Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Klädselbryderier

  1. #1

    Standard Klädselbryderier

    Jag behöver lite input när det gäller klädsel och färg till min Klemm 35 i 1/5 skala.
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...r%C3%A5n-Krick

    Den ska vara färgsatt som Sk 15 med oranga vingar och kroppen i någon mörk obestämbar färg. Kanske mörkgrön?

    Om man vill måla modellen vad är då lämpligast att klä den med? Min tidigare favorit var Solartex naturell men jag har inte kvar så det räcker. Jag har tittat på Oratex och om det eventuellt skulle finnas färdigmålat i snarlik färg. Den oranga går nog att hitta men är mera osäker på färgen på kroppen. Möjligen deras Oliv Drab?
    https://www.hobbyequipment.se/kladse...live-drab.html

    Vad finns det för andra alternativ? Jag vill helst ha en klädsel med lite vävstruktur. En färdigmålad blir väl antagligen lättare än om man målar själv. Har tänkt att måla med spruta om jag väljer det alternativet.

    Tips och idéer mottages tacksamt

    /Mats

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    49
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    SIG Coverall är väldigt bra enl. min mening dessutom prisvärt. Fästes med lack eller EZE-cote (luktfri) på träet i flera omgångar ( lätt slipning mellan omgångarna) och sen med aceton som på den gamla japanpapperstiden. När torrt, sträcks med värme från järn eller värmepistol ( på större ytor) efter mild slipning av skarvar med 400 papper. Lackas sen med förhållandevis "torr" pensel så det inte börjar rinna på baksidan - i några omgångar tills ytan är mättad sen målas.

    Kräver lite övning - inte alla som lyckas bra första gången.

    Se mitt bygge av Gee Bee under "skalaflyg" där finns mer info och bilder

    PF

  3. #3

    Standard

    Vilken fantastiskt fin GeeBee du byggt, en riktig skönhet med många skaladetaljer.

    Jo jag har tänkt på Coverall men tvekat lite då man är bortskämd med Solartex och liknande som man bara värmer fast. Samtidigt är det lockande med lite old school. Den går ju i alla fall att sträcka med värme. Jag brukar väl få till klädseln rätt bra på modellerna och tror nog jag ska fixa Coverall också. Hur är Coverall viktmässigt jämfört med t. ex Solartex.

    Vad använde du för färg på din GeeBee? Jag vill helst lacka med spruta. Jag ska flyga med el så det behöver inte vara bränsletåligt. För länge sedan använde jag syntetisk snickerifärg men nu är ju allt vattenlösligt.

    /Mats

  4. #4

    Peos avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    51
    Klubb
    Enköping mfk

    Standard

    Såg att aircpro.com har orange solartex kvar i lager, kanske kan funka till vingen och
    du har kvar naturell så det räcker till kroppen??

    Mvh/Peo

  5. #5

    Standard

    Jo i och för sig men ska jag måla så vill jag nog måla hela modellen. Men jag ska fundera på det och även på Coverall. Jag lite nyfiken på att testa det faktiskt.

    /Mats

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fyhren2 Visa inlägg
    Hej

    SIG Coverall är väldigt bra enl. min mening dessutom prisvärt. Fästes med lack eller EZE-cote (luktfri) på träet i flera omgångar ( lätt slipning mellan omgångarna) och sen med aceton som på den gamla japanpapperstiden. När torrt, sträcks med värme från järn eller värmepistol ( på större ytor) efter mild slipning av skarvar med 400 papper. Lackas sen med förhållandevis "torr" pensel så det inte börjar rinna på baksidan - i några omgångar tills ytan är mättad sen målas.

    Kräver lite övning - inte alla som lyckas bra första gången.

    Se mitt bygge av Gee Bee under "skalaflyg" där finns mer info och bilder

    PF
    Vad lackar man med innan man målar? Är det någon form av dop?

    /Mats

  7. #7


    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    94
    Jobb
    Teknikinformatör
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard

    Hej,

    Det här med klädsel och grundning finns det massor av åsikter om, dessutom beroende av om du ska utsätta färgen för bränsle eller inte. I ditt fall misstänker jag att du i vart fall inte kommer att använda ett nitrerat metanolbränsle, för då är kraven stora.

    Om du har öppna ytor på kroppen utan heltäckande plankning är nog Coverall bäst. Om det är helplankade ytor anser jag att tunn glasfiberväv är det bästa alternativet. Det är billigt, starkt och faktiskt rätt enkelt att applicera och ytbehandla. Billigast kan du köpa det hos HobbyKing till nästan ingen kostnad alls.

    När det gäller att fästa glasfiberväven föredrar jag att först stryka två lager med gammal hederlig cellulosalack alternativt zaponlack. Detta finns att köpa t ex från EntraVård Gullåkra HB. Mycket lätt slipning därefter. Lägg på glasfiberväven och stryk fast den med en lite bredare pensel och aceton. När du är nöjd med påläggningen av glasfiberväven ska den plastas med lamineringsepoxi. Finns t ex hos Biltema för en billig penning.

    Lamineringsepoxin ska läggas på mycket tunnt, bäst är att stryka ut den med en plan spackel eller ett gammalt kreditkort som också går att böja. Torka bort all överflödig epoxi med hushållspapper, låt härda något dygn. Efter härdning lätt slipning där framförallt små upphöjningar tas bort. Sist kommer så påläggning av sprutspackel som efter genomtorkning slipas ner precis så mycket att alla porer är fyllda. Slipa dock inte så mycket att fibrerna ruggas upp. Kan bli ytterligare en omgång med sprutspackel och slipning om så krävs.

    Om det är en kärra med förbränningsmotor, speciellt om det är nitro, bör man välja billacker och sprutspackel som passar mot de lackerna. Efterföljande klarlackning med polyuretanlack för bästa bränslesäkerhet och slitstyrka. Låt lacken härda ut minst en månad om nitrerat bränsle ska användas.

    /Robban

  8. #8

    Standard

    Det sitter en elmotor i modellen så det blir inget bränslekladd på den. När det gäller plankning så är det både och men den är ju inte helplankad. Skickar med en bild där man får en uppfattning om hur det ser ut. Fattas lite plankning på ena vingen bara. Noskåpan och övergången mellan kropp och stabbe är färdiga av plast som fanns att köpa där jag köpte ritningen. Glasfiber och epoxi har jag hållit på en del med och är som du säger ganska lättarbetat. Men man vill väl kanske ha samma typ av klädsel på hela modellen?



    /Mats

  9. #9

    Standard

    Det sitter så klart longeronger på kroppssidorna också

    /Mats

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    49
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Koverall väger enl SIG:s hemsida 1.25 oz/sqyd vilket jag får till 42,4 g/m2 , finns en hel del att googla om Koverall och Solartex eller oratex på nätet.

    Jag målade med Biltemas bättringsfärgspray (röd) och JULA:s spray vit. Den vita var lite för hård så det blev en del krackelering i ytan på vingarnas klädsel men inget som stör , ger bara lite patina.

    Jag klädde även de träbeklädda ytorna på kroppen med Koverall och det blev bra så jag tycker inte det är motiverat att gå på glasfiber o epoxy. Lite skillnad om man har en warbird och skall efterlikna en AL-yta, då är glasfiber o epoxy förträffligt ( se min byggtråd av SAAB J 21 under "skalaflyg" ) och gör ytan hård, vilket ju inte eftersträvas på en Klemm.

    Jag lackade klädseln med Poly C ( eller EZE-cote som det också heter) före målningen.

    Det är väl idag vettigt att välja bort dope o lacker som osar lösningsmedel alldeles fruktansvärt eftersom det blir stora ytor man lackar på en gång. Att däremot fästa klädseln med aceton ger bara lite lukt eftersom man jobbar med så liten yta åt
    gången. Ett öppet fönster kan räcka för att avhjälpa lukten.

    Tillrådes dock försiktighet med Poly C eller EZE-cote på plankade träytor. Eftersom ämnet innehåller vatten finns risk för att träplankningen blir alltför genomvåt och sväller så den bubblar upp ( hände mig på J 21:an mittvingen så jag fick göra om plankningen ). Man skall ha bara lite på penseln och inte stryka på flödigt och inte på för stor yta åt gången

    Hej
    PF

  11. #11

    Standard

    Tack för väldigt bra tips och råd. Jag har nog bestämt mig för att det blir Koverall och MBS verkar ha allt som behövs. Jag gjorde precis misstaget att betsa några delar med mahognybets på övervåningen. Jag oroar mig lite för när frun kommer upp från nedervåningen

    Annars har jag ett skapligt stort garage med rejäl takhöjd jag kan hålla till. Och även en källare men därifrån har ångorna en förmåga stiga upp i huset. Gasmask finns också om det skulle behövas.

    Nu ska jag kolla in din J 21:a

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Jag skulle använda Oratex!

  13. #13

    Standard

    Och skälet till är...

    /Mats

  14. #14

    Standard

    Jag har funderat på om jag ändå skulle klä den del av vingen som sitter mot kroppen med glasfiber. Dels för att glasfiberväv är så formbart på dubbelkrökta ytor och dels för att tillfoga lite extra styrka. Kan vara bra då jag nog ofta kommer att lyfta modellen där. Men vilken vikt ska man välja. Jag har väv så det skulle räcka men den är nog väldigt tung och lite grov i strukturen. En bra bit över 100 g/m2 väger den, kanske 120. Men vad brukar man använda på plankade ytor?

    /Mats

  15. #15
    tångarnes avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    114
    Jobb
    Prototypeenginer
    Klubb
    Älmhults RC

    Standard

    Det skulle nog bli lagom med 49grams väv, det har jag använt till mina jetkärror.

  16. #16

    Standard

    Tack tack! Då ska jag beställa ett stycke sådant. Det börjar äntligen vara dags för att klä modellen.

    /Mats

  17. #17
    tångarnes avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    114
    Jobb
    Prototypeenginer
    Klubb
    Älmhults RC

    Standard

    Tänk på att beställa twill väv lättare å få till vid radier å dubbelkrökta ytor.

  18. #18

    Standard

    MBS har en 40 gramsväv men vad det är för typ i övrigt framgår inte. Men gissar att den är hyffsat formbar.
    https://www.mbs-rcmodels.se/glasfibe...b2-0-9m%c2%b2/

    /Mats

  19. #19
    tångarnes avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    114
    Jobb
    Prototypeenginer
    Klubb
    Älmhults RC

    Standard

    Funkar säkert galant, har bara köpt från R&G själv.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Oratex har jag använt i över 30 års tid och den upplever jag som aningen bättre än Solartex. Att klä vingytan som ligger mot kroppen är ett bra sätt att få ytan stark. 25-50g väv och 24 timmars epoxy är vad jag personligen använder. Någon lack bör man inte anbringa över balsan då det kan förhindra att epoxyn/glasfiber väven inte fäster så bra.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •