lite mer utanför kroppen. Det är ju bättre att fråga sakkunskapen än att smälla en dyr modell i backen på grund av okunskap.

    MVH
    Kay krut

  4. #4

    Standard

    När jag skulle köpa ny original-antenn till en Futaba-mottagare som gått av så kunde man välja olika längder. Bytte till två nya längre. Funkar finfint. Inte lätt förlänga en sådan antenn, är ju skärm och smala jäklar.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Ja, det finns tre-fyra olika längder till Futaba, bl a hos Autopartner så jag tror det blir ett par nya 200mm. Jag var bara lite osäker på om den totala längdökningen kunde förorsaka räckviddsproblem men så verkar inte fallet. Det handlar ju trots allt bara om några få centimeter.
    Så vi kör på det.

    MVH
    Kay krut

  6. #6

    Standard

    Obs, jag har ingen aning eller erfarenhet om de längre antennerna minskar räckvidden pga dämpning pga kabel-längden eller om de anpassat impedansen till längden. Men det kanske inte märks om ender är fallet. :-) Är bra LOS på Futaba fullrange FASST-grejer tex. Andra märken har jag sämre koll på.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •