Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 57

Ämne: Viktig uppdatering av FrSky sändare/mottagare

  1. #21

    Standard

    Vilka kriterier skulle du gå efter för att utesluta vissa varumärken på stora evenemang?
    /Leif

  2. #22

    Standard

    Förstår din inställning. Men det som komplicerar det hela är att varje programförändring riskerar föra in nya fel. De här apparaterna är väldigt komplicerade nu. Så man kommer till en nivå av säkerhet som blir svår att förbättra även om ambitionen finns. Därmed inte sagt att Frsky uppnått den nivån. Det ligger ett stort värde i att ett system har använts av många under relativt lång tid.
    Har man flugit med ett system några år utan några som helst problem så känns det tryggare att fortsätta med det än att välja ett nytt. Därför brukar jag vänta med uppdateringar. Måhända är det en alltför känslomässig inställning.

  3. #23

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Vilka kriterier skulle du gå efter för att utesluta vissa varumärken på stora evenemang?
    Ja, det är lite svårt ämne, men är det så att det har kommit till allas kännedom om ett så pass allvarligt fel, om än ovanligt, så ska man reagera i säkerhetssyfte. Jag vet att man förbjöd Hitec att delta på pylontävlingar. Kommer inte ihåg orsaken eller om det bara var i Sverige, men det har som sagt hänt att man diskvalificerat tillverkares produkter.

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  4. #24

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    ps.
    Jag ska ta ett exempel, och det gäller Multiplex Profi TX senaste programvara, tror det var 3.76 vilken Multiplex hade den goda smaken att diskvalificera själv. Användare ombads nergradera till tidigare programvara.
    Alltså, om jag idag skulle vara event/tävlings-ansvarig så hade jag definitivt inte tillåtit Multiplex-sändare med den "farliga" programvaran.

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  5. #25

    Standard

    Kan gissa att du får stryka ganska många sändarmärken om du går igenom historien bakåt och blockerar alla som haft en konstruktionsmiss.
    /OlleG

  6. #26

    Standard

    Uppdateringshysteri! :-) Rör inte det som fungerar. Flyg!!
    Fungerar det inte, uppdatera och håll tummarna att det nya funkar eller byt märke.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #27

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Vilka kriterier skulle du gå efter för att utesluta vissa varumärken på stora evenemang?
    Jag håller med dig och vem skall fälla avgörandet, finns det någon här med den kompetensen ??

    Och tack för din sammanfattning/översättning tidigare här den var jätte tydlig.
    När det gäller konspirations teorin om att Frsky gör detta för att få bort Jumper från marknaden så om jag förstått det räät så har Frskys D16 protokoll varit krypterat tidigare och man ändrar för att få ett buggfritt protokoll.

    När det sedan gäller Jumpers DIY multiprotocol modul så ställdes frågan i RCgroups tråd för denna modul och utvecklarens svar finns att läsa i post #16662
    https://www.rcgroups.com/forums/show...odule/page1111

  8. #28

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OlleG Visa inlägg
    Kan gissa att du får stryka ganska många sändarmärken om du går igenom historien bakåt och blockerar alla som haft en konstruktionsmiss.
    /OlleG
    Hej OlleG!
    Nu är det inte frågan om att gå bakåt i tiden. Man får utgå ifrån dagens datum. Om de olika sändarmärkena inte visat på några allvarliga brister under ett antal år så får man anse att de är ok, det är de aktuella läget som gäller. Och för att sticka ut hakan så hade jag som event/tävlings-ansvarig inte tillåtit nämda Multiplex-sändare eller drabbade FrSky-sändare.

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  9. #29


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ville - enligt vad som berättats har D16 inte varit krypterat tidigare och FsSky's nyaste protokoll, Access, var det första krypterade protokollet ifrån den tillverkaren. Har f ö inte hört om nåt enda fall med radioproblem med FrSky som skulle kunna härledas till denna eventuella felkälla. Om det trots allt skulle inträffa då och då så borde det ha uppmärksammats.
    Sen skall vi inte glömma att sådana här såpass stora programvaruuppdateringar i sig är en stor risk så det kan mycket väl vara så att risken är större efter att ha uppdaterat än om man struntar i att uppdatera - i alla fall under de närmaste månaderna.
    Roger

  10. #30

  11. #31

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jtstaffan Visa inlägg

    Någon här kallade den gode Bruce för General Svammelman, det stämmer ganska bra, han har passerat bäst före datumet med god marginal , efter hans ganska elaka och osakliga reveiw av Horus X12 strök FRsky honom från sin reviewer lista, efter det är han väldigt bitter på Frsky.

  12. #32

    Standard

    Om vi håller oss till innehållet i den länkade videon: Är kommentarerna och påstående riktiga, eller förvirrat svammel ?

  13. #33

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    När det gäller taranis x9d (utan plus) Q7S så är det svammel, jag har hjälpt folk att uppdatera dessa och det funkar; jag har ingen erfarenhet av R9 system, men jag vet det var förvirring i mjukvaran i början.
    Jag runt 30 frsky mottagare, en RX6r har jag haft problem att inte telemetrin funkar, men den sitter i en inomhus kärra nu.

    Så min uppfattning är att antagligen har den gode Bruce en jäkla otur eller så är han.......

  14. #34

    Standard

    Tack för alla åsikter.
    Är det någon av er som läst denna tråd, eller känner någon, som anser sig ha upplevt felet som FrSky vill åtgärda med uppdateringen? Om så, berätta mer! Och då tänker jag på det sällsynta felet som fryser/slår ut ett eller flera servon under ca 0,9 sekunder som endast drabbar LBT/EU- programvaran.
    /Leif

  15. #35

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Här en till som tycker att man absolut inte skall uppdatera

  16. #36


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...det tycker inte återförsäljaren https://alofthobbies.com/ heller - i alla fall inte ännu eftersom man anser att ändringarna är alltför bristfälligt testade fortfarande.
    Roger

  17. #37

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av peso Visa inlägg
    Jag har svårt att förstå vad som egentligen är anledningen till att Frsky gör dom här förändringarna. Om dom slutar att tillverka mottagare för D16v1 så blir det ju ännu intressantare för Jumper att ta fram kopior. Plötsligt blir ju alla som har en gammal Frsky-sändare intresserade. Och dom måste ju vara många fler än de som hunnit köpa en Jumper sändare. Ser onekligen ut som ett självmål från Frsky sida.
    Det finns redan Jumper mottagare men med brister verkar det som.
    Vilken röra det har blivit. Vore det inte för att OpenTx så skulle jag ta fram Futaban igen. Där vet man vad man har.
    Frsky har skitit i det blå skåpet....
    Min gissning är att dom vill låsa ute andra tillverkare (oavsett namn) att göra kompatibla mottagare som fungerar med Frskys sändare....

    Min personliga uppfattning är att dom håller på att gräva sin egen grav, när OpenTX fick support för Jumper T16 köpte jag en och jag ångrar inte det en sekund.
    Jag är högst tveksam till att jag kommer köpa några Frsky produkter igen.
    Det ska bli intressant att se om dom fortsätter sälja ACCST D16 mottagare och om dom isåfall går att ner gradera till ACCST V1.x.

    /Jonas


    Skickat från min Armor_6E via Tapatalk

  18. #38

    Standard

    Vi får hoppas att Jumper klarar av att ta fram fungerande mottagare. Att vara beroende av Frsky förefaller osäkert. Vi får se vem som svälter ut vem.
    /PO

  19. #39


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Så länge nuvarande generationer av D16-mottagare säljs så borde de ju gå att "nedgradera". Men med nya generationer så lär man inte släppa nån firmware för deras "opålitliga" D16 v1. Tur man har rätt gott om fungerande mottagare. Det tråkiga är att så länge jag kör FrOS i min Horus så har jag nog gjort min sista programvaru-uppdatering av den sändaren. Men man kan ju i värsta fall byta till OpenTX i den sändaren också...
    Roger

  20. #40

    Reg.datum
    feb 2020
    Inlägg
    16
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    E.M.F.K

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlägg
    När det gäller taranis x9d (utan plus) Q7S så är det svammel, jag har hjälpt folk att uppdatera dessa och det funkar; jag har ingen erfarenhet av R9 system, men jag vet det var förvirring i mjukvaran i början.
    Jag runt 30 frsky mottagare, en RX6r har jag haft problem att inte telemetrin funkar, men den sitter i en inomhus kärra nu.

    Så min uppfattning är att antagligen har den gode Bruce en jäkla otur eller så är han.......
    Hej på Er! Ja detta är mitt första inlägg här. Har flugit RC från 1969.
    Jag har två Taranis D9. Den ena från 2013 och den fungerar inte med D16v201.
    Däremot fungerar den andra Taranisen, som är en plus med D16v201 !
    Har flugit några gånger efter uppgraderingen, och har upplevt ett par saker med D16v201.
    Swampingen (altså överstyrningen inom en meter) är mindre med D16x201, men varierar mycket
    mellan olika mottagare.
    Upplevde en grej häromdan. när jag landat helin och skulle koppla ur batteriet i helin.
    Ställde radion ca en meter från helin, som har en XSR-mottagare, och då hör jag en gång:
    "avkännare förlorad"
    Stig

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •