Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Olja till turbin

  1. #1

    Standard Olja till turbin

    Hej,

    Finns flera turbin-tillverkare och flera olje-tillverkare.
    Jag har en gammal SimJet, funkar JetCat-oljan OK till den?
    Jag har noll koll inom olja gällande turbiner...

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    tångarnes avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    114
    Jobb
    Prototypeenginer
    Klubb
    Älmhults RC

    Standard

    Funkar fint med jetcat oljan, bara å köra.

  3. #3


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Vad kör ni på för soppa?
    Jet A1 eller diesel?
    Har en Kolibrie som skall startas i vår.
    Blir jet-premiär för mig :-)

    // Mvh
    Flygsmurfen

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Kör min på diesel, vet att Henrik Torphammar kör på diesel.. Och har för mig att även grabbarna på HAB kör med diesel i sina Kolibris. Fördelen är att soppan är klar att använda direkt ur slangen på macken. Behöver inte tillsätta olja, men man kan göra det ändå om man vill. Vad jag förstått mest för "färgens" skull. Soppan jag köpte på min lokala mack, hällde jag i inte ens en halv kapsyl olja på 5l.. och på soppan jag köpte på ST1 hällde jag inte i något alls. =)
    Tuta o kör =)

  5. #5


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Tack kompis.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  6. #6
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Ingen olja i dieseln gäller väl om man flyger på Preems diesel eftersom den innehåller tallolja? Vanlig diesel har väl ingen smörjande effekt? Eller?

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Enligt uppgift iaf från Torpis , så innehåller svensk diesel olja.. Jänkarnas är däremot torr, och där får man själv tillsätta olja vad jag läst på forum. Det är säkerligen någon EU standard att dieseln innehåller en del smörjolja. Sen har det testats i landet vet jag, med att köra på mackdiesel utan egen tillsatt olja och det har fungerat i Kolibri turbiner. Dessa är ju betydligt känsligare än vad de större turbinerna är. Observera att detta är vad jag snappat upp från diverse forum, samt egna prov med min turbin vad gäller diesel. Men, jag är ingen expert alls i ämnet.. det överlåter jag åt andra att vara.


    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ght=turbinolja

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ken1 Visa inlägg
    Enligt uppgift iaf från Torpis , så innehåller svensk diesel olja.. Jänkarnas är däremot torr, och där får man själv tillsätta olja vad jag läst på forum. Det är säkerligen någon EU standard att dieseln innehåller en del smörjolja. Sen har det testats i landet vet jag, med att köra på mackdiesel utan egen tillsatt olja och det har fungerat i Kolibri turbiner. Dessa är ju betydligt känsligare än vad de större turbinerna är. Observera att detta är vad jag snappat upp från diverse forum, samt egna prov med min turbin vad gäller diesel. Men, jag är ingen expert alls i ämnet.. det överlåter jag åt andra att vara.


    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ght=turbinolja
    Korrekt. Sen gäller det utöver god renlighet även ha en portion tur med sig. Jag provkörde en av mina motorer som varit på service igår och där pajade ett kullager efter första starten(!) Andra motorer har gått supermycket utan något alls problem.

    Nu fick jag pussla om lite och hoppas Freewing T33 flyger på min lille T15. Kolibriträffen, ProWing, Rotor live osv är inställt eller flyttat så just nu är det inte direkt bråttom för den delen. :-P
    Superhero

  9. #9

    Standard

    Tack för svaret om oljan. :-) Bränslet för min del lutar mot att jag borde få A1 Jet Fuel från flygfältet. Det är väl ingen olja i det? Eller finns det olika sorter där med? Har inte kollat vilken leverantör det är. Ingen aning vad det ska vara för oljeblandning till min SimJet, men det står säkert i manualen.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Tack för svaret om oljan. :-) Bränslet för min del lutar mot att jag borde få A1 Jet Fuel från flygfältet. Det är väl ingen olja i det? Eller finns det olika sorter där med? Har inte kollat vilken leverantör det är. Ingen aning vad det ska vara för oljeblandning till min SimJet, men det står säkert i manualen.
    Diesel är väldigt olika. Jet-A är just bara Jet-A vilket gör det mycket enklare för motortillverkare att rekommendera. Har skrivit massor om detta tidigare i forumet.

    T-30sekunder, denna rackaren går med på diesel (RP1) https://www.youtube.com/watch?v=6WxdtzarphI
    Superhero

  11. #11

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Diesel är väldigt olika. Jet-A är just bara Jet-A vilket gör det mycket enklare för motortillverkare att rekommendera. Har skrivit massor om detta tidigare i forumet.

    T-30sekunder, denna rackaren går med på diesel (RP1) https://www.youtube.com/watch?v=6WxdtzarphI
    Har haft 2. 2300 1. 3000 1. 3000 Nexus (Simjet) Alla har gått på Jet A1 med 4% Shells Turbin olja 500.
    Har funkat perfekt, bra smörjning och nästan ingen rök.
    /Matti

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Korrekt. Sen gäller det utöver god renlighet även ha en portion tur med sig. Jag provkörde en av mina motorer som varit på service igår och där pajade ett kullager efter första starten(!) Andra motorer har gått supermycket utan något alls problem.

    Nu fick jag pussla om lite och hoppas Freewing T33 flyger på min lille T15. Kolibriträffen, ProWing, Rotor live osv är inställt eller flyttat så just nu är det inte direkt bråttom för den delen. :-P
    Bara att avvakta tills det lugnar ner sig lite då ;-) , har själv renoverat upp min lilla Xcalibur, tänkte ge den en chans till innan den skrotas. Kikat lite smått på Phoenix L39 , som den lokala handlaren i Ljungby säljer, o ett par andra maskiner förstås. Men!, det är lång till hösten så , jag får se hur det slutar

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •