Reklam

Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

mne: ntligen en som vgar sga ifrn!

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    6 905
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard ntligen en som vgar sga ifrn!

Dela grna!

Retroholic!

Balckes avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    205
    Jobb
    Golfkonsult
    Klubb
    Skanrs MFK

Standard

Mycket kloka ord av en 15-ring som talar om bde traditionellt modellflyg och moderna drnare. Tolkar dessutom att han ser dagens drnare som en naturlig teknisk utveckling som brjar som en hobby med leder in i en framtida industri.

Mnga av oss ldre hnger inte med och klamrar oss fast vid ngot som den yngre generationen ser som helt ointressant och frlegat.

//R

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    6 905
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Precis!
    Och om myndighetspersonerna, ja, det r faktiskt vanliga mnniskor som gmmer sig bakom ordet 'myndighet', om dom nu stter upp en massa krav och restriktioner s hmmar det intresset och den naturliga utvecklingen som de flesta ungdomar har.
    Av hvd har vi haft VLDIGT f olyckor, krascher bortrknande, dr traditionellt modellflyg varit inblandat.
    Det r vl egentligen drnare (nu menar jag quadar och liknande) som har stllt till det genom att flyga p olmpliga platser, liksom att flyga utom synhll.
    Retroholic!

Standard

Denna r ocks bra...

FliteTests "Our Comment to the FAA"

www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    6 905
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Mycket reklam fr Flite test, men grabbarna har helt rtt!!!
    Det r FR mycket regleringar numera....

Kul att lsa reaktionerna p Youtube-sidan!
    Retroholic!

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    6 905
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

SMFF hakar tydligen p, med "myndighetstnk"...

https://www.modellflygforbund.se/glo...bok-01-mod.pdf
    Retroholic!

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 506
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Nu fr ni urskta mitt sprkbruk men vad r det fr trams SMFF hittat p ? Skall detta verkligen vara ndvndigt fr att vi organiserade modellflygare skall f flyga vra mestadels tmligen sm krror p avlysta modellflygflt ? Nu frsker man vl gra detta oerhrt mycket mrkvrdigare n vad det r.
    Hoppas verkligen att RCFF har en mera verklighetsnra uppfattning om detta - t ex att de regler som togs fram i o m fltgodknnandena kommer att rcka - kanske i kombination med nt kommande lagligt krav p registrering av oss modellflygplanspiloter - om detta verkligen r ndvndigt.
    Roger

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 990
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    ...
    Hoppas verkligen att RCFF har en mera verklighetsnra uppfattning om detta - t ex att de regler som togs fram i o m fltgodknnandena kommer att rcka - kanske i kombination med nt kommande lagligt krav p registrering av oss modellflygplanspiloter - om detta verkligen r ndvndigt.
    Roger
    Registrering av piloter med ett eget ID-nummer att stta p planet r inte alls svrt.
    Jag registrerade mig i Danmark fr ett drygt r sedan och fick mitt nummer p ett par minuter fr ungefr en tjuga.

kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    1 315
    Klubb
    stersunds Modellflygklubb

Standard

Jag kan sga att det hr inte ingr i det som ibland kallats "samarbete" mellan RCFF och SMFF. I de kontakter med TS jag varit inblandad i har ngot krav liknande detta frslag frn BL aldrig nmnts....

Jag pratade p telefon med vr kontaktperson p TS i fredags och hon knde inte till ngon kontakt frn SMFF sedan mtet i januari. Och hon borde ju veta....

Solorace av BL - han sljer ut SMFF till Flygsportfrbundet och gr modellflyget till administrativt mera belastat n fullskalaflyget. Ser inte att vi har behov av en Modellflyghandbok av det slag han presenterar - i s fall kan jag lika grna bygga nnu strre och leva efter reglerna fr hemmabygge av riktiga flygplan.

Skerhetstnk i vr hobby r bra men kan hanteras p mycket bttre stt.

Med vnlig hlsning,
    Kjell
    Senast redigerat av kjni den 2020-02-29 klockan 09:21.

Debattglad entusiast AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 372
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Vi fr aldrig glmma bort att ”motparten” till myndigheternas begrnsningsvilja r modellflygfrbund som sannolikt prioriterar sin egen verlevnad mer n ett vettigt och sunt regelverk. Fr man myndigheterna att infra lagar som tvingar in alla RC-utvare i ett frbund garanterar man ju sin egen verlevnad. Glm inte vrt andra svenska frbund som la ut med ett frslag till TS om att ALLA modellflygare mste tillhra ett frbund.
    Ove (AM) Nielsen

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 506
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Tack Kjell fr att du och RCFF str fr lite balans i denna frga ! Som sagt - varfr gra saker mera komplicerade n de behver vara. Blir detta ett krav frn SMFF p klubbarna s blir nog medlemstappet avsevrt strre n nuvarande 5 % per r...
    Och jag som tyckte att SMFF var p rtt vg med vriga frslag till stmman.
    Roger

Balckes avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    205
    Jobb
    Golfkonsult
    Klubb
    Skanrs MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlgg
    SMFF hakar tydligen p, med "myndighetstnk"...

https://www.modellflygforbund.se/glo...bok-01-mod.pdf

SMFF vill bevisligen inte att vi skall f in den yngre generationen i det som kallas modellflyg. Hr har ldre mn trott man skrivit ngot bra - snacka om "old school".

3.1.2 Val av flygplats
    När du flyger på is bör tjockleken på isen kontrolleras och det rekommenderas att ta med ispikar

Ovan mening visar vl med tydlighet att denna "manual" inte r relevant.

//R

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 506
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Den som skrivit detta (BL ?) verkar aldrig ha hrt talas om den s k KISS-principen vilket r trkigt och kan resultera i sdana hr verarbetade handlingar.
    Roger

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    461
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Hej.
    Kan inte annat n sga att jag i stort hller med i det som sagts i tidigare inlgg, utan att precisera mig p alla punkter.
    En sak vill jag dock ventilera och det r att det verkar som om SMFF n en gng verkar vilja kra sitt eget race och tvinga in alla RC-utvare i ett frbund, nmligen SMFF, precis det Ove skriver om.

Hoppas verkligen att vra frbund vljer att samverka igen och verkligen se ver t.ex den s kallade handboken.

Lycka till!

/Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gr vad jag kan -

kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    1 315
    Klubb
    stersunds Modellflygklubb

Standard

Detta har jag just publicerat p SMFFs FB som kommentar till diskussionen dr:

Bengt Lindgren,

S hr har jag uppfattat vra kontakter med TS angende de regler som kommer att glla frn 1/7 2020 och fram till 1/7 2022 d det man enligt EU skall ha ntt en harmonisering inom EUs nationer rrande regler fr UAV dr modellflyget ingr.

I ett svar frn TS p en direkt frga om hur lng man kommit rrande frndringarna infr 1/7 2020 svarar myndigheten:

Fortsatt giltighet fr befintligt godknnande
    Godknnandena r giltiga till och med den 1 juli 2022 och frbunden behver inte revidera dessa. Artikel 16 punkt 2 b) i frordningen motsvarar vad som framgr av TSFS 2017:110.

Som jag ser det betyder detta att vra gemensamma regler fr modellflyget sedan 2018 fortfarande anses som tillrckliga fr att myndigheten skall kunna tillmpa Artikel 16 och ge oss undantag frn de generella drnarreglerna fr vra listade och godknda modellflygflt.

Det som vi fortfarande inte vet r hur myndigheten kommer att praktiskt tillmpa kravet p att infra en EU-vergripande registrering av UAV-piloter frn 1/7 2020. Att ngon form av registrering kommer r klart och i vr dialog med TS frsker vi f denna till en s enkel och praktisk lsning som mjligt.

I kontakterna med TS har jag aldrig uppfattat att TS nskar eller krver ngot som liknar den frslagna Modellflyghandboken. Det man vid upprepade tillfllen under de senaste ren pongterat frn TS r att man som myndighet har det vergripande ansvaret fr infrande av de beslutade EU-reglerna och man som myndighet inte kan delegera eller p annat stt lgga ut ansvaret fr denna hantering. Att allts hoppas p att man med hjlp av ett dokument som den freslagna Modellflyghandboken kan f en strre frihet fr modellflyget tror jag inte r mjligt.

Dremot kan det nog leda till en intern byrkratisering som gr det nnu svrare att fr framtiden lyckas rekrytera unga intresserade och f modellflyget att vxa som en kreativ och intressant hobby.

Det r mjligt att du Bengt haft egna verlggningar med TS och i s fall ftt information som inte kommit oss andra till del och i s fall ser jag inte att det som i dessa frgor nd mste betecknas som ett begynnande samarbete mellan RCFF och SMFF har frutsttningar att best.

Med vnlig hlsning,
    Kjell Nilsson

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    461
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Bra skrivet Kjell.
    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gr vad jag kan -

Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    527
    Blogginlgg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb
    Falkenbergs Modellflygklubb

Standard

Tycker att vederbrande person som skrev frslaget frn SMFF i lnken ovanfr i trden, kan grva ner sin "modellflygshandbok" i nrmaste latrin och lta den ligga dr. Vi har tillrckligt med regler som frbunden har sett till att dem blivit mildare n dem kunde varit. Bttre att fortstta samarbetet mellan frbunden och TS, s vi kan fortstta att f flyga i framtiden. Annars kan vi lika grna lgga planen i hg och elda upp allt. Eller svartflyga sklart om man nu vill det.
    /jag behver ingen signatur.. ;-)

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 506
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Tummen upp fr Kjell !
    Roger

Reg.datum
    Jun 2016
    Inlgg
    170
    Jobb
    Miljonr i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

Standard

Rakkans bra skrivet Kjell, sant varenda stavelse.
    Mvh
    Matti

Reg.datum
    Mar 2009
    Inlgg
    6
    Klubb
    rnskldsviks modellflygklubb

Standard

r det verkligen mjligt att ngon, med intresse frmodellflyg, har frfattat denna "handbok" i det lge vi som modellflygare befinner oss fr tillfllet?
    I de flesta organisationer skulle det enligt stagdarna betyda risk fr uteslutning av frfattaren, p grund av att nmnda person motarbetar det kollektiva intresset.
    Nmligen att ha mjlighet att utva sin hobby.
    Jag sger som Roger, tummen upp fr Kjell!

Tore

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •