Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Förhållande skevroder - flaps?

  1. #1

    Standard Förhållande skevroder - flaps?

    Håller på bygger mitt första flyg, igen.
    Jag köpte mitt första flyg (Nr 1) på 90-talet och sen sålde jag det före jag fick det klart.
    Nu köpte jag ett exakt likadant på skoj för att det är dags för Nr 100. :-D
    En SIG Kadet Senior 1981mm från 1985.
    Men den har ju inte skev och flaps som jag vill ha, så jag tänkte bygga det.
    Men hur tänker/räknar man på storleksbehovet av skev och flaps på en högvingad trainer?

    Se bilden nedan...
    Det röda är vingen och lyckades få skevet samma färg, det rödstreckade är där kroppen kommer vara.
    Det gula är flaps.
    Förslag I, II, III eller IV? Hur väljer man rätt?
    Förslag I känns iofs som det blir för liten flaps.
    Och hur vet man behovet på djupet av skev och flaps?
    Eller tänker man bara "för stora flaps, använd mindre vinkel" och "för små skev, använd större utslag"?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det lär knappast behövas så mycket startflaps på en Kadet.
    Vill man busa till det och göra kärran modernare så är det ju kul med rejäla bromsflaps som går 90 grader ner för riktigt branta landningar.
    Vill man ha snurr på maskinen så minskar man V-formen och gör så att alla vingroder även funkar med skeven - glöm inte riktigt med expo till den profilen.
    Jag skulle nog även justera ner vinkel mellan vinge och stabbe så att kärran blir mindre känslig för olika hastigheter och kan flygas lite snabbare utan att hålla fullt dykroder.
    Det är ju inte precis en skalakärra så man kan gärna busflyga som man gjorde "när det begav sig" .
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Eftersom det är en Kadet du bygger så är det inte frågan om något aerobaticplan och då skulle jag välja att använda alternativ III eller IV med långa klaffar, men jag skulle öka på bredden på skevrodren till ungefär 25% av kordan. Enklast är att göra skev- och sidroder lika breda. En sak som kan vara intressant att fundera över är om du ska använda en klyvklaff istället för en vanlig enkelklaff. Klyvklaffen ger mer lyft än den enkla klaffen och jag skulle tro att den även bromsar bättre.
    Bilden nedan kommer från en artikelserie av Andy Lennon som publicerades i Model Airplane News i mitten av 80-talet och visar på hur det förhåller sig.
    Den stora vinsten med att använda klaff på flygplan som Kadetten är att man kan göra löjligt branta inflygningar med bibehållen låg fart och väldigt 'korta' starter.. Det är inte självklart att det kommer att fungera särskilt bra eftersom stora klaffutslag kan störa strömningen över stabilisatorn en hel del och därmed göra flygplanet mindre manöverdugligt. Detta är speciellt märkbart för högvingade flygplan. Men det är alltid värt att pröva ;-).
    Att minska anfallvinkeln på vingen i förhållande till stabilisatorn något, så som Patrik skriver, kan nog också vara bra. Kadeten är tänkt som en 'ab-initio'-trainer och därmed har man valt att använda en ganska stor inbördes vinkel mellan vinge och stibilsator för att minska fartområdet genom att flygplanet stiger kraftigt vid ökad fart.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Anteckning 2020-03-20 193422.gif 
Visningar:	91 
Storlek:	92,3 KB 
Id:	70141

    Addendum: Här är en länk till en verklig klassiker: STOL Mk. II som publicerades som ritning i RCM&E i början av 80 talet. Spana in slatsen!
    Senast redigerat av Michael den 2020-03-20 klockan 20:07.

  4. #4

    Standard

    Tack för bra svar!!! :-D Intressant läsning. Har ett gammalt flyg med tre olika vingar med såna där speciella flaps.
    http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=14330
    http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=14322

    Måste kolla det där med anfallsvinkeln, den ser inte ut att vara många grader.

    Orsaken till att det blev detta flyg för andra gången, är att det vart lite nostalgi att skaffa samma flyg igen, men att få den klar denna gång. Jag bygger flyg bättre idag än då, så det är ett kul bygge.

    Men... inte utan att göra diverse förändringar. Den är inte skala ett dugg, men jag tänkte ändå göra diverse smågrejer bara för att lära mig bygga mer, lite som en labbplattform. Som tex göra skev, flaps, öppningsbar högerdörr, nån lucka, förstärkningar, lättningar som tex servobyten, öppningsbar glasfibermotorkåpa eller kanske kolfiber, vingen är redan torderad 1 eller om det var 2 grader. Men V-formen på 6 grader känns lite stor, så den tänkte jag minska, men vet inte hur mycket. Flyget behöver ju inte skev eller flaps, men vill ha. Bygga vingfäste med nylonskruvar istället för gummisnoddar som bara torkar. Vingstag för att stärka vingen.

    Flygstilen är långsam och STOL ska det bli, så det blir mycket starta och landa. Jag kommer inte rolla och loopa. Mysa runt på lågt varvtal.

    Den ska få en Saito FG-11 bensin-fyrtaktare, en motor som kanske är lite för kraftig, men med låg stigning och lite förstärkningar samt lugn flygstil så funkar det nog. Flyget ska 1985 ha .35-.45 fyrtakt (större med ljuddämpare skriver de), så en FG-11 på 10,9cc som ska ersätta .50-.60 fyrtakt blir nog säkert bra det. FG-11 väger mer än en fyrtakt metanolare, men jag tänkte ha lättare servon så vikten tas ut där. Använda större lätta hjul, nån snygg klädsel (kanske genomskinlig med målad ram nånstans), testa skära ut något med klädselmaterial med nya dekalskäraren. Den får Multiplex LED-kit och APM med stabilisering för att kunna flyga senare på kvällarna när det börjar mörkna utan att råka vända åt fel håll i skymningen.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    ... Flygstilen är långsam och STOL ska det bli, så det blir mycket starta och landa. Jag kommer inte rolla och loopa. Mysa runt på lågt varvtal. ...
    I så fall finns ingen anledning att ändra anfallsvinkeln på vingen.

  6. #6

    Standard

    Intressant diagram.
    Vad är den viktiga skillnaden mellan "Slotted" och "Plain"? De ser ju rätt lika ut men stor skillnad i effekt. Är det att översidan blir sammanhängande på "Slotted"?
    /OlleG

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Hittade denna bild för olika flaps
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Flaps.gif 
Visningar:	154 
Storlek:	6,7 KB 
Id:	70145  

  8. #8

    Standard

    Samma fråga men ett helt annat plan. Har kommit över en ej färdigbyggd modell som är från 70-talet och lik en Currare motsv. Här sitter det långa skevroder men inga flaps. Däremot hade Currare korta flaps. Vad skulle det ge att sätta flaps på en sådan här model och hur stora/långa skall de vara.

    //R

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1227.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	127,4 KB 
Id:	70146

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    På ett sådant flygplan skulle klaffarna sannolikt enbart vara till nytta för att underlätta landningarna genom sin bromsande/lyftande verka som gör att finalen kan göras lite brantare utan fartökning. På de första versionerna av Curare hade Hanno Prettner även spoilers (se bild nedan).

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Xu62651.jpg 
Visningar:	95 
Storlek:	71,7 KB 
Id:	70147

  10. #10

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag har för mig att Curare också hade korta flaps inne vid kroppen PLUS en liten 'flärp' på ovansidan av klaffen som gick upp som en spoiler/broms.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Namnlös.jpg 
Visningar:	77 
Storlek:	5,5 KB 
Id:	70150

    När får man se nåt sånt på moderna modeller??
    Retroholic!

  11. #11

    Standard

    Jag tror att det fanns lite olika varianter på Curare men helt klart fanns varianten Thomas så fint ritat. Jag har fått för mig att bygga en Curare och har laddat hem en ritning från nätet men på den är inte att den uppåtgående flärpen inritad. Tydligen strävade Hanno Prettner efter att få en modell som kunde hålla samma hastighet till exempel runt en hel looping.

    Mitt på ritningen kan man se klaffen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	curare_plan_a.jpg 
Visningar:	93 
Storlek:	119,2 KB 
Id:	70151

    /Mats

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Jag har för mig att Curare också hade korta flaps inne vid kroppen PLUS en liten 'flärp' på ovansidan av klaffen som gick upp som en spoiler/broms.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Namnlös.jpg 
Visningar:	77 
Storlek:	5,5 KB 
Id:	70150

    När får man se nåt sånt på moderna modeller??

    Hittade denna bild, tror du klaffen är ihopkopplad till flapsen?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2020-03-21 kl. 14.56.36.png 
Visningar:	104 
Storlek:	212,7 KB 
Id:	70152

  13. #13

    Standard

    Jo den där varianten har jag också sett men inte hur linkaget ser ut. Det här var ju på den tiden man inte hade så stora möjligheter att mixa i radion. Ofta var det ett servo som skötte både skevrodren och ett som skötte båda klaffarna. På ritningen jag har är det ordnat så att en pianotråd går genom ett rör. Pianotråden är kopplat till skevroderservot och röret till klaffen och dess servo. Om jag bygger en blir det nog vingservon.

    Curaren har väl återuppstått några gånger och nu finns en ARF att köpa och den är väl anpassad till dom möjligheter som finns idag med servon i vingarna och mixfunktioner i radion.

    https://www.der-schweighofer.net/Cur...1640-mm-a91653

    https://www.youtube.com/watch?v=eMXVWFxrakI

    /Mats

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Prettner själv tycks ha använt klaff med flärp redan i början av 70-talet då Super Sicroly var hans modell för dagen. På nedanstående bild kan man se arrangemanget. Ritningen visar detaljerna.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	gorizia_19.jpg 
Visningar:	114 
Storlek:	90,0 KB 
Id:	70156 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Anteckning 2020-03-21 172050.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	150,5 KB 
Id:	70157
    Senast redigerat av Michael den 2020-03-21 klockan 17:29.

  15. #15

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Där har vi den, ja!
    Retroholic!

  16. #16

    Standard

    Anfallsvinkeln på min SIG Kadet Senior är 1,6 grader, är väl inte så mycket?

    Klaff med flärp hoppar jag nog över, aldrig sett förr, men intressant lösning. Finns den på riktiga flyg?

    Första bilden:
    - Slotted flap, är den bara ledad eller rör den sig utåt också? Är mycket tomrum mellan klaffen och vingen.
    - Split flap har jag på en DC-3 och en Avanti, nåt man känner igen. :-)
    - Plain flap är inte vackert när de fälls ner, men ser bra ut i uppfällt läge, har så på en Cherokee.

    Andra bilden:
    - Plain flap här liknar inte Plain flap i första bilden, men jag antar att det menas med att det är gångjärn rätt på bara och fälls ner som på ett skevroder?
    - Splittet flap... japp japp... DC-3
    - Slotted... ah.. spalt mellan vinge och klaff, hur är de ledade? Är väl såna jag har på gamla vingarna på bilden ovan?
    - Fowler flap, skjuts de ut på nån skena eller hur funkar de? Airliners har väl såna?

    Vilken V-form-vinkel kan vara lämplig nu när jag ska ha skev och klaff? Är som sagt 6 grader nu. Mer än det ska det i alla fall inte vara. Kan ännu bygga annan vinkel.

    pgrts... kan du förtydliga "Vill man ha snurr på maskinen så minskar man V-formen och gör så att alla vingroder även funkar med skeven - glöm inte riktigt med expo till den profilen." så jag greppar vad du exakt menar här. Vingroder som funkar med skeven?

    Michael, när du menar bredden på skevrodrena, menar du djupet då? Alltså från fram- till bakkant?

    Vilken är "enkelklaff" och vilken är "klyvklaff"?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Anfallsvinkeln på min SIG Kadet Senior är 1,6 grader, är väl inte så mycket?
    En sådan profil som Kadetten har med flat undersida genererar lyftkraft ner till en anfallsvinkel på -2° till -3°. Det innebär att en geometrisk anfallsvinkel på 1,6 grader svarar mot en aerodynamisk anfallsvinkel på runt +4°, men som jag skrev i ett tidigare inlägg: Ska du ha Kadetten som en 'slow-flyer' finns ingen anledning att ändra på anfallsvinkeln. If it ain't broken, don't fix it...

    Michael, när du menar bredden på skevrodrena, menar du djupet då? Alltså från fram- till bakkant?
    Ja, så är det.

    Vilken är "enkelklaff" och vilken är "klyvklaff"?
    Jag var nog lite oprecis i det jag skrev: enkel klaff = 'plain flap', klyvklaff = 'split flap'.
    Senast redigerat av Michael den 2020-03-21 klockan 19:52.

  18. #18
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Jag har för mig att Curare också hade korta flaps inne vid kroppen PLUS en liten 'flärp' på ovansidan av klaffen som gick upp som en spoiler/broms.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Namnlös.jpg 
Visningar:	77 
Storlek:	5,5 KB 
Id:	70150

    När får man se nåt sånt på moderna modeller??
    Ett par bilder på min Curare med den typen av spoiler / klaff. Funkar kanonbra vid landning, bromsar väldigt efektivt !

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20190101_110013.jpg 
Visningar:	399 
Storlek:	67,3 KB 
Id:	70163 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20190110_121009.jpg 
Visningar:	400 
Storlek:	143,6 KB 
Id:	70164

  19. #19

    Standard

    Ivve vad är det för ursprung på din Curare? Byggt efter ritning eller? Jag har laddat hem en ritning men på den finns inte den uppåtgående bromsklaffen, bara den nedåtgående. Är flärpen som går uppåt av Plywood?

    /Mats

  20. #20
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Ivve vad är det för ursprung på din Curare? Byggt efter ritning eller? Jag har laddat hem en ritning men på den finns inte den uppåtgående bromsklaffen, bara den nedåtgående. Är flärpen som går uppåt av Plywood?

    /Mats
    Jag köpte min Curare som byggsats från http://www.ratzo-modellbau.de/html/e...ugmodelle.html. Sprygelbyggd vinge men jag skar egen vinge i cellplast.Sen har jag ju modifierat ställen som du ser. Överdelen på klaffen gjorde jag i 0,8 plywood som jag limmade direkt på klaffen.
    Tror inte den var med på ritningen. Man får använda fantasin i bland ! Ivve

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •