Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Heinkel HD 35, Sk 5 - Världens enda kvarvarande

  1. #1

    Standard Heinkel HD 35, Sk 5 - Världens enda kvarvarande

    Så var det dags....

    Efter Tumelisa och Klemm 35 är det dags för nummer tre i denna serie. Klemmen och Tummelisan finns ju som "short-kit" hos MBS och det kommer Heinkeln också att göra.

    Världens enda kvarvarande Heinkel HD35 finns i dag på Flygvapenmuseum i Linköping. Flygplanet konstruerades 1925 av Ernst Heinkel en av flyghistoriens mest berömda konstruktörer. HD stod för Heinkel Doppeldecker och motorn var en Mercedes på 120 Hk. Ett exemplar av flygplanet köptes 1926 in till Sverige som en tänkt ersättare för Albatros B.II som fungerade som Flygkompaniets grundskolflygplan. Planet överfördes 1926 från Flygkompaniet till Flygvapnet som bildats i juli samma år. Mellan åren 1926 och 1929 var Heinkel HD 35 skolflygplan i Flygvapnet och benämndes Sk 5. Planet var stationerat vid F 5 Ljungbyhed, där det till stor del kom att användas som chefen för flygskolan Arvid Florys personliga flygplan. När det slutligen kasserades efter 199 timmar i luften 1929, såldes flygplanet till löjtnant Anders Wentzer. 1931 registrerades det på flygdirektör Clas Sparre som deltog som frivillig stridsflygare i finska inbördeskriget på den vita sidan. I nr 5 av tidsskriften Flygning år 1933 kunde man läsa följande annons: ”Flygplanet HD 35, luftvärdigt, med 120 hk Mercedes, 2-sitsig med stort bagagerum, nyöversedd reservmotor, propellrar och cylindrar mm mot anbud till Flygnings kontor”. Det blev dock aldrig någon försäljning utan planet förvarades i många år i en lada utanför Jönköping, där slutligen Svedino hittade det och tog det till sitt museum. Flygvapenmuseet lyckades genom ett byte förvärva planet och de första delarna kom till Barkarby 1989 för renovering. Svensk flyghistorisk förening och Tullingegruppen har genomfört en omsorgsfull renovering av SK 5 som alltså kan ses på Flygvapenmuseum i Linköping.

    Lars Winberg i Cumulus byggde och tävlade med detta plan på Barkarby och beskrev det som "det perfekt modellflygplanet".

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	HD 35 vinjett.jpg 
Visningar:	304 
Storlek:	78,1 KB 
Id:	70203

    Skall straxt infoga min ritning och lite mer data

  2. #2


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 219
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Vad kul!! Gillar verkligen linjerna på detta plan.
    Har flera bilder på detta ex tagna på museet.
    Dina andra byggen har ju hållit mycket hög klass så jag skall följa detta med spänning.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  3. #3

    Standard

    ......och här kommer ritningarna. Huvudsakligen Björn Karlström (vilket livsverk den mannen utförde) som underlag men också en del foton. Spännvidd omkring 1400 mm


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	vingar.jpg 
Visningar:	188 
Storlek:	79,3 KB 
Id:	70208
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kropp.jpg 
Visningar:	173 
Storlek:	110,2 KB 
Id:	70209

  4. #4

    Standard

    Kroppssidorna på originalet är gjorda av fernissad plywood. Jag började med att betsa fyra stycken 1 mm balsaflak på båda sidor. Köpte en bets som hette ”Carl-Johan Brun” som späddes enligt bruksanvisningen men jag tyckte den blev lite för mörk så jag fyllde på med två delar rödsprit och kanske kunde man haft ännu svagare bets. Efter betsningen skars formen till sidostyckena ut enligt ritningen. Två likadana triangelformade bitar måste tillfogas på var sin sida av vingsadeln eftersom måttet här blir större än flakets 100 mm. Dessa kan skäras till med några mm marginal så att man kan skära rent efter det att de två vingsadelbitarna (för undervingen) limmats på plats. De 4x4 mm balsalisterna som skall limmas som förstärkning på kroppens insidor samt de fyra laserskurna vingsadlarna av 2 + 2 mm balsa betsades också och limmades på plats.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bild 1.jpg 
Visningar:	144 
Storlek:	92,6 KB 
Id:	70212
    Bild 1. De betsade kroppssidorna tillskurna med förstärkningar och vingsadel

    Sedan kan kroppssidorna ställas på högkant upp och ner och fogas ihop ovanpå ritningen. Vinkelhake bra till detta moment. Motorspantet av 2+2 mm plywood kan också sedan limmas på plats.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bild 2.jpg 
Visningar:	151 
Storlek:	48,3 KB 
Id:	70213
    Bild 2. Kroppssidorna ihopfogade och motorspantet på plats

    Jag gjorde kroppens överdel i två delar: en kort, från motorspantet till K1 och en lång del från K1 till fenan. Den första delen limmades på plats och den andra är lös men hålls på plats av två små magneter. Detta arrangemang ger god tillgänglighet till kroppens insida för montering av sidoroderwire och stötstång till höjdroder.
    Senast redigerat av jornat den 2020-04-02 klockan 15:44.

  5. #5


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 219
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Snyggt som vanligt.
    Man blir ju grymt avis på det här med laserskärning.
    Har du egen eller samarbetar du med MBS?
    Är betsen blandad i vatten och sedan förtunnad med rödsprit?
    Ingen risk att balsan slår sig?

    // Mats W
    Flygsmurfen

  6. #6

    Standard

    Ja kombinationen CAD-ritning/laserskärning är grymt. Att kunna göra alla delar som ett pussel som sedan fogas är magiskt. Och - Nej - jag har ingen laser utan jag ritar(CADdar) och bygger. Magnus på MBS skär. Betsen är en vanlig pulverbets som jag blandade i vatten och sedan förtunnade med rödsprit och nej - balsan slog sig inte men för säkerhets skull la jag flaken i press över natten. Det är bra att göra betsningen innan man börjar limma eftersom betsen inte tränger in där det finns lim

  7. #7

    Standard

    Stabilisator och höjdroder byggs över ritningen. Till framkanten på stabben kan man ta fyra stycken 1 x 4 mm balsa som böjs och lamineras ihop med vitlim


    Bild 3. Stabilisator
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bild 3.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	91,4 KB 
Id:	70264
    Fenan och sidorodret sammanfogas enligt ritningen. Fenan kläds med 1 mm balsa som också betsas innan fenan byggs ihop. Fenans framkant är precis som på stabben laminerad och bakkanten består av en 3 mm tjock ”stolpe” som räcker ner till underkant kropp.

    Bild 4. Fenans uppbyggnad
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bild 4.jpg 
Visningar:	105 
Storlek:	90,0 KB 
Id:	70265
    Två klotsar skall limmas på var sin sida av fenans nederkant efter att har formats till efter kroppen och fenans kontur.


    Bild 5. Fena med klossar på var sin sida
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bild 5.jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	71,0 KB 
Id:	70266
    Bild 6. Fenan monteras ovanpå stabilisatorn
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bild 6.jpg 
Visningar:	112 
Storlek:	67,6 KB 
Id:	70267
    Alla gångjärn är av mylartyp så man får hyvla gångjärnsytorna på sidroder och höjdroder till passande profil.

  8. #8

    Standard

    Tjusigt. Det blev väldigt snyggt med betsen. Ser ut som mahogny. Balsa är nog tacksam att betsa då den är så porös. Kommer du att ytbehandla ytterligare på något vis?

    /Mats

  9. #9

    Standard

    På originalet är kroppen täckt av plywoodskivor som är fernissade. Jag tänkte använda zaponlack till detta. Jag gillar lystern och råkar ha det hemma

  10. #10

    Standard

    Nosdesignen vållade en del tankemöda. När sänglampan är släckt för kvällen brukar jag ligga och fundera på den här typen av lösningar - jättebra sömnpiller - jag lovar.
    Så här blev det. Nosen består av tre delar. En underdel och en överdito. Mellan dessa sitter motorpylonen.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bild 7.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	101,5 KB 
Id:	70320

    Bild 7. Nosens tre delar. Översida till vänster, pylon i mitten och underdel till höger. Underdelen är alltså trädd över pylonen. Hänvisar till ritningarna.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bild 8.jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	82,9 KB 
Id:	70321

    Bild 8. Här syns hur delarna till nosen (som ligger upp och ner) är monterade
    På originalet var nosen täckt av aluminiumplåtar och på modellen använde jag 0,4 mm plywood som målas med silverfärg. Översidan av underdelen blir en bra plats för acken om mina beräkningar stämmer. Där blir det lätt att komma åt den


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bild 9.jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	79,7 KB 
Id:	70322

    Bild 9. Nosen, som väntar på att få bli målad, monterad på kroppen

    Underdelen träs över motorpylonen i vilken den kan fixeras med två skruvar. Överdelen hålls på plats av två magneter. Motorpylonens storlek är anpassad till motorn som är en EMax GT 2218/11 från MBS så storleken kan behöva ändras beroende på motorval. Till frontens perforerade plåt kan man använda aluminiumnät. Jag inhandlade mitt på Biltema. Det används som underlag för att spackla upp karosskador.
    Senast redigerat av jornat den 2020-04-12 klockan 11:27.

  11. #11

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Känner igen det där med att lösa all världens problem innan man somnar.
    Sen gäller det ju bara att komma ihåg det och "få till det" dagen därpå...
    Retroholic!

  12. #12

    Standard

    Jag började med att tillverka de två + två vingbalkarna som limmas till plywoodförstärkningarna som utgör mittsektionen. Se till att v-formen blir densamma på respektive vänster och högersida. Undervingen har en något större v-form än övervingen. Spryglarna träs sedan över de två vingbalkarna och fixeras med lim. Sedan monterades fram och bakkanter samt balsaflaket som täcker över och undersida av vingen främre del.



    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bild 10.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	98,8 KB 
Id:	70360
    Bild 10. Vingmontering pågår

    Jag valde att göra vingspetsarna plana på undersidan. Det underlättar byggandet av skevrodren som då också blir plana undertill och kan monteras mot byggbrädan.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bild 11.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	79,8 KB 
Id:	70361
    Bild 11. Skevvroder under uppbyggnad


    Åtta små sadelformade tungor utgör fäste för vingstöttorna och limmas över vingbalkarna. Observera att dom är i två olika storlekar. Stagen av wire är funktionella och fästs i åtta lödöron som skruvas i vingbalkarna som behöver byggas på några mm i dessa avsnitt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bild 12.jpg 
Visningar:	131 
Storlek:	69,8 KB 
Id:	70362
    Bild 12. Här ses fästena för vingstöttorna

  13. #13

    Standard

    Detta bygge kommer fortsätta i tidningen Modellflygnytt. Bifogar några bilder av den färdiga modellen tagna före provflygningen häromdagen. Flyger väldigt fint och landar som en dröm


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0186.jpg 
Visningar:	127 
Storlek:	153,8 KB 
Id:	70526

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0183.jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	149,3 KB 
Id:	70527

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0180.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	148,8 KB 
Id:	70528

  14. #14


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 219
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Så tjusig.
    Du slänger väl upp lite mer byggbilder här sedan för oss som inte har den blaskan?

    Ha en fin valborg.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flygsmurfen Visa inlägg
    Så tjusig.
    Du slänger väl upp lite mer byggbilder här sedan för oss som inte har den blaskan?

    Ha en fin valborg.

    // Mats W
    Så mycket var väl inte kvar- men självklart

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bild 21.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	74,9 KB 
Id:	70529
    Hjulen gjorda av en balsadisk och ett antal små trianglar som skall simulera ekrar när modellen kläs

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0162.jpg 
Visningar:	76 
Storlek:	77,3 KB 
Id:	70530
    Undervingen monteras med nylonskruv
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bild 18.jpg 
Visningar:	85 
Storlek:	45,6 KB 
Id:	70531
    Vingpylon i 1 mm aluminium. Jo - det är så den ser ut på originalet också

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0171.jpg 
Visningar:	75 
Storlek:	78,9 KB 
Id:	70537
    Peta in en liten bomullstuss i röret som stopp och fyll sedan med epoxi för att montera stagen på landingsstället

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bild 19.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	81,6 KB 
Id:	70532
    Crucial - mät anfallsvinklar i detta fall 0/0 dvs samma för över och undervinge
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0174.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	61,4 KB 
Id:	70533
    Uppmätning av mallar för vingstöttor

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0175.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	65,7 KB 
Id:	70534
    ....och sen tillverkning av vingsöttor från mallarna....

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0172.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	94,6 KB 
Id:	70535
    radioinstallation

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0178.jpg 
Visningar:	113 
Storlek:	70,0 KB 
Id:	70536

    Klart. Vikt 1150 gram inklusive allt. spännvidd 1400 mm

    Jo en sak - fick trimma ganska mycket dyk så anfallsvinkeln på stabben korrigerad. Annars bara nöjd.
    Senast redigerat av jornat den 2020-04-30 klockan 08:24.

  16. #16

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    MYCKET tjusigt!!

    Inget slår ett rejält pinnabygge, ARF:er, släng er i väggen!

    Verkar vara en lättviktare, 1150 gram med den spännvidden blir väldigt låg vingbelastning.
    Har du räknat på det??
    Retroholic!

  17. #17


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 219
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Mästarbygge!!
    Kul att se.
    Vad satte du för slutliga anfallsvinklar på vingarna och stabben?

    // Mats W
    Flygsmurfen

  18. #18

    Standard

    Hej
    Nej - inte räknat på vingbelastningen men var tvungen att göra en ny vägning och siffrorna ovan står sig. Beträffande anfallsvinkeln så har jag satt den till +1,0 grader i relation längslinje och stabbe efter korrigering för dyktrimmen. Tror det blir bra

  19. #19


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 219
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Inte riktigt med på vad du menar?
    Du ändrade stabben..+ eller -?
    Hur sitter resp vinge?

    // Mats W
    Flygsmurfen

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flygsmurfen Visa inlägg
    Inte riktigt med på vad du menar?
    Du ändrade stabben..+ eller -?
    Hur sitter resp vinge?

    // Mats W
    Båda vingarna har samma anfallsvinkel nämligen +1,0 grader i förhållande till kroppens längslinje (0 grader) och stabbens anfallsvinkel (0 grader)
    Verkar ju inte riktigt finnas någon koncensus kring hur man mäter anfallsvinkel men i detta fall är +1,0 grader mätt som i bild 1 även om många kanske skulle säga att bild 2 är det korrekta sättet att mäta...........

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	angle-of-attack.jpg 
Visningar:	90 
Storlek:	28,6 KB 
Id:	70547
    Bild 1

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	angle.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	22,1 KB 
Id:	70546
    Bild 2

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •