Reklam

Resultat 1 till 13 av 13

mne: Kp frn utlndska handlare utanfr EU?

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    7 081
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard Kp frn utlndska handlare utanfr EU?

Hur r det nu...

vilka (straff)avgifter kan man ka p om man handlar utanfr EU?

Wish.com har ju fasta avgifter, men dom r knappast aktuella...
    Retroholic!

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    2 011
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Posten lgger ju p sin hanteringskostnad + moms + ev importskatt beroende p land och typ av vara.
    Andra speditrer har sina rutiner och avgifter men det fr man nog kolla frn fall till fall.
    r det serisa handlare s brukar de ha rtt s klart fr sig vilka avgifter som tillkommer nr man frgar vid bestllning.

Reg.datum
    Oct 2017
    Inlgg
    265
    Jobb
    Pensionerad ingenjr
    Klubb
    -

Standard

Brukar bli en hundring eller under.

Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    541
    Blogginlgg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb
    Falkenbergs Modellflygklubb

Standard

Fick betala nnstans runt 300kr nr jag tog hem en modell frn FMS fr tv-tre r sedan?
    Dels postens avgift fr hantering a 100kr och resten moms och tullavgift.
    Brukar rkna med ca 30% i avgift plus d hanteringsavgiften a 100kr beroende p speditr.
    moms 25% tull ca 4%, men det r inte alltid tullavgift tillkommer. Gr att kolla upp p tullverkets hemsida.
    /jag behver ingen signatur.. ;-)

Anders Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    207
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Tre Aviatrer

Standard

Momsen p "varuvrdet plus frakten" r det svrt att slippa, men man kan ju ha "tur".
    Fr olika speditrer gller det Patrik sger, inga fasta regler. Jag har aldrig behvt betala tull.
    Oldtimer!

Standard

Postnords hanteringsavgift r vl 75 kr numera och momsen som sagt 25%. Tull har jag inte betalat hittills och momsen r ibland baserat p ett "fr lgt" varuvrde som avsndaren angivit. Senaste sndningen frn Hongkong slank dock igenom utan avgifter (svida ingen faktura dyker upp i efterhand)!
    /Leif

Standard

Vad kan det tnkas bli fr avgifter om man handlar frn just Engines idag . det r vl England ?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 633
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Det lr vl bli samma som vilket som helst annat land utanfr EU - kommer det via Postnord s frst deras hanteringsavgift (75 kr) och sen 25 % moms p hela beloppet inkl frakten. Om inte England har nt specialavtal men det r inget jag personligen hrt nt om nnu.
    Roger

Zazzus avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    274
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Hej.
    Frn Postnord
    Vad betyder Brexit fr dig som privatperson?

Den 1 januari 2021 lmnade Storbritannien EU. Det innebr att nr du tar emot eller handlar p ntet frn Storbritannien mste du betala moms och eventuellt tull innan varan kan levereras. Ls mer om tull och moms frn land utanfr EU.

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    7 081
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Ska man nu betala moms fr varor kpta i England, s borde man vl kunna begra att det engelska fretaget sljer det momsfritt.
    Annars blir det ju dubbelbeskattning, frst i avsndarlandet och sen i mottagarlandet.

Bara en fundering.......
    Retroholic!

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 633
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Om dom r tillmtesgende s kanske det fungerar, Thomas. Beror nog p hur mycket merarbete det blir fr deras vidkommande. S inget att ta fr givet.
    Roger

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    7 081
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

N, det blir vl en debatt med motsvarande skatteverket i England, och det verkar nog inte enkelt...
    Retroholic!

Standard

Kpa momsfritt och lgga p momsen nr varan anlnt r standardrutiner hr.

Vi flygare hr p land har kpt massor frn Sverige och jag tror det r bara en svensk webshop av alla 50 vi haft att gra med som inte skickar momsfritt, s ni i Sverige r det ordning p. Funkar bra och inte r det nt krngligt. Men frn andra lnder ska man inte ta fr givet att de skickar momsfritt. Bst r om man kan skicka en lnk med information till webshoppen hur det gr till fr det r nog bara det att trskeln r hg eller att de anser att det inte r vrt fr dem.

Om man betalt momsen i avsndarlandet och sen hamnar p moms igen hr hemma s kan man ska tillbaks momsen i avsndarlandet genom att skicka webshopen tullbeslutet och sitt IBAN. :-) Har jag frsttt. Men det kanske krvs mer p deras sida fr att de ska kunna f igenom det n att bara betala.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •