Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 42 av 42

Ämne: Äntligen en som vågar säga ifrån!

  1. #41


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 796
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Nej, Norge kanske inte skall vara den första förebilden när det gäller administrativa dokument. Jag har jobbat ganska mycket inom den norska sjukvården senaste 10-12 åren och norrmännen själva kategoriserar ofta Norge som "den sista bolsjevik-staten".

    Hur som helst, för den som vill läsa den norska förlagan till Modellflyghandboken finns den att läsa via denna länk:

    Modellflyhåndboka

    Min uppfattning är att våra nuvarande gemensamma (SMFF och RCFF) svenska säkerhetsregler ganska väl täcker in det som behövs. Uppenbarligen tänker även TS så då man meddelat att reglerna inte behöver revideras utan gäller i nuvarande form fram till 2022. Då skall enligt EASA/EU regleringen av modellflyget vara harmoniserad över hela EU.

    Vi kan alltså inte slå oss till ro ännu men den framtida påverkan tror jag att vi måste driva via EMFU på mera central nivå inom EU. Har svårt att tro att vi kan påverka TS att i sin tur påverka EASA/EU.

    Våra egan regler som gäller fram till 2022

    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  2. #42

    Reg.datum
    dec 2019
    Inlägg
    10
    Jobb
    Inspektör flygtrafiktjänst
    Klubb
    MFK Gamen Norrköping

    Standard

    Sen kan man även ha i åtanke att om man själv, som förbund, inför strängare egna föreskrifter än vad som krävs är det ganska sannolikt att myndigheten kommer att välja att utöva tillsynen på den egenföreskrivna nivån.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •