Reklam

Sidan 3 av 3 FrstaFrsta 123
Resultat 41 till 56 av 56

mne: nybrjare fr 2:a gngen med calmato

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 441
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Ja, bara du r njd med tillbehren och inte minst priset p dessa s fungerar skert Futaba lika bra som alla andra mrken idag. Men jag skulle valt Spektrum eftersom det finns s mnga trevliga BNF-krror till det systemet. Sndaren r i det lnga loppet den mindre investeringen jmfrt med mottagare och andra tillbehr.
    Roger

Reg.datum
    Feb 2020
    Inlgg
    30
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    Jrflla Modelflygklubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Ja, bara du r njd med tillbehren och inte minst priset p dessa s fungerar skert Futaba lika bra som alla andra mrken idag. Men jag skulle valt Spektrum eftersom det finns s mnga trevliga BNF-krror till det systemet. Sndaren r i det lnga loppet den mindre investeringen jmfrt med mottagare och andra tillbehr.
    Roger
    Jag tycker det r lite svrt i nulget att se riktigt vad man vill ha nr det kommer till mottagare, servon och telemetri.
    r ju sklart en frdel om det inte r ondigt dyrt med tillbehr.
    Vad menas med BNF-krror ?

Skickat frn min iPhone med Tapatalk

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 980
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

BNF = Bind And Fly
    Flera olika fabrikat under Horizon Hobby.
    Alla r i princip flygklara och intrimmade s att det bara r att koppla ihop planet med en Spektrumsndare.
    Flygplan finns frn sm p under 20 gram flygklara till stora med 50 cc bensinmotorer.
    Mnga har dessutom SAFE som kan begrnsa planets vinklar i olika steg frn helt obegrnsat till mycket sm rrelser i bde skev och hjd-ledderna.
    Finns ven SAFE PLUS med GPS som kan ge ett begrnsat flygomrde s att planet inte tillts flyga fr lngt bort eller bakom dig.

Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlgg
    471
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Telemetri r extra bra om du flyger med elmotor.

Du kan mta motorns strmfrbrukning(x batterispnning = effektfrbrukning) bde p marken och i luften.
    Strmmtningen r mkt bra nr man skall vlja rtt propeller. Sen kan du, med talande besked frn sndaren, hra hur batterispnningen sjunker under flygningen och du kan f larm nr det r dags att landa. Detta skonar batterierna och sparar drigenom pengar.

Telemetri r ocks bra fr segelflyg. Frutom batterivervakning kan man f hjdmtning.

"Att meta r att veta" sa' stockholmarn,
    Lars

Standard

Hjdsensor r riktigt roligt faktiskt. Utver hjd i meter kan man f en signal eller summer som ndrar karaktr beroende p om man stiger eller sjunker. Kul om man letar termik.

/Mats

Standard

Det dr med BNF-krror... det r vl mest riktat till dem som absolut inte har lust, vill kunna eller orkar att stlla in sin sndare och mest vill f flygtid. Kpa, flyga, reparera, flyga, slnga. Komma igng snabbt helt enkelt. F flygtid!

Men r man hndig, klfingring, nyfiken eller vill fixa sjlv s spelar det vl ingen roll vilken sndare man tar? D hittar man "sin grej" till slut och blir njd. r individuellt. Spektrum r kanske mer lttanvnd nd verkar det som. Jag har haft Spektrum-sndare och stllt in t andra. Funkade bra fr mig. Hitec nn Aurora eller vad det heter var det mest krngliga jag varit med om, frskte binda en mottagare men gav upp efter 2h d den nog band grejerna men inget hnde, burr. Sen funkade den nr vi bytte mottagare och bytte tillbaks. Snt ork jag inte med.

Fr f kanaler r bara ett ondigt steg om man har planer p fortstta flyga.

Det med gamla rvar... d menade jag att de kan vara lite blinda p vad som r passligt fr en nybrjare d de/vi varit med s lnge och allt r s sjlvklart. Stt en sndare i hnderna p en nybrjare som ska brja flyga och han lr sig nog sndaren. Men sen finns det nog de som inte kommer nn vart med nn sndare. Men sjlvklart har vissa rvar koll p nybrjarna och vad de valt och hur ltt de har kommit igng. Jag har ftt frgor gllande flertalet mrken och det r nog mest sna som inte orkar lsa bruksanvisningen, googla eller ens frska hela vgen ut.

16SZ r vl egentligen en mildare variant av 18SZ? T14SG har jag ocks och den r nog fregngaren till 16SZ och 18SZ, eller skild familj. Eller vad man nu ska kalla det?

Har man rd med en Futaba 16SZ har man rd med resten ocks, r inget problem. Eller s har man missat ngot. :-) Jag har kpt flera Futaba-mottagare begagnat fr typ 40€ per st istllet fr 90€ per st som de snikigaste FASST kostar nya. Sen r alla andra mottagare ver det priset. 16SZ har mnga kanaler och funktioner s en snikig FASST r knappast av intresse senare. SBus-grejerna kostar en del.

Har nn Futaba-mottagare inbyggda funktioner liknande SAFE? Jag har aldrig anvnt snt p egna grejer, antingen RC-flyger jag eller s r det en Pixhawk som stabiliserar.

Spektrum verkar onekligen ha satsat p utveckling och funktioner samt finesser jmfrt med tex Futaba. :-) Men men... inte vertalad n. Jag tror du blir njd med din 16SZ. :-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Reg.datum
    Feb 2020
    Inlgg
    30
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    Jrflla Modelflygklubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av lnning Visa inlgg
    Det dr med BNF-krror... det r vl mest riktat till dem som absolut inte har lust, vill kunna eller orkar att stlla in sin sndare och mest vill f flygtid. Kpa, flyga, reparera, flyga, slnga. Komma igng snabbt helt enkelt. F flygtid!

Men r man hndig, klfingring, nyfiken eller vill fixa sjlv s spelar det vl ingen roll vilken sndare man tar? D hittar man "sin grej" till slut och blir njd. r individuellt. Spektrum r kanske mer lttanvnd nd verkar det som. Jag har haft Spektrum-sndare och stllt in t andra. Funkade bra fr mig. Hitec nn Aurora eller vad det heter var det mest krngliga jag varit med om, frskte binda en mottagare men gav upp efter 2h d den nog band grejerna men inget hnde, burr. Sen funkade den nr vi bytte mottagare och bytte tillbaks. Snt ork jag inte med.

Fr f kanaler r bara ett ondigt steg om man har planer p fortstta flyga.

Det med gamla rvar... d menade jag att de kan vara lite blinda p vad som r passligt fr en nybrjare d de/vi varit med s lnge och allt r s sjlvklart. Stt en sndare i hnderna p en nybrjare som ska brja flyga och han lr sig nog sndaren. Men sen finns det nog de som inte kommer nn vart med nn sndare. Men sjlvklart har vissa rvar koll p nybrjarna och vad de valt och hur ltt de har kommit igng. Jag har ftt frgor gllande flertalet mrken och det r nog mest sna som inte orkar lsa bruksanvisningen, googla eller ens frska hela vgen ut.

16SZ r vl egentligen en mildare variant av 18SZ? T14SG har jag ocks och den r nog fregngaren till 16SZ och 18SZ, eller skild familj. Eller vad man nu ska kalla det?

Har man rd med en Futaba 16SZ har man rd med resten ocks, r inget problem. Eller s har man missat ngot. :-) Jag har kpt flera Futaba-mottagare begagnat fr typ 40 per st istllet fr 90 per st som de snikigaste FASST kostar nya. Sen r alla andra mottagare ver det priset. 16SZ har mnga kanaler och funktioner s en snikig FASST r knappast av intresse senare. SBus-grejerna kostar en del.

Har nn Futaba-mottagare inbyggda funktioner liknande SAFE? Jag har aldrig anvnt snt p egna grejer, antingen RC-flyger jag eller s r det en Pixhawk som stabiliserar.

Spektrum verkar onekligen ha satsat p utveckling och funktioner samt finesser jmfrt med tex Futaba. :-) Men men... inte vertalad n. Jag tror du blir njd med din 16SZ. :-)

Tack fr all input och tankar! Jag har tagit ett varv till i funderingarna, lst lite mer, kollat lite p tillverkarnas hemsidor, youtub:at och jag landar igen p en Futaba 16SZ.
    Det enda som skulle tala emot mitt val r vll isf priset p tillbehren men det skall mycket till innan jag kommer upp i frugans hst-budget s jag tror jag r safe dr.
    Spektrum verkar ocks vara en bra sndare men magen sger Futaba.
    /Peter

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 980
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Man ska g p magknslan?
    Det r f som ngrar en Futaba.

Reg.datum
    Feb 2020
    Inlgg
    30
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    Jrflla Modelflygklubb

Standard

Monterat lite till och fick dit en y- kabel och skevroderna fungerar som dem skall.

Mrker att man fr dra ut lite p det d man skert skulle kunna smlla ihop en sdan hr modell p en eftermiddag om man r duktig.

Kul r det iaf att sitta och pilla lite.

Fick ven hem ett roligt paket idag!

S nu har jag lite lektyr att g igenom och lite knappar att trycka p.
    Ska bli skoj.

/Peter

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 980
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Med den sndaren kan du stta skevrodren p var sin kanal och fixa flera funktioner :-)
    Inte fr att det behvs men flaps och spoileron. Diffade skevar. Man kan testa mycket skoj med den radion.

Reg.datum
    Feb 2020
    Inlgg
    30
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    Jrflla Modelflygklubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlgg
    Med den sndaren kan du stta skevrodren p var sin kanal och fixa flera funktioner :-)
    Inte fr att det behvs men flaps och spoileron. Diffade skevar. Man kan testa mycket skoj med den radion.
    Lter lovande! Ska prova mig fram och ge instruktionsboken en lngre glimt.

Reg.datum
    Feb 2020
    Inlgg
    30
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    Jrflla Modelflygklubb

Standard

Har inte hunnit bygga klart planet men har styrt upp vska till sndare och laddare iaf! Jag tycker det vart bra!

Reg.datum
    Apr 2019
    Inlgg
    1
    Jobb
    Barberare
    Klubb
    Vingarna MFK

Standard

Var kpte du vskan? Kpte du skum extra eller fljde det med?

Reg.datum
    Feb 2020
    Inlgg
    30
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    Jrflla Modelflygklubb

Standard

Clas Ohlsson, skum ingr.
    /Peter

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ess:et Visa inlgg
    Det enda som skulle tala emot mitt val r vll isf priset p tillbehren men det skall mycket till innan jag kommer upp i frugans hst-budget s jag tror jag r safe dr.
    /Peter
    Ja visst har det sina frdelar att vara gift med en hstgare. Min fru har fem s jag mste hlla p bde med gamla bilar och modellflyg och hller nd inte jmna steg. Man blir snarare uppmuntrad till dyra inkp n tvrtom.

/Mats

Reg.datum
    Feb 2020
    Inlgg
    30
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    Jrflla Modelflygklubb

Standard

Sdr!
    Bara ack och mottagare som saknas och trimma in CG!
    Den som lever fr se nr den fr komma ut till fltet.
    Det vart kanon tycker jag och mste sga att OS LA 46 motorn sitter som en smck p den.

Tack fr alla tipps i trden.

/Peter

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •