Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Klädselbryderier

  1. #21

    Standard

    Då har du använt Oratex lika länge som jag använt Solartex

    Väv och epoxy är inköpt för ändamålet. Men resten av modellen blir det Koverall på. Jag har börjat lite smått och klätt vingarna. Lite mer pyssel än med klisterväv men resultat blir väldigt bra. Det är roligt att testa lite nytt och på en större modell blir det lite billigare. Själva väven är väl knappt halva priset mot Oratex men sen tillkommer ju det man ska fästa den med. Det jag gillar med väven är att den är mer formar än en väv med klister. Inte riktigt som glasfiberväv men lite åt det hållet.

    /Mats

  2. #22

    Standard

    Nu är modellen i stort sett färdigklädd och jag börjar väl få till det ganska bra med Koverallen. Efter att ha testat lite olika tips för att fästa klädseln i kanterna på icke plankade delar med tveksamt resultat så beställde jag till slut en burk Balsaloc. Det skulle jag ha gjort direkt då det fungerar utmärkt. En sak som jag märkt är att om man ska fästa klädsel mot klädsel så kan man behöva ett andra lager Balsaloc eller att man penslar på båda ytorna.

    /Mats

  3. #23

    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    49
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Balsaloc är väl i stort sett samma som Poly C eller EZE-cote. Trevligt att höra att det funkade med tipsen.

    Hej
    PF

  4. #24

    Standard

    EZE-cote fungerar väldigt bra på plankade ytor men för mig fungerade det inte att fästa klädseln runt kanter med strykjärn. Provade även med vitlim som en del använt med framgång men jag fick inte till det heller. Jag kanske hade fel vitlim? Fördelen med EZE-cote är att det blir väldigt hårt och är lätt att slipa. Koverallen vill gärna fransa lite i kanterna och det går lätt att slipa bort när man penslat på EZE-cote som fått torka. Utan det blir det bara fransigare. Så just nu så använder jag både Blasaloc och EZE cote.

    Det finns lite bilder sist i den här tråden. http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...n-Krick/page10

    /Mats

  5. #25

    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    49
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Jag fäster inte Koverall med värme utan med aceton efter flera strykningar (3 st tror jag det var) med EZE-cote på trästommen. Det är ju just det som är vitsen eftersom då inte fästpunkterna vill släppa när man sträcker med värme.

    PF

  6. #26

    Standard

    Jag testade med aceton också men fick det inte att fästa särskilt bra. Möjligen hade jag bara penslat på två varv. Men jag hade inga problem med att det ville släppa när jag använde strykjärnet på Balsaloc. Det är nästan så att det är svårt att få loss om man värmer med strykjärnet på limmet när det väl fastnat. Ibland behöver man ju ändra lite. När det gäller acetonmetoden så testade jag inte så mycket för det var en som klagade på lukten och att det stack i ögonen när jag höll på.

    Mitt gamla klädselstrykjärn la av så jag var tvungen att köpa ett nytt. Det blev ett Prolux med display för temperaturinställning. Riktigt trevligt faktiskt och bra att ha lite mer koll på temperaturen.

    /Mats

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Nu var det några år sen jag använde Koverall och då med skräckblandad förtjustning.
    Det är otroligt starkt!
    Jag fäste upp det med limstift ifrån Biltema. Först smeta dit på balsan, sen lägga på väven och värma, rätt rejält vill jag minnas, med klädseljärn. Det satt bättre än med Balsaloc tycker jag.
    Man får göra rent järnet då och då med aceton då det samlas limrester på det.
    Jag hade också problem med att det gärna ville fransa sig. En ask med nya rakblad är din vän här, byt ofta, slöa blad kan förvärra röran
    Täppte sen porerna med ett par lager golvlack, vilket jag tycker Poly-C känns som. Någon får jättegärna bevisa motsatsen för mig.

    Kul bygge ser det ut som!
    Lägg gärna upp mer bilder av förloppet.

  8. #28

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Hmm...
    Limstift lät intressant, och billigt!
    Behandlade du träet före påklädningen??
    Retroholic!

  9. #29

    Standard

    Nu måste jag leta rätt på ett limstift och testa. Det är ju enkelt att smeta dit.

    /Mats

  10. #30

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Provar man inte, så får man inte reda på nåt...
    Retroholic!

  11. #31

    Standard

    Njae vid ett första test så satt det inte särskilt bra och det satt inte mycket bättre av värmen än vad det gjorde innan. Men det är möjligt att det hade torkat fast efter ett tag. Jag jämförde med Balsaloc och det sitter riktigt bra. Nu kan det väl skilja mellan olika limstift förstås. Jag fortsätter nog med Balsaloc och EZE cote.

    /Mats

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Hmm...
    Limstift lät intressant, och billigt!
    Behandlade du träet före påklädningen??
    Nix!

  13. #33

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Njae vid ett första test så satt det inte särskilt bra och det satt inte mycket bättre av värmen än vad det gjorde innan. Men det är möjligt att det hade torkat fast efter ett tag. Jag jämförde med Balsaloc och det sitter riktigt bra. Nu kan det väl skilja mellan olika limstift förstås. Jag fortsätter nog med Balsaloc och EZE cote.

    /Mats
    Det här var ett par år sedan så minnet sviker förståss. Det jag kommer ihåg var att jag fick köra med väldigt hög värme för att det skulle fästa.
    Och med tanke på hur järnets yta såg ut efter ett tag så verkar limmet (Biltemas limstift för övrigt) sipprat igenom väven och sen härdat av värmen.
    Tyckte inte Balsaloc fungerade så bra, men då ska det också nämnas att det inte var särskilt många plankade delar.
    Kul med olika erfarenheter!
    Och du ska självklart köra med det sätt du gillar och tycker funkar bra

  14. #34

    Standard

    Det är lite lurigt med Blasaloc för ibland fastnar det inte allas särskilt bra och jag vet inte vad orsaken är. Men i de flesta fall sitter det så man får slita bort klädseln. Det jag märkte och som jag skrev om är att om man ska fästa klädsel mot klädsel så bör man pensla på båda ytorna. Jag tror faktiskt det stod något om det i beskrivningen.

    Men nu är nästa moment på gång. Jag ska testa om det går att spruta Servalack med färgspruta.

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •