Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 22 av 22

Ämne: Nya drönarregler från 1 juli 2020

  1. #21

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Kanske de som flyger riktiga flygplan snart har enklare regelverk att följa än oss modellflygare? Skämt å sido, jag tror nog våra förbund får till en lämplig lösning (undantag) tillsammans med Transportstyrelsen i slutänden, trots de nya reglerna, det finns ju t.ex. möjlighet att
    kunna delegera till modellflygklubbar/föreningar att bestämma lämplig nedre åldersgräns, lägre än 16 år, för att på egen hand flyga annat än "leksaker" inom modellflyg/multikopter.
    Själv lärde jag mig flyga RC som 12 åring och redan som 14 åring susa jag runt med konstflygkärror med 10 kubikare i nosen. Helt på egen hand... Det är väl bara att hoppas att dagens ungdom kan få nöjet att på liknande sätt i tidig ålder få möjlighet att flyga med lite större/tyngre plan eller andra "farkoster" helt på egen hand (på lämplig plats för denna verksamhet).
    Att vi modellflygare är och kommer bli än mer genomreglerade är nog bara nåt man får godta. Men jag flyger nog på ungefär på samma sätt jag gjort i snart 50 år, nåt har man väl förhoppningsvis lärt sig under åren vad som är säker flygning, hoppas jag. De nya reglerna som kom 1 juli 2018 med krav på godkända fält för att få undantag från Transportstyrelsens bestämmelser (de flesta som ansökte fick väl godkännande sommaren 2018 av Transportstyrelsen) för klubbar/föreningar och deras fält blev en bra lösning visade det sig med facit i hand, tycker jag. De nya reglerna som nu kommer gälla från 1 juli 2020 kommer knappast göra min egen flygning så värst mycket säkrare gissar jag men jag skall förstås följa de nya bestämmelserna efter bästa förstånd och förmåga. Skall bara ta doktorsexamen i flygjuridik först så jag förstår allt nytt som kommer
    Blir nog bra det här när allt fått mala i de kvarnar som behövs innan det kommer ut nåt för oss användbart och begripligt, speciellt för alla ungdomar tänker jag på. Mig kvittar det egentligen om jag kommer upp i luften igen, jag har flugit så pass mycket genom åren och "lekt av mig" men det vore allt kul att få flyga lite till, och det tror jag nog kan bli verklighet trots att vår verksamhet blir allt mer genomreglerad.
    Jag är "testpilot" i Transportstyrelsens webbaserade "Drönarguiden" (det blir nog fler saker vi som är testpiloter skall testa framöver) och testade den idag och gav lite feedback tillbaka till de som jobbar med den guiden.
    Fick se en del av framtiden där för oss. Det blir nog bra det här.

    /Bo

  2. #22

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Jag hittade denna relativt korta men ganska kompletta sammanställninghttps://pigscanfly.photography/easa-regulations
    I och för sig för brittiska förhållanden men det står vad som skiljer sig från de generella EU reglerna. Hoppas det kommer något motsvarande för svenska förhållanden.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •