Reklam

Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 55

mne: nybrjare fr 2:a gngen med calmato

Reg.datum
    Feb 2020
    Inlgg
    25
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    Jrflla Modelflygklubb

Standard nybrjare fr 2:a gngen med calmato

Tjena!

Fr ungefr ganska exakt 18 r sedan kpte jag en Kyoscho Gee Bee Z40 ARF. Jag insg ganska snabbt efter att ha suttit och fixat lite att den hr modellen r nog svr att flyga. Sagt och gjort s la jag tillbaka GeeBee:n i ldan och gick tillbaka till affren och inhandlade ett trainer plan, ett kyoscho traner calmato 40 gult och som jag minns det s kom det i ett kitt med brnslemotor och sndare samt servo+ mottagare allt i samma.
    Jag byggde ihop det stack ut p fltet i nheten och provade. Det blev smdelar direkt av den krran. Jag lappade ihop den och provade igen med samma resultat.

GeeBee planet samt delarna frn trainer planet vart liggande tills fr en mnad sedan ungefr.

Jag gjorde det enkelt denna gng och kpte en simulator som jag krt med och brjar f bra klm p det tycker jag, jag fick igr hem ett nytt trainer plan frn Kyoscho, ett Calmato alpha 40 sports. Det roliga(eller?) r att jag har sndare,mottagare, servon och motor kvar frn det gamla planet i stort sett i nyskick, s min ambition r att anvnda dem grejerna i det nya.

MVH
    Peter

Standard

Vlkommen tillbaka i hobbyn.

En simulator r ett vldigt bra hjlpmedel att trna p men erfarenheten r att det nd r ngot hel annat nr du kommer ut p fltet. Det gr p ngot stt mycket snabbare och det gr inte att gra om nr det blir fel s att sga. Sedan kommer nervositeten nr det r skarpt lge.

Nr det gller radion s r det vl mycket riktigt ett eller? Jag gissar att det r en 35 mhz radio du har. Det r nog nstan ingen som flyger med sdana lngre. Frdelen fr dig r vl att det inte r ngon risk fr frekvenskrock. Servon och motor torde dock g bra att anvnda. Idag r det frekvenshoppande 2,4 Ghz radio som r helt dominerande. Fr flyg sljs nog inget annat. Dom har bl. a. den frdelen att risken fr att hamna p samma frekvens som ngon annan r i stort sett obefintlig och man behver inte heller ngra kristaller. Men sjlvklart gr nog din radio att anvnda tminstone till att brja men.

Men fr att inte krascha nnu en modell skulle jag fresl att du sker upp en klubb dr ngon kan starta och landa frsta gngerna medan du sjlv flyger p trygg hjd. Modellen r vl inte riktigt en nybrjarmodell heller utan mera en andra modell med lite konstflygegenskaper om jag inte tar fel. Calmato Trainer heter vl nybrjarmodellen.

Lycka till
    Mats

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 313
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Du bor i jrflla , d r det ganska nra till oss i Upplands Vsby (Vsby Modellflygare) . Vi har stort flt med eluppvrmd klubbstuga.
    Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	tn_VMF klubbstuga frn fltet.JPG 
Visningar:	66 
Storlek:	46,5 KB 
Id:	70056Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	DSC06179.jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	180,7 KB 
Id:	70057

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 358
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Kul att du r tillbaka men jag hller med Mats om att en 2,4 GHz-radio r att fredra - t ex nn av Spektrums alla modeller. Sen kanske du borde brja med en enkel, eldriven EPO-krra innan du ger dig p din Calmato.
    Samt fljer Mats rd om att ska upp en klubb och f hjlp dr.
    Roger

Reg.datum
    Feb 2020
    Inlgg
    25
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    Jrflla Modelflygklubb

Standard

Hej och tack!

Kan tnka mig att det r skillnad p riktig flygning och simulator mste dock sga att simulatorn r vldigt fint gjord och till stor hjlp "so far".

Jag har planer p att investera i en bttre radio har tittat p Futuba och Spektrum, spektrum ser ju vldigt anvndarvnlig ut rent spontant men Futuban verkar aningen mer populr av det jag lst. tycker dock det r lite roligt att det r lite retro grejor vad jag frstr det som finns inte prefex(Kyoscho) lngre och frbrnningsmotorn r aven den Kyoschos egna .40.

Jag har gtt med i en klubb och min plan r ka dit och hnga lite fr att f tipps och lra knna lite folk till en brjan s hoppas det finns ngon som vill och kan hjlpa till att komma igng.
    Precis denna r med vingarna inunder istllet fr ver s lite sportigare n vanliga Calmato.

Tack
    /Peter

Reg.datum
    Feb 2020
    Inlgg
    25
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    Jrflla Modelflygklubb

Standard

Tjena! jag bor i Solna men r faktiskt uppvxt i Vsby och har vart nr jag va liten p flygets dag tror jag det hette vid Vsby modellklubb. Krde radiostyrt i smedby lada som grabb tror det va modellflygklubben man va med i d men kommer inte ihg.
    Tack det kan bli en gstflygning i Vsby nr man kommer s lngt.

MVH
    Peter

Reg.datum
    Feb 2020
    Inlgg
    25
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    Jrflla Modelflygklubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Kul att du r tillbaka men jag hller med Mats om att en 2,4 GHz-radio r att fredra - t ex nn av Spektrums alla modeller. Sen kanske du borde brja med en enkel, eldriven EPO-krra innan du ger dig p din Calmato.
    Samt fljer Mats rd om att ska upp en klubb och f hjlp dr.
    Roger

S nu kom jag p att jag kan citera ocks !
    Spektrum r intressanta, jag fick med en sdan till simulatorn och den r vll skert plastigare i knslan n en riktig kanske?
    Jag tycker Spektrum verkar vldigt anvndarvnliga med den stora skrmen och android plattform trots detta s lutar det kasnke mer t en Futuba men skall helt klart kolla in dem bgge i butik och ven kanske f mer input frn anvndare.
    Har spanat lite p enklare el fr att gra frsta flygningarna p riktigt med vad tror du om Airknox modellerna?

/Peter
    Senast redigerat av Ess:et den 2020-03-06 klockan 09:51.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 358
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Min erfarenhet efter en himla massa rs flygande r att det r f hr i nrheten som numera kper Futaba (och vi har varit en utprglad Futaba-klubb) men desto flera som gr ver till Spektrum - bl a eftersom det finns mngder av s k BNF-krror (frdiga med mottagare dr man i praktiken betalar typ 300 kr fr mottagaren) att kpa till just Spektrum. Och dessutom r Spektrum relativt lttanvnda om man inte r s intresserad av att stta sig in i programmeringen alltfr djupt. Slutligen s skall man titta p vad mottagarna kostar till de olika systemen - och d lr Futaba falla fr de flesta. r du intresserad av programmering och vill pilla med detta s kan FrSky's system vara intressant dr man via OpenTX i sndaren kan trolla fram det mesta man kan tnka sig - men det finns en relativt hg trskel att ta sig ver fr de flesta.
    Sen behver du inte g upp till en relativt dyrbar iX12-sndare utan Spektrums DX8 och DX9-sndare r de som de flesta hr i trakterna flyger med. Menysystemet och funktionerna r relativt lika mellan t ex en DX9 och en iX12 ven om den sistnmnda bygger p Android.
    Men brja grna med en enklare, eldriven EPO-krra - den ger dig flygvana och r ofta enkel att reparera nr olyckan r framme.
    Roger

Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlgg
    428
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Hej Peter,

Kolla priser p mottagare ocks nr du skall vlja mellan Spektrum och Futaba! Du lr komma att kpa flera mottagare... (Roger kom fre mig dr!)
    Calmato Alpha 40 Sports r kanske ingen nybrjartrainer men desto bttre nr du har trnat i simulator och ftt hjlp av Jaka med premirflygning av Calmaton.
    Vsby Modellflygare r en bra klubb och de har ett mycket bra flt. Jag tog mitt RC-cert dr fr mnga r sen.

Keep Flying!
    Lars

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 358
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ess:et Visa inlgg
    Har spanat lite p enklare el fr att gra frsta flygningarna p riktigt med vad tror du om Airknox modellerna?

/Peter
    Om du har flugit tidigare s skulle denna krra kunna vara en lmplig "start-krra" - https://hobbyking.com/en_us/durafly-...___store=en_us
    Den r lttflugen och fungerar bra och dessutom billig. Du behver frutom krran en mottagare och ett 3S2200-batteri eller liknande storlek. Sen givetvis en bra batteriladdare.
    Roger

Reg.datum
    Feb 2020
    Inlgg
    25
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    Jrflla Modelflygklubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlgg
    Hej Peter,

Kolla priser p mottagare ocks nr du skall vlja mellan Spektrum och Futaba! Du lr komma att kpa flera mottagare... (Roger kom fre mig dr!)
    Calmato Alpha 40 Sports r kanske ingen nybrjartrainer men desto bttre nr du har trnat i simulator och ftt hjlp av Jaka med premirflygning av Calmaton.
    Vsby Modellflygare r en bra klubb och de har ett mycket bra flt. Jag tog mitt RC-cert dr fr mnga r sen.

Keep Flying!
    Lars
    Ok tack skall underskas!

Jag fr ka p turne och kolla in dem olika flten, och frhoppningsvis trffa lite piloter.

/Peter

Reg.datum
    Feb 2020
    Inlgg
    25
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    Jrflla Modelflygklubb

Standard

Om du har flugit tidigare s skulle denna krra kunna vara en lmplig "start-krra" - https://hobbyking.com/en_us/durafly-...___store=en_us
    Den r lttflugen och fungerar bra och dessutom billig. Du behver frutom krran en mottagare och ett 3S2200-batteri eller liknande storlek. Sen givetvis en bra batteriladdare.
    Roger

Tackar!

Angende sndare, vad r den strsta anledningen till att folk gr ifrn Futuba? r det priset fr mottagare och dyligt eller r det anvndarvnlighet mm ?

/Peter

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 358
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Tror att man verger Futaba frmst p g a priset p kringutrustning samt att dom om sanningen skall fram inte varit speciellt innovativa under senare r - i alla fall inte rrande snt som vi sndagsflygare har gldje av. Och Spektrum r lttanvnda, det finns billiga mottagare och massor av BNF-modeller till verkomliga priser.
    Roger

Reg.datum
    Feb 2020
    Inlgg
    25
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    Jrflla Modelflygklubb

Standard

Tror att man verger Futaba frmst p g a priset p kringutrustning samt att dom om sanningen skall fram inte varit speciellt innovativa under senare r - i alla fall inte rrande snt som vi sndagsflygare har gldje av. Och Spektrum r lttanvnda, det finns billiga mottagare och massor av BNF-modeller till verkomliga priser.
    Roger
    Om jag skulle vlja spektrum vad talar fr eller emot att jag vljer deras vrsting IX20? Jag tnker att det r bra att ha en verkapacitet generellt fr framtiden( och man vill ha det vrsta).
    /Peter

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 358
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Ja, r du villig att slanta upp 15.000 kr fr sndaren och vnta nn mnad till innan den finns hr s r det vl inget som hindrar... Annars finns ju iX12 fr runt 6500 kr att f tag i p direkten.
    Roger

Standard

Vlj den sndaren du faller fr. :-) Du kommer troligtvis att fastna p det mrket sen. Bgge tillverkares olika sndare har nackdelar. Jag har fastnat p Futaba och r toknjd med driftskerheten och kvaliteten, men hnger med i svngarna gr dom nog inte verkar det som, jag har inte saknat nt n fr jag har hllit mig undan andra mrken, haha. Och ja de blir rtt dyra nr man ska kpa mottagare mm. Men... prio 1 fr mig var driftskerheten och d blev det Futaba nr jag valde mrke (Spektrum d p den tiden var plastiga och tappade kontakten fr flera och det skrmde bort mig, men det var d det och sen hade jag mitt i allt en massa Futaba-mottagare och fastnade pga det).

Tycker du om att kpa nya grejer stup i kvarten, kp det du behver inom nrmaste framtiden, kp inte en massa (funktioner) du inte hinner anvnda fre du uppgraderar, det r skert coolt och r du pryltokig r det frsts ett mste ;-). Vill du ha det vrsta ska du inte kpa Spektrum, eller Futaba heller antar jag. Men ska du ha det vrsta mste du nog stta dig in i allt lite mer.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Standard

Om du har en 35MHz sndare s flyg ett tag med den. Det kommer att ge dig erfarenhet och du har hunnit lngre in i hobbyn. Ju lngre du hller ut med det har desto skrare i valet av ny sndare kommer du att bli. ven om 2.4 GHz r bttre s fungerar 35 MHz ocks vldigt bra!
    /OlleG

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 963
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Det r nog inte 35 MHz eller 2,4 GHz som r det viktigaste utan hur enkelt man tycker det r att programmera radion och vilka finesser man tror sig behva.
    Flyger man bara med trottel och hgerspaken s r det inga problem att anvnda en enkel ldre sak.
    MEN
    - talande telemetri s att man inte behver titta ner p display eller klocka
    - enkelt att konfigurera mnga servon som 4 p vingen, 2 p stabben, tv motorer med olika kraft, split roder p vingar - name it...
    SKERHET
    Throttel cut och trottel lock, model match s att man inte kan starta en modell utan att ha rtt minne valt i sndaren.

Det mesta gr att fixa med de flesta sndarna - bara p olika stt.

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    6 744
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

FrSky i olika varianter r ju vldigt prisvrd!

Tycker jag...
    Retroholic!

Balckes avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    197
    Jobb
    Golfkonsult
    Klubb
    Skanrs MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlgg
    FrSky i olika varianter r ju vldigt prisvrd!

Tycker jag...
    Hller med till 100%, s sjukt mycket fr rimliga pengar och dessutom kvalitet.

//R

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •