Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Fräsa delar?

  1. #1

    Standard Fräsa delar?

    Letar efter någon inom sveriges gränser som kan göra enstaka små delar/detaljer av plattor i kolfiber, glasfiber eller plast. Vilket material det blir spelar mindre roll, viktigare med bra precision och realistisk prissättning. Jag antar att det kallas att fräsa men är inte insatt i området.

    Några tips?

  2. #2

    Standard

    Kolla med hab.se, tror dom fräser på beställning.

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    amir@hab.se

    Du behöver en slags ritning... Kan du CAD så fungerar en 2D ritning i DXF format tex. glöm inte ge ett känt mått så inte enheterna är fel. Det kan vara mm, cm, meter, tum eller så...

    Annars rita av din bit, ge viktiga mått så som hål och lägg med en referens med ett känt mått. Fotografera skissen från så långt håll som möjligt för att eliminera vinkelfel och maila bilden till Amir.

    I mitt fall ritade jag runt min bit. det blir ju inte helt exakt men för denna fläns är det inte av betydelse. Hålen hamnar på "exakt rätt" ställen och har sedan en angiven diameter.

    Superhero

  4. #4

    Standard

    Har ingen professionell CAD-programvara, "ritningen" har jag i vanligt bildformat (PNG) med exakta mått, vad skiljer det sig mot DXF?

  5. #5

    Standard

    Din ritning är en bild som är uppbyggd av punkter en DXF är uppbyggd av linjer, kurvor och vektorer. Ungefär som skillnaden mellan en textfil och en bild på en text. Det krävs lite arbete för att få en bild till ett format som en fräs kan förstå.

  6. #6

    Standard

    Vanlig vektorgrafik alltså. Förstår inte hur det kan ta sådan tid och kosta så mycket när proffsen ska göra det. Att konvertera en rasterbild till vektorgrafik gör man ju själv på 5 minuter.

    Jag får väl försöka lösa det här själv på nåt annat vis eller låta någon skriva ut det.

  7. #7


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej,
    Om du mailar mig med din ritning i det format du har och berättar lite om vilket material, tjocklek och hur många delar du behöver kanske jag kan hjälpa dig. Fräser diverse delar för eget behov och har även möjlighet att laserskära (beroende på vilket material du vill ha). kjell.nilsson@ventinvent.se

    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av skyffel Visa inlägg
    Vanlig vektorgrafik alltså. Förstår inte hur det kan ta sådan tid och kosta så mycket när proffsen ska göra det. Att konvertera en rasterbild till vektorgrafik gör man ju själv på 5 minuter.

    Jag får väl försöka lösa det här själv på nåt annat vis eller låta någon skriva ut det.
    Lyckades vi trampa på någon tå genom att försöka hjälpa dig? Ber om ursäkt i så fall.
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •