Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 57

Ämne: Viktig uppdatering av FrSky sändare/mottagare

  1. #1

    Standard Viktig uppdatering av FrSky sändare/mottagare

    Hittade ett inlägg på RCGroups som länkade till ett meddelande från FrSky om en viktig uppdatering av radiodelen (XJT) i många sändare och mottagare som ska förbättra kommunikationen.
    https://www.frsky-rc.com/important-f...ate-accst-d16/
    /Leif

  2. #2

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Jösses då det var ingen dålig lista, ser ut som har lite att göra den närmsta tiden.
    Tack för infon

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hmmm - tror absolut att jag avvaktar för att se vilka konsekvenserna kan bli av detta. Speciellt eftersom allt fungerat till 100 % hittills.
    Roger

  4. #4

    Standard

    Ja, det blir ju en del jobb, två sändare och typ 10+ mottagare varav en del sitter illa till i modeller plus ev. några kompisar som jag brukar hjälpa. Jag avvaktar också ett tag och håller koll på vad som rapporteras på RCGroups.
    /Leif

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Spekulationen om att D16 V2 skulle innehålla kryptering är helt riktig, tyvärr. Se detta dokument - https://77hobby.pl/important-firmwar...6-v2-n-51.html
    Så tyvärr FrSky - nu blir det nog inga mera inköp av sändare och mottagare ifrån FrSky eftersom man av allt att döma gjort detta främst för att slå ut konkurrenten Jumper - oavsett vad man påstår.
    Roger

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Spekulationen om att D16 V2 skulle innehålla kryptering är helt riktig, tyvärr. Se detta dokument - https://77hobby.pl/important-firmwar...6-v2-n-51.html
    Så tyvärr FrSky - nu blir det nog inga mera inköp av sändare och mottagare ifrån FrSky eftersom man av allt att döma gjort detta främst för att slå ut konkurrenten Jumper - oavsett vad man påstår.
    Roger
    Hm, polska är inte så lätt att läsa.

    //R

  7. #7

    Standard

    Det går att byta till engelska på sidan.
    /Leif

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Det går att byta till engelska på sidan.
    Tack, såg det nu, blev något lättare att läsa :-)

    //R

  9. #9

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Så tyvärr FrSky - nu blir det nog inga mera inköp av sändare och mottagare ifrån FrSky eftersom man av allt att döma gjort detta främst för att slå ut konkurrenten Jumper - oavsett vad man påstår.
    Roger
    Jag vet inte riktigt hur du resonerar här, Open TX har numera stöd för Jumper och det är i princip samma som för X10, så kryptering kommer med största sannolikhet fungera med Jumpers radio också

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Uffe - visst kan det bli så men det vet vi inte ännu. Dessutom - vill jag hålla kvar vid nuvarande D16-protokoll så är ju frågan om det kommer att gå att köra detta på nyare mottagare ifrån FrSky. Gissningsvis inte - speciellt för nya mottagarmodeller. Och jag har rent praktiskt ingen lust att flasha om alla mottagare jag redan har som sitter i många modeller. Uppenbarligen vill inte FrSky stödja nuvarande D16 i sina sändare framledes vilket dom säkert skulle kunna gjort om viljan funnits och då skulle vi ägare slippa göra denna massiva uppdatering av all FrSky-utrustning som vi redan har. Möjligen löser gänget bakom multimodulens FW detta och i så fall får man fortsättningsvis köra på det sättet om man vill kunna blanda befintliga D16-mottagare med nyköpta D16 V2-mottagare. Misstänker att D8-protokollet också fått stryka på foten efter denna uppdatering av sändarna. Sen finns det ju t ex många varianter av kontrollerkort till "quaddar" som kör D8 eller D16 och dom lär ju bli oanvändbara efter uppdatering av sändaren såvida dom inte använder original FrSky-controllers.
    Visst - det är helt OK att utveckla protokollen (fast nu hade ju FrSky redan det nya Access-protokollet) för att göra dessa säkrare men man bör ha bakåtkompatibilitet annars riskerar man nog att tappa en hel del befintliga kunder. Man hade väl kunnat koncentrera sig på Access för nya produkter men haft D16 kvar av kompatibilitetsskäl - som man redan hade.
    Roger

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlägg
    Jag vet inte riktigt hur du resonerar här, Open TX har numera stöd för Jumper och det är i princip samma som för X10, så kryptering kommer med största sannolikhet fungera med Jumpers radio också
    Som jag förstår det så kommer en eventuell kryptering att införas i programvaran för radiodelen på sändare och mottagare vilket inte borde drabba OpenTx.
    EDIT: därmed skulle FrSky kunna hindra tredjepartstillverkade sändare från att använda FrSky´s
    nytillverkade mottagare utan att påverka OpenTx. Det förutsätter att de nya mottagarna spärras för bakåtdatering.
    /Leif

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    pernstig - krypteringen är ju såvitt jag förstått det redan införd på både sändarsidan och mottagarsidan i o m V2 som man måste uppdatera alla enheter med för att de skall fungera tillsammans. Sen är säkert OpenTX opåverkat av detta - det har i vart fall inte kommit nån ny version av denna orsak såvitt jag sett.
    Förstår fortfarande inte varför FrSky inte kunde nöja sig med att införa Access-protokollet som det nya och säkrare och låta D16 vara opåverkat ur ren kompatibilitets-synpunkt.
    Roger

  13. #13

    Standard

    Helt riktigt, om man ska uppdatera måste man uppdatera radiodelen i både sändare och alla mottagare. Men om man (som jag) inte vill uppdatera just nu så uppstår inget problem med kompatibilitet förrän man skaffar en ny mottagare med v2 om dessa blir skyddade mot bakdatering. För egen del har jag beställt ett par mottagare idag (v1) att ha som reserv tills vidare.
    /Leif

  14. #14

    Standard

    Jag har svårt att förstå vad som egentligen är anledningen till att Frsky gör dom här förändringarna. Om dom slutar att tillverka mottagare för D16v1 så blir det ju ännu intressantare för Jumper att ta fram kopior. Plötsligt blir ju alla som har en gammal Frsky-sändare intresserade. Och dom måste ju vara många fler än de som hunnit köpa en Jumper sändare. Ser onekligen ut som ett självmål från Frsky sida.
    Det finns redan Jumper mottagare men med brister verkar det som.
    Vilken röra det har blivit. Vore det inte för att OpenTx så skulle jag ta fram Futaban igen. Där vet man vad man har.

  15. #15

    Standard

    Du har en poäng där peso! Men vi vet ju faktiskt inte om FrSky gör detta också för att stänga ute tredjepartstillverkare. Den officiella anledningen är som sagt en endast åtgärd av en bug.
    /Leif

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Med tanke på att FrSky helt stoppar bakåtkompatibilitet och dessutom redan har Access-protokollet så kan jag inte se det på annat sätt än att dom försöker slå mot Jumper - men resultatet kanske blir det motsatta som peso spekulerar i.
    Roger

  17. #17

    Standard

    Andreas Engel på Engel Modelbau har gjort en sammanfattning angående problemet med korta avbrott i RF-kommunikationen.
    https://frsky-forum.de/thread/3404-h...%C3%B6tzliche/
    Jag gjorde en google-översättning eftersom min tyska är bristfällig.
    /Leif

  18. #18

    Standard

    Efter att ha tragglat mig igenom https://frsky-forum.de/thread/3404-h...%C3%B6tzliche/ så blir jag ännu mera övertygad om att det finns en dold agenda i det här. Ett ytterst sällan förekomande fel brukar kunna ha många orsaker. Oftast brukar man vänta på många felrapporter för att se ett mönster innan man överväger åtgärd. Jag tycker man reagerat lite för snabbt den här gången. Men det kommer väl klarna så småningom.
    Till dess väljer jag att sitta stilla i båten. Och köper också en mottagare att ha i reserv.

  19. #19

    Standard

    Det finns kanske anledning att vara misstänksam men samtidigt är ju faktiskt felet identifierat och åtgärdat efter påpekande från europeiska namngivna tekniker. Framtiden får utvisa!
    Här en googleöversättning med min egen sammanfattning
    Rapport om plötsliga servoutslag-frysningar.pdf
    /Leif

  20. #20

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej!
    Oavsett agenda från FrSky eller ej så är det bra att de åtgärdar såna här "lömska" fel, för hade jag varit ansvarig för ett stort evenemang så hade jag inte tillåtit utrustning från FrSky. Ni behöver inte reagera uppåt väggarna nu, men jag menar allvar.

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •