Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 57 av 57

Ämne: Viktig uppdatering av FrSky sändare/mottagare

  1. #41

    Reg.datum
    feb 2020
    Inlägg
    16
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    E.M.F.K

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Tack för alla åsikter.
    Är det någon av er som läst denna tråd, eller känner någon, som anser sig ha upplevt felet som FrSky vill åtgärda med uppdateringen? Om så, berätta mer! Och då tänker jag på det sällsynta felet som fryser/slår ut ett eller flera servon under ca 0,9 sekunder som endast drabbar LBT/EU- programvaran.
    En enda gång, har Frsky bråkat med mig. Hovrar min heli på ca en meters höjd, och helin dyker rakt ner, som om
    den gett full negativ pitch!
    Vid en noggrann undersökning, så hittade jag en servokabel med avskavd isolering.
    Troligen hade kabelen legat mot chassiet och gett störningar, och kan ha gett nämda fel.

  2. #42

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    215
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NitroHybrid Visa inlägg
    Hej på Er! Ja detta är mitt första inlägg här. Har flugit RC från 1969.
    Jag har två Taranis D9. Den ena från 2013 och den fungerar inte med D16v201.
    Däremot fungerar den andra Taranisen, som är en plus med D16v201 !
    Har flugit några gånger efter uppgraderingen, och har upplevt ett par saker med D16v201.
    Swampingen (altså överstyrningen inom en meter) är mindre med D16x201, men varierar mycket
    mellan olika mottagare.
    Upplevde en grej häromdan. när jag landat helin och skulle koppla ur batteriet i helin.
    Ställde radion ca en meter från helin, som har en XSR-mottagare, och då hör jag en gång:
    "avkännare förlorad"
    Stig
    Händer när man har sändaren för nära mottagaren.
    '
    Thomas

  3. #43

    Reg.datum
    feb 2020
    Inlägg
    16
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    E.M.F.K

    Standard

    Jo, det beror ju på överstyrning, men det är ett nytt beteende för det nya protokollet!
    Med det gamla protokollet, så kunde det bli "telemetri förlorad"
    Stig

  4. #44

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Så då var FRSKY ACCST 2.1 inte så hemligt längre, det har släppts en uppdatering till bla Jumper T16 Multilpotocol modul som fixar saken
    https://github.com/pascallanger/DIY-...odule/releases

    Tmac har gjort en video om hur man uppdaterar


  5. #45

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlägg
    Så då var FRSKY ACCST 2.1 inte så hemligt längre, det har släppts en uppdatering till bla Jumper T16 Multilpotocol modul som fixar saken
    https://github.com/pascallanger/DIY-...odule/releases

    Tmac har gjort en video om hur man uppdaterar

    Japp, modulen har stöd för ACCST 2.1, dock inte implementerat i någon stabil version av OpenTX.
    Kommer att komma i 2.3.8.

    Skickat från min Armor_6E via Tapatalk

  6. #46

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Är inte helt säker på FinnbyFraggel det står så här i releas note "Protocols appearing in alphabetic order, only available in the latest OpenTX 2.3.8 nightlies (not published yet)" Så jag tolkar det så att protokollet funkar men sökningen är inte i bokstavs ordning. Kolla lite snabbt i min jumper och fick upp FRSKYx2 och ser ut att skicka bind signal, MEN HAR INTE PROVAT MOT MOTTAGARE ÄN.

  7. #47

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlägg
    Är inte helt säker på FinnbyFraggel det står så här i releas note "Protocols appearing in alphabetic order, only available in the latest OpenTX 2.3.8 nightlies (not published yet)" Så jag tolkar det så att protokollet funkar men sökningen är inte i bokstavs ordning. Kolla lite snabbt i min jumper och fick upp FRSKYx2 och ser ut att skicka bind signal, MEN HAR INTE PROVAT MOT MOTTAGARE ÄN.
    Då gissar jag du kör JumperTX och inte OpenTX?
    Det fungerar även under 2.3.7 men du måste själv välja protokoll och sub protokoll via modulens firmware spec.
    Tror ACCST 2.1 heter 64 0 för non-EU och 64 1 för EU.

    Skickat från min Armor_6E via Tapatalk

  8. #48

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Då gissar jag du kör JumperTX och inte OpenTX?
    Det fungerar även under 2.3.7 men du måste själv välja protokoll och sub protokoll via modulens firmware spec.
    Tror ACCST 2.1 heter 64 0 för non-EU och 64 1 för EU.

    Skickat från min Armor_6E via Tapatalk

    Kör open TX 2.3.7 och tyckte mig se i videon att TMAC gjorde så också. skall testa med en mottagare imorgon

  9. #49


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det finns väl inget JumperTX numera eftersom Jumpers sändare stöds direkt av OpenTX - eller ?
    Roger

  10. #50

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Det finns väl inget JumperTX numera eftersom Jumpers sändare stöds direkt av OpenTX - eller ?
    Roger
    Helt RÄTT

  11. #51

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlägg
    Kör open TX 2.3.7 och tyckte mig se i videon att TMAC gjorde så också. skall testa med en mottagare imorgon
    Hmm, okej.
    Jag kör fortfarande 2.3.5 på min Jumper T16 men har tittat i både Companion och FW simulator för 2.3.7 och det finns inte ett spår av Frsky X2....
    Jag har ingen panik då jag inte har några planer på att gå över till ACCST 2.1 eftersom jag släppt Frsky och enbart använder dom mottagare jag redan har och köper på mig begagnade....
    Min dotter kör min X9D och den kommer att stanna på OTX 2.2.x eftersom dom har stökat till max längd på ljud filer på 2.3.x.
    Väntar på intern modul till min T16 enbart för att kunna köra trådlös trainer med dottern och X9D.

    Skickat från min Armor_6E via Tapatalk

  12. #52

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Har testat lite idag uppdatera en X8R mottagare och la in en ny modell i min Jumper T16 och som ni ser på bilden kommer protokoll namn upp i klartext på displayen oden band fint.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200427_165731.jpg 
Visningar:	48 
Storlek:	100,3 KB 
Id:	70511
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200427_165747.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	78,4 KB 
Id:	70512

    MEN om man öppnar i Companion 2.3.7 då blir det problem, se bild
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	companien.jpg 
Visningar:	48 
Storlek:	33,6 KB 
Id:	70513
    Laddar man sen ner från Companion så blir det stök med protokoll namnet och mottagaren tappar bindningen, se bild, så man bör vänta tills 2.3.8 är släppt innan man använder Companiom att editera med, tro inte att det dröjer så länge 3 öppna problem och 90% komplett
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200427_170408.jpg 
Visningar:	54 
Storlek:	61,9 KB 
Id:	70514

  13. #53

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlägg
    Har testat lite idag uppdatera en X8R mottagare och la in en ny modell i min Jumper T16 och som ni ser på bilden kommer protokoll namn upp i klartext på displayen oden band fint.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200427_165731.jpg 
Visningar:	48 
Storlek:	100,3 KB 
Id:	70511
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200427_165747.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	78,4 KB 
Id:	70512

    MEN om man öppnar i Companion 2.3.7 då blir det problem, se bild
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	companien.jpg 
Visningar:	48 
Storlek:	33,6 KB 
Id:	70513
    Laddar man sen ner från Companion så blir det stök med protokoll namnet och mottagaren tappar bindningen, se bild, så man bör vänta tills 2.3.8 är släppt innan man använder Companiom att editera med, tro inte att det dröjer så länge 3 öppna problem och 90% komplett
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200427_170408.jpg 
Visningar:	54 
Storlek:	61,9 KB 
Id:	70514
    Vilken version kör du i radion för att få upp FrskyX2 D16?
    Jag testade just med 2.3.7 men hittar inget över protokoll 58, eller har dom lagt in versions kontroll av 4 in 1 modulen och enbart presenterar dom protokoll som är supportade?

  14. #54

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    2.3.7 date 2020-03-20, har du uppdaterat den interna modulen till 1.3.0.91 ??

  15. #55

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlägg
    2.3.7 date 2020-03-20, har du uppdaterat den interna modulen till 1.3.0.91 ??
    Nej, jag körde 1.3.0.53 på 4 in 1 modulen, så det betyder att OpenTX anpassar tillgängliga protokoll efter vilken version man ar på FW i modulen.
    Efter att jag gick upp till 1.3.0.91 fanns FrskyX2 och FrskyRX CloneTX med i listan med OTX 2.3.7, saknar dock fortfarande Frsky D16 CLONE.
    FrskyX2 CLONE finns tillgängligt men då jag inte har några mottagare med ACCST 2.1 är det inte aktuellt för mig.

  16. #56

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Eller så är det att radion läser textsträngen med modul namn från modulen direkt

  17. #57

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Nej, jag körde 1.3.0.53 på 4 in 1 modulen, så det betyder att OpenTX anpassar tillgängliga protokoll efter vilken version man ar på FW i modulen.
    Efter att jag gick upp till 1.3.0.91 fanns FrskyX2 och FrskyRX CloneTX med i listan med OTX 2.3.7, saknar dock fortfarande Frsky D16 CLONE.
    FrskyX2 CLONE finns tillgängligt men då jag inte har några mottagare med ACCST 2.1 är det inte aktuellt för mig.
    Efter uppdateringen från 1.3.0.53 till 1.3.0.91 tappade alla mina D8 mottagare bindningen, eller inte helt mottagarna reagerar men i intervaller, händer inget på 2 sekunder så hoppar servot till några grader och sen dött i 2 sekunder.....
    Någon mer som råkat ut för detta?
    /Jonas

    Skickat från min Armor_6E via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •