Reklam

Sidan 2 av 3 FrstaFrsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42

mne: ntligen en som vgar sga ifrn!

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 506
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Den troliga frfattaren (BL enl Kjell) kandiderar dessutom till posten som Ordfrande fr SMFF s risken finns helt klart att detta blir verklighet, tyvrr.
    I s fall lr RCFF g en ljus framtid till mtes.
    Roger

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    6 905
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Jag kan tnka mig fljande scenario nr en ny potentiell medlem besker klubbfltet fr frsta gngen...

"Hej! Jag r ju ny hr, men har flugit en del p grdet bakom huset med min frigolitkrra. Och sen har jag trnat mycket p simulator! r det mjlighet att g med i den hr klubben och flyga hr?"

Jajamensan, bara du r medlem i klubben och SMFF:"

"Hmmm... SMFF, vad r det?"

"SMFF, det r Sveriges Modellflygfrbund, hr i klubben har vi den regeln att alla mste vara medlemmar i SMFF. Och d r du frskrad, och du fr en tidning ngra gnger om ret."

"Mja, det lter ju bra. Och sen r det fritt att flyga hr p fltet?"

Njae, inte hur som helst, du mste flja vra fltregler, som r ganska enkla, sen mste du lsa igenom och flja SMFF:s Handbok fr modellflyg, hr har du ett exemplar."

"VAA??? Sjutton sidor! r inte detta en hobby? Det hr ser ju nstan ut som nt snt dr EU-direktiv. Jag har ju bara en liten frigolitkrra, ska det vara S krngligt att flyga p det hr fltet, s tror jag att jag fortstter att flyga p grdet bakom grden. Dr blir ingen strd eller krnkt. Och mitt flygstlle ligger helt utanfr ngra flygzoner, vi har inget fullskalaflt p flera mils hll. Finns det inga andra alternativ?"

"Jo, du kan ju g med i nn klubb som r med i RCFF, allts Svenska RC-flygfrbundet, dom har lite enklare regler. Men d fr du hitta nn annan klubb n vr, vi har den regeln att alla som r med i den hr klubben mste ocks vara medlem i SMFF."

"Hmmm... Okej, d tror jag att jag ska frska hitta nn klubb i nrheten som r med i RCFF."

Dr tappade klubben och SMFF en potentiell medlem!
    Retroholic!

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 190
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Flitetest..... "most fly from backyards, local parks or schools" Jo men visst. Sen deras helt odugliga flygetyg.

Flitetest r som Topgear, det r ngot slags frsk till underhllning. Det r liksom inget att ta efter.
    Superhero

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 190
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlgg
    Jag kan tnka mig fljande scenario
    Jag kan tnka mig att ngon lser valfritt av dina inlgg och tnker som jag........... Ja, sen r det bra.
    Superhero

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    6 905
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Flitetest r lite av grdagens Bosse Grstads-krror, fast i ny tappning och med nytt material.
    Bosses krror var vl inget under av aerodynamiskt riktiga vrstingmaskiner, men lttbyggda och hyfsat vlflygande, och dr liknar Flitetest och Grstads kreationer varandra.
    Det r inte alla som har rd (eller lust) att lgga ut tusentals kronor p en vrstingkrra nr man r nybrjare.
    Hr tycker jag att Flitetest har gjort ett bra jobb fr att f ungdomar intresserade av modellflyget, lttbyggt till en rimlig penning.

Sen behver du inte alls lsa mina inlgg Henke, det r bara att scrolla vidare......
    Senast redigerat av Thomas den 2020-02-29 klockan 22:26.
    Retroholic!

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    386
    Klubb
    Jnkpings Radioflygklubb

Standard

Jag ska inte kopiera in vad jag skrev p Facebook men hr r en lnk om ngon missat det: https://www.facebook.com/groups/2521...7973148283703/

Det finns en del bra frslag frn SMFF som att man fr flyga FPV och t.om. utan spotter om man har blixtljus vilket man brjar se i andra lnder. Och det r inte fel att man tnker igenom om det behvs skerhetsnt om fltet ligger nra en klubbstuga exempelvis. Men visst man kan formulera det p ett annat stt, men att grva ner SMFF frslag tycker jag r att ta i.
    Senast redigerat av IngemarTh den 2020-03-01 klockan 07:07.

Standard

Man fr ju tro att intentionerna r goda. Nya regler kommer och tanken fr ju antas r att vara proaktiv utifrn gllande information.
    Dock knns det mycket olustigt att man verkar ha frngtt "dialogen" mellan SMFF och RCFF gentemot TS.
    Vad som blir beslutat frn TS kommer ju berra ALLA modellflygare och d kunde man nska en respekt dr bda organisationernas styrelser (fortstter att) gemensamt fra dialog mot TS.

Att skapa ett dokument med s mycket detaljer i "frebyggande syfte" (egen spekulation) som sannolikt knns helt verklighetsfrnvnt fr mnga...
    r rdd att ett sdan utveckling inte bara gr det nnu svrare att rekrytera, utan ocks blir droppen som fr befintliga medlemmar att tappa den sista sugen...

Man ska vl inte mla f**n p vggen men nr man sitter som ansvarig i en klubb och mter detta s r det ltt att bli lite orolig fr framtiden...

Nya krav kommer. Det mste vi acceptera och anpassa oss till. Men med s f utvare som vi r ute i landet numera, s kan man bara vdja till de som har mjlighet att pverka att man lgger prestige och gammalt groll t sidan och gemensamt frsker att hitta en lsning som drabbar oss s lite som mjligt...

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 506
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hller med dig till fullo, Denar76. Speciellt slutklmmen - "...gemensamt frsker att hitta en lsning som drabbar oss s lite som mjligt...".
    Sen r det ju en vldigt stor skillnad p konventionellt flyg p vra modellflygflt och FPV-flygande utanfr dessa flt s jag frstr inte riktigt varfr vi skall bedmas p samma stt. Knns som att nn frsker gra vr lek med modellflygplan till nt mycket strre och allvarligare n vad merparten av oss modellflygare ser det som. Gissar att minst 90 % av allt faktiskt flygande p vra flt grs med krror som vger max 3 kg eller nt snt. Kanske t o m nnu lgre men det r min gissning allts. Visst finns det mnga strre krror men vldigt ofta s flygs det inte s mycket med dessa.
    Roger

Reg.datum
    Mar 2014
    Inlgg
    69
    Jobb
    Teknikinformatr
    Klubb
    stersunds modellflygklubb

Standard

Nr det gller ditt andra stycke i inlgget McRegor br du nog tnka efter lite. Det som r avgrande fr en modells farlighet r inte enbart vikten utan till n hgre grad hastigheten. Den kinetiska energin bestms av sambandet Ek=o,5 x m x (v x v)
    Massan m i kilo och hastigheten v i m/s. Du fr hastigheten i m/s genom att dividera km/h med 3,6.

Jag rknade p min hot liner som vger 1,3 kg och gr 250 km/h. D blir den kinetiska energin 0,5 x 1,3 x (69 x 69)=3095 J
    Om jag i stllet rknar p en Tiger Mouth som vger 12 kg och flyger med en hastighet av 80 km/h blir den kinetiska energin 0,5 x 12 x (22 x 22)=2900 J. Hotlinern p 1,3 kg ger allts hgre anslagsenergi n den tolv kilo tunga dubbeldckaren som gr 80 km/h. Om man i stllet rknar p en jetkrra p 12 kg som gr 250 km/h inser man snart vilken enorm anslagsenergi den utvecklar. Tnkvrt eller hur?

I vr klubb tror jag i stllet den absoluta merparten av vra modeller vger mer n 3 kg och vi har varje r ett eller flera meetings dr merparten av krrorna vger mer n i vart fall 5 kg. Olyckor har vi nd varit befriade frn men naturligtvis inte frn kvaddar, sdant hnder tyvrr i vr hobby. Jag kan dock inte fr mitt liv frst varfr ngon mste gra saker och ting s komplicerade. Sunt frnuft och att vi hller oss till luftrumsreglerna rcker lngt. Vi knner oftast varandra och vra tillkortakommanden, ingen r fullkomlig, men om var och en flyger efter sin egen frmga och tnker p skerheten rcker det vldigt lngt.

/Robban

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 016
    Klubb
    stersunds modellflyg klubb

Standard

Hej, boken r i grunden det Norska Frbundets NLFs modellfly handbok som direkt versatts och nu skall infras i SMFF. Denna kopierade produkt skall nu beslutas p SMFF rsstmma och s lnge boken anvnds som ett internt styrdokument i SMFF har vi inget att invnda frn RCFFs sida.

Men om denna kopia/dokument anvnds fr att frska skapa ett regelverk fr TS hantering av modellflygare som vill flyga p andra platser n de redan godknda flten s r detta en skandal utifrn det faktum att detta inte p ngot stt kommunicerats frbunden emellan.

Detta komplicerar och byrkratiserar utvandet av modellflyg till oanade proportioner och ngot krav p dylikt regelverk FINNS INTE FRN TS.

Vi skall strva efter att frenkla utvandet s lngt det r mjligt och fram till nu har vi lyckats med detta under Kjell och Michaels kloka och insiktsfulla hanterande av kontakterna med TS.
    Senast redigerat av K- den 2020-03-01 klockan 20:39.
    MVH Kjell-ke Skoog
    Ordfrande RCFF 2019/2021

Standard

Kommer kra utan reg. Kr p kul och ibland vldigt sllan s d fr vl Polisen komma d. Jag skiter i det!
    Ren principsak frn min sida
    Kr FPV med tv krror p under 1 kg och aldrig dr folk vistas

Standard

Om man instllet tittar p regelverket frn drnarindustrin sida, de som vill utfra arbeten med drnare och flyga i kontrollerat luftrum tillsammans med andra bemannade och obemannade flygmaskiner d r det rimligt att alla har transponer annars blir det en omjlig uppgift att att samverka i luften. Det hr r en industri som r kraftigt begrnsad av dagens regler. Om vi ska f ngra vettiga regler ur allt detta s tror jag att myndigheterna mste separera modellflyg frn kommerciella fjrrstyrda luftfarkoster. ven om det r exakt samma farkost s r ndamlet och frfarandet s olika att jag tror gemensamma regler kommer begrnsa alla. Vad jag vet s fr man dessutom flyga bemannade flygplan helt utan radiokommunikation i G luft.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    515
    Jobb
    Mbelmontr
    Klubb
    RFK Ikaros

Standard

Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    Jag kan tnka mig att ngon lser valfritt av dina inlgg och tnker som jag........... Ja, sen r det bra.
    Du skola icke pil kasta i kuvs

Standard

Citat Ursprungligen postat av K- Visa inlgg
    Hej, boken r i grunden det Norska Frbundets NLFs modellfly handbok som direkt versatts och nu skall infras i SMFF. Denna kopierade produkt skall nu beslutas p SMFF rsstmma och s lnge boken anvnds som ett internt styrdokument i SMFF har vi inget att invnda frn RCFFs sida.

Men om denna kopia/dokument anvnds fr att frska skapa ett regelverk fr TS hantering av modellflygare som vill flyga p andra platser n de redan godknda flten s r detta en skandal utifrn det faktum att detta inte p ngot stt kommunicerats frbunden emellan.

Detta komplicerar och byrkratiserar utvandet av modellflyg till oanade proportioner och ngot krav p dylikt regelverk FINNS INTE FRN TS.

Vi skall strva efter att frenkla utvandet s lngt det r mjligt och fram till nu har vi lyckats med detta under Kjell och Michaels kloka och insiktsfulla hanterande av kontakterna med TS.
    Enligt detta svar frn styrelsen verkar det orovckande. https://www.modellflygforbund.se/glo...flyghanbok.pdf
    "Handboken finns publicerad som utkast den slutgiltiga versionen kommer efter TS godknnande."

/Mats

Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    527
    Blogginlgg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb
    Falkenbergs Modellflygklubb

Standard

Kan hoppas att det blir protester frn RCFF eller kanske medlemmarna i SMFF, annars lr de stta spiken i kistan fr modellflyg som det ser ut idag, o d framfrallt kanske fr deras egna frbund.
    /jag behver ingen signatur.. ;-)

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 506
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Ja, synnerligen orovckande tilltag ifrn SMFF.
    Vi fr hoppas att RCFF kan styra tillbaka detta till en rimligare niv.
    Roger

Standard

Gr det inte att krngla till detta nnu mer?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    386
    Klubb
    Jnkpings Radioflygklubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av lnning Visa inlgg
    Gr det inte att krngla till detta nnu mer?
    Jo det finns ngot som heter Uspace: https://www.easa.europa.eu/sites/def...20Workshop.zip

Reg.datum
    Mar 2014
    Inlgg
    69
    Jobb
    Teknikinformatr
    Klubb
    stersunds modellflygklubb

Standard

Eftersom SMFF tydligen frsker f detta ratificerat av TS br nog vi i RCFF snarast stlla oss officiellt mot detta. Det r ju helt tydligt att SMFF genom ett hugskott frsker f till stnd ngot som enligt deras egen tro ska f TS att ta deras parti och att omjliggra fr RCFF att st fr sina sikter. Det finns aldrig ngon anledning till att skapa styrdokument som inte efterfrgas av myndigheten. Gr man detta skapar man enbart problem. Detaljstyrning av den arten som finns i detta dokument kan ge oss modellflygare en helt omjligt sits nr det gller t ex frskringar och gynna alla de som r emot vr hobby. Det r dessutom tydligt att man frsker ta skydd mot kritik genom att kunna hvda att vrt grannland tillmpar detta regelverk.

Norge i all ra, men det r det landet som statistiskt skapar mest lagar och regler i hela vrlden. Det r inget som r fallet i Sverige, hr gller snarast att ondig byrkrati ska motarbetas. Det r mycket dligt av SMFF att anta detta dokument mer eller mindre rakt av enbart fr att uppn sina egna syften.

/Robban

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 506
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Kunde inte sagt det bttre, FlyHigh !
    Roger