Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Hur metanol/bensin-skyddar ni trä?

  1. #21

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Prova att stryka "vitlim" på en bit plywood. Låt det torka en vecka.

    Spruta på metanolbränsle med eller utan nitrometan upprepade gånger, eller låt provbiten ligga i blöt en vecka. Klös mer naglarna på ytan och se resultatet.

    Vitlim (polyvinylacetat i vattenemulsion) är fullständigt INKOMPATIBELT med metanol och i SYNNERHET med nitrometan.
    Senast redigerat av BJS den 2020-04-27 klockan 16:56.

  2. #22

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flyvetossen Visa inlägg
    Jeg bruger Poly-Urethan-Lak tinnet op med 25% terpentin.
    terpentinterpentinterpentinterpentinterpentinterpentin terpentin
    Terpentin var det min morfar använde när han målade konstverk på duk. Xylen / Toluen, eller blandningar därav, är det rätta, eller egentligen speciella lösningsmedelsblandningar skräddarsydda för just polyurethan.

    Tillverkaren av polyurethanlacken, lösningsmedesbaserat (inte vattenbaserad), reckommenderar en lösningsmedelsblandning som ger det bästa resultatet, med färgspruta, eller med pensel i olika viskositeter, eller procentuella inblandningar för var applicering.

    Det finns speciella epoxivarianter för skydd av ytor, men för skydd av "brandskottet", så duger helt vanlig laminenringsepoxy, kanske färgad med "toner" eller "pigment", eftersom denna del av flygmaskinen är skyddad från solljus av motorkåpan och det gör inget om färgtonen ändrar sig litet över tiden. Epoxivarianter har också sina egna skräddarsydda lösningsmedel, skulle man vilja tunna ut dem.

    Lamineringsepoxi är inte en lack egentligen. Den saknar UV-skydd och andra nackdelar som skydd för ytan (overflaten), men duger trots detta alldeles utmärkt väl för att skydda träet mot förstörande oljeinträngning, på delar där solen eller ljuset inte når hela tiden.
    Senast redigerat av BJS den 2020-04-27 klockan 16:59.

  3. #23


    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    94
    Jobb
    Teknikinformatör
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard

    Polyuretanlack av tvåkomponentyp är det som gäller som ytlack. Epoxi går som sagt utmärkt i motor- och tankutrymmen. En sak att ta hänsyn till dock är att låta polyuretanlacken härda ut ordentligt innan man utsätter den för metanol/nitrometan. Och med ordentligt menar jag mer än en månad, helst två, genomhärdningen tar lång tid. Själva sprutningen av polyuretanlacken gör man med fördel ute och det går faktiskt att utföra även vid ganska låga temperaturer bara man snor sig på och kommer in snabbt i värmen med kärran.

  4. #24

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Så sant. Jag kunde inte gå på båtdurken innan en månad efter applicering.

    Jag sprutmålade också hela båten i garaget med polyurethan, bärande gasmask. och den kunde icke användas innan en månad eller två. Sedan var lackeringen stenhård. Långt, långt mer reptålig än vanlig billack. Lång, långt bättre.

    Jag kunde inte gå på däcket när det var täckt av snö, för halkan, ytan var så extremt perfekt blank..
    Senast redigerat av BJS den 2020-04-29 klockan 17:14.

  5. #25

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag lärde mig detta som 12-åring (född 1962), att endast epoxi eller ännu betydligt bättre 2-k polyurethan kan skydda mot förstöring av ytor, från metanol eller i synnerhet nitrometan..

    Alternativen blir som slem snart nog, bortsett från täta syntetiska klädselmaterial såsom polyester. Polyesterpslastfilm, som dock inte stärker ramverket på samma sätt, genom sin klena krympkraft, jämfört med siden uppsträckt med dope och lackad.
    Senast redigerat av BJS den 2020-04-29 klockan 18:23.

  6. #26


    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    94
    Jobb
    Teknikinformatör
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard

    Och jag lärde mig förra året den hårda vägen att polyuretanlacken måste härda ut ordentligt innan man utsätter den för metanol/nitro, Små krackeleringar började uppstå på den maskinen och det var bara att avbryta, slipa ner och lacka om. därefter ordentlig uthärdning.

    Jag byggde för någon månad sedan klart en hederlig gammal stuntkärra, som sig bör kräver en sådan även förstklassig lack. Sprutade denna utomhus i slutet på mars i ca 5 plusgrader, gick alldeles utmärkt faktiskt. Fördelen är att det inte finns några insekter eller pollen i luften som annars är ett stort problem senare på våren och sommaren. Ett trick jag använder mig av är att ställa färgsprutans behållare i varmvatten en stund så att lacken blir uppvärmd. Genom detta flyter lacken ut lika bra som om utetemperaturen vore betydligt högre. Och som sagt sedan snabbt in med modellen för härdning och därefter ordentlig uthärdning.

    Sensmoral, lacka klart i god tid innan flygsäsongen.

  7. #27

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det är väldigt bra att använda en s.k. DIN-tratt, för att mäta viskositeten när man sprutmålar, samt att följa färgtillverkarens alla olika råd och instruktioner till punkt och pricka.

    Att man skall använda gasmask, eller i alla fall ett avancerat andningsskydd, det är väl närmast självklart.

  8. #28

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Ett problem med värmeaktiverad polyesterplastfilm är att oljan och bränslet kryper under kanten eller skarven.
    Jag har delvis löst problemet med att använda ett smalt plaströr skuret som en gåspenna, fyllt med tunt cyanoakrylat. En svår applicering.

    Att göra detsamma med tunnflytande epoxi är värdelöst och skapar bara harm och förbannelse. Det har jag provat.

    Jag har inte provat med utspädd 2-k polyurethan.
    Senast redigerat av BJS den 2020-04-30 klockan 16:52.

  9. #29

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det är många som undrar om varför luftskeppet Hindenburg och andra luftskepp var lackade med cellulosanitrat blandat med aluminiumpulver, vilket delvis ledde till katastrofen genom sin brandfarlighet.

    Svaret är att nitratlacken eller dopen som det kallas, krävdes för att täta klädseln mot väta, skydda mot förruttnelse och att sträcka upp den nödvändigtvis hårt. Aluminiumpulvret eller rättare flagorna som tillsats i lacken / dopen krävdes för att motverka nedbrytning från solljusets skadliga inverkan, som annars skulle kommit klädseln att spricka eller brista efter fem år eller kortare tid.

    Det är fortfarande vanligt att använda aluminiumflagor som tillsats i traditionell dope / spännlack på flygplan om de är traditionellt klädda med bomullstyg eller kanske linneduk, ja även syntetiska material som likväl kan skadas av solen.

    Nu är kanske inte den brandfarliga nitrat-dopen lika vanlig som förr.
    Senast redigerat av BJS den 2020-05-23 klockan 17:49.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •