Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Astro Hog, är det en oldtimer eller en klassiker?

  1. #1

    Standard Astro Hog, är det en oldtimer eller en klassiker?

    Hur som helst så är det en maskin som jag med stora ögon såg i modellflygtidningarna sen jag började med det här toket 1970!

    Att det här är vanebildande är väl vida känt, och att sen se storfräsarna KJNI o. Thomas mfl. prestera skönhet efter skönhet så blir suget för stort, måste börja bygga nått!!

    Jag hittade en DXF fil på nätet på en Hog, blev bara tvungen att ta hem den, och har nu moddat o grejat lite, dags att starta den digitala lövsågen (fusk)! Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20200202_123411.jpg 
Visningar:	226 
Storlek:	118,6 KB 
Id:	69913

    Mvh//HPL

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Go for it,
    U wouldn't regret it!
    Retroholic!

  3. #3

    Standard

    Tack Thomas!

    Har under eftermiddagen kört ut första kroppsdetaljerna i 3mm. lättplywood, fantastiskt material!

    Kunde inte låta bli att tejpa ihop den lite snabbt!

    Mera i morgon, god natt från mig!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20200205_140003.jpg 
Visningar:	175 
Storlek:	62,7 KB 
Id:	69914   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20200202_134551.jpg 
Visningar:	144 
Storlek:	55,4 KB 
Id:	69915  

  4. #4

    Standard

    Har fått lite mer gjort idag, limmat ihop kroppssidor, överdel, spant samt turtledecken!
    Fick göra nya spant till överdelen, vektorerna från ritningen stämde inte riktigt, med dom nya så funkar det skapligt men ska rita om lite till nästa maskin!
    Underdelen är täckt med 3mm.balsa+bakre delen har en bit lättply för att fästa sporrstället i, det blir nog en hårdträkil innanför den för att ha nått att skruva i!

    Vikten hittills är bara 443gr., med tanke på hur stor Hoggen är, så är det lätt!
    Nu ska överdelen kläs med 2mm. balsa, ska fixa några flak i morgon, nog för i dag, ha'de', HPL

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20200202_162959.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	114,8 KB 
Id:	69918Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20200205_150005.jpg 
Visningar:	120 
Storlek:	59,8 KB 
Id:	69919Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20200206_140315.jpg 
Visningar:	97 
Storlek:	82,7 KB 
Id:	69920Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20200206_140402.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	117,9 KB 
Id:	69921

  5. #5

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej,

    Ditt bygge ser ut att gå riktigt bra i en välutrustad verkstad.
    Frågan var: Astro Hog, är det en oldtimer eller en klassiker?

    Google hjälpte mig att hitta svaret: Både och. Byggsatsen introducerades av SIG 1957, alltså för 63 år sen!!
    Jag såg en Astro Hog flyga för sådär en 15 - 20 år sen. Ägaren var mycket nöjd.

    Keep up the good work!
    Lars

  6. #6

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Kul att se ännu en Hog. Jag byggde en sådan i höstas och ska provflyga den så snart det blir vår. Magnus på MBS har dem i lager och den är lagom i pris.
    Vi har några Hoggar i Trelleborgs Modellflygklubb och fler lär det nog bli. En helt underbar söndagskärra.

    Kay krut

  7. #7

    Standard

    Hej igen!
    Jag har lite snålt om tid under helgerna men har iallafall fått till stjärtplanen så att man kan se storleken på maskinen.
    Jag tyckte att fenan var alldeles för låg, så jag ökade på den med 15mm., proportionerna blev lite bättre, men jag kommer ev. att göra nästa ännu lite högre
    (har ingen aning om ritningen jag har stämmer).
    Ni som sett hoggen i verkligheten, tycker ni min liknar originalet?

    Mvh//HPL
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20200209_162517.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	109,3 KB 
Id:	69925  

  8. #8

    Standard

    Hej igen!
    Jag har haft lite dåligt med tid senaste veckan, men har lyckats smita in i lekstugan några korta stunder!
    Översidan av kroppen är nu klädd i 2mm. balsa, tyvärr var flaken jag hade lite onödigt hårda, så jag fick städa fram (dåligt med plats) den stora bandsågen och göra några bättre lämpade.
    Har också lyckats köra ut spryglarna till vingen, bäst att ha vingen färdig med alla vingfästen innan jag klär färdigt kroppen!
    Trevlig helg, HPL
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20200214_133703.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	99,6 KB 
Id:	69941   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20200214_130102.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	127,0 KB 
Id:	69940   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20200212_143753.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	54,8 KB 
Id:	69939   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20200212_143500.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	97,1 KB 
Id:	69938  

  9. #9

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Med sådan fin utrustning kan man lägga undan hobbykniven!
    Och sandpapperet!!

    Snyggt jobbat, väntar spänt på slutreultatet...
    Retroholic!

  10. #10


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 783
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Peter, det är trevligt att följa ditt bygge. Det blir väldigt fint och även kul att se din arbetsmiljö. Den verkar innehålla mycket nyttiga redskap!

    Vore kul att veta vad du har för programvara till fräsen - kan inte riktigt identifiera den på bilderna. Och vad använder du för dimension på fräsen? Det blir snygga bitar! Varvtal? Matningshastighet?

    Med vänlig hälsning, Kjell

  11. #11

    Standard

    Hej alla goa gubbar!

    Jag skriver från datorn den här gången, det är lite jobbigt att skriva i telefonen med väldigt liten text och spräckt skärm,
    ursäkta att mina inlägg är lite korta i tonen!

    Jo, jag är väl lite bortskämmd med maskiner, har ett skapligt snickeri med traditionella maskiner och 2 styrda fräsar,
    började samla på mig grejor vid 15 års ålder, sålde moppen och köpte en rikt o. planhyvel, planterade i skogen o. då blev det en bandsåg, och sen har det bara fortsatt......är 55 idag.....

    Thomas, kniven och sandpappret behövs hur fina grejor man än har, och oftast går det fortare att göra en eller två detaljer
    för hand än att rita på datorn och starta upp nån av fräsarna!

    Styrsystemet på den stora fräsen är Centroid Acorn, 4-axlig, Centroid gör uppgraderings/utbytes system till industrimaskiner,
    har funnits i över 30 år och är mycket seriösa, Acorn funkar endast med Windows 10!

    Programmen jag ritar med är Vectrics Cut 2D, har även en fulkopia på en äldre Aspire, kommer troligen att uppgradera till
    Aspire vers.10 under våren, Vectric kan jag rekommendera till alla som är oroliga att använda Cad/Cam, till och med jag kunde lära mig!

    Rita i 3D är lite annorlunda, men har kommit en bra bit i SolidWorks, ritar solider till 3D skrivaren, har även börjat lite med
    ytmodellering, men är inte speciellt duktig på den(tidskrävande att lära sig)!


    Ska försöka att få Hoggen träfärdig till veckan, ska sen köra ut en till o kolla om mina vektorer stämmer
    (det blir en Electro Hog och en Smog Hog).

    Trevlig helg på er, HPL

  12. #12

    Standard

    Förlåt Kjell!

    Glömde svara på dina frågor, pinnfräsen jag kör balsa och poppelplywood med är en 1,5mm. , matningen är mellan 10-15mm.
    i sekunden, vartalet håller jag mellan 18-24000 med den klena fräsen, det blir fina snitt, men man får "skägga av" kanterna på översidan med ett sandpapper.

    Ha`de`, Peter

  13. #13

    Standard Vinge!

    Har snickrat lite vinge dom senaste dagarna, började med att göra 3 "sprygelkammar" för att slippa ha spryglarna vinglandes lite hur som helst när jag limmar dom!
    Kammarna skruvade jag fast på en MDF skiva, sen bara att lägga i spryglarna, klämma i listerna och "Zappa"
    ihop grejorna, enkelt och med exakta mått.
    Vingspetsarna ska göras om lite på nästa maskin, lösningen på min ritning var inte speciellt vettig,
    får se hur det ska göras...…

    Ok, nog för i dag, nu ska jag ut i lekstugan o. webba o. planka vingen,
    hej så länge,
    HPL
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20200217_133515.jpg 
Visningar:	113 
Storlek:	121,0 KB 
Id:	69986   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20200219_184615.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	103,5 KB 
Id:	69985   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20200217_135258.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	68,4 KB 
Id:	69984  

  14. #14

    Standard

    Hej igen!
    Har glömt hur tidskrävande det är att bygga med "stickor och strån", men det är värt varje minut av min tid!

    Vingen börjar ta form, plankning och skevroder är gjort, nu är det capstrips, servofästen och gångjärn som väntar, och landställen såklart, får se om jag får lite ledigt från jobbet........

    Trevlig helg på er//HPL
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20200303_081328.jpg 
Visningar:	64 
Storlek:	75,6 KB 
Id:	70063   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20200221_132532.jpg 
Visningar:	65 
Storlek:	107,0 KB 
Id:	70062   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20200304_134921.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	111,5 KB 
Id:	70064   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20200306_165139.jpg 
Visningar:	73 
Storlek:	110,3 KB 
Id:	70065  

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •