Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Hur metanol/bensin-skyddar ni trä?

  1. #1

    Question Hur metanol/bensin-skyddar ni trä?

    Hej,

    På glöd- samt bensinmotormodeller så vill man ju skydda torpedväggen/brandväggen och motorbocken mm i nosen, allt som är av trä i den änden helt enkelt. Vissa ARF har klar- eller mattlackat allt detta med något, andra inte. När jag bygger byggsatser så är det förstås oskyddat. Jag har egentligen aldrig själv lackat något men man märker ju efter ett tag att det nog hade vart klokt. Jag hör ju till dem som gärna målar där jag kan måla också. Vad använder ni?

    Och nej, jag tänker inte elkonvertera för att slippa lacka. ;-)

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    527
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb
    Falkenbergs Modellflygklubb

    Standard

    Förr hade jag en burk bränslesäker lack stående, tror den hette skyddslack. Detta var på 90talet.. luktade inte gott iaf.
    Hade den när jag byggde min första Lajban, som tyvärr aldrig blev klar. Hur som.. finns säkert något på marknaden i dag, eller så går det bra med epoxy. Kanske tunna ut det först bara?
    /jag behöver ingen signatur.. ;-)

  3. #3
    tångarnes avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Inlägg
    99
    Jobb
    Nc Operatör
    Klubb
    Älmhults RC

    Standard

    Själv använder jag gjutepoxy mest för att jag har, men funkar med vanlig med utspädd med rödsprit eller liknande.
    Passa på å häll i lite betspulver i din favoritfärg så ser det kuligare ut.

  4. #4

    Standard

    +1 på någon form av epoxy. Lösningsmedelsfri lamineringsepoxy är det inte mycket som biter på och den är så lågviskös att den drar in bra i träet.

    /Mats

  5. #5

    Reg.datum
    Mar 2018
    Inlägg
    187
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Lamineringsepoxi är stora kanonen. Du kan även färga med färgpigment i valfri kulör. Väldigt effektivt och extremt motståndskraftigt även mot nitrometan.

    Tvåkomponent-polyuretan är kanske ännu mer motståndskraftigt, men kan kräva fler än en enda applicering direkt på obehandlat trä, eftersom det är så mycket tunnare. Detta kan även användas som topp-lack i ett enda skikt över hela eller delar av flygplanets kropp och vingar, skulle de inte vara klädda med plastfilm, då applicerat med en färgspruta i stället för pensel. UV-resistent dessutom (gulnar inte).

    Läs hanteringsföreskrifterna.
    Senast redigerat av BJS den 2020-04-09 klockan 18:38.

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 190
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Epoxi är kul. Jag färgar min med pulver från laserskrivare. Finns i olika kulörer. Infärgningen i syfte att se var man varit och "målat"
    Superhero

  7. #7

    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    409
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås Kraf
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Jag "målar" med vitlim lätt utspätt med vatten. Funkar kanon till både bensin och nitrerad metanol. Denna brygd är även kanon att prajma med innan man klär med plastfilm då plastfilmen lim hugger som fasen mot vitlimmet.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  8. #8

    Reg.datum
    Mar 2018
    Inlägg
    187
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Epoxi är kul. Jag färgar min med pulver från laserskrivare. Finns i olika kulörer. Infärgningen i syfte att se var man varit och "målat"
    Jag gillar inte att ta isär färgkasetter från laserskrivare, riskera att göra katastrof på golvet, så jag köper små burkar med pigment från Alfort Cronholm Många många nyanser.

    Jag har ett minne av en kontorstjej som skulle fylla på toner i kopieringsmaskinen, hon spillde och det blev katastrof mer eller mindre. Hon grät nästan när det var närmast omöjligt att tvätta bort tonern från golvet

    Fläcken blev kvar tills de slipade om golvmattan och täckte den med nytt bonvax, eller så blev den kvar tills fastigheten byggdes om till köpcentrum och mattan byttes ut.
    Senast redigerat av BJS den 2020-04-11 klockan 14:13.

  9. #9

    Reg.datum
    Mar 2018
    Inlägg
    187
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Polyvinylacetat eller "Vitlim" blir förvandlat till snor eller slem av metanol. Nitrometan verkar långt långt ännu mera så och betydligt raskare. Det tar bara några timmar eller dagar, så löses ytan eller limfogen upp fullständigt.

    Det är nästan som att hälla kokhett vatten på is, eller hälla vigvatten på en vampyr.

    Vitlim är extremt olämpligt för att skydda trä eller något annat mot olika sorters bränslen, måhända sämre än att snyta sig på träet och låta snoret torka in.
    Senast redigerat av BJS den 2020-04-11 klockan 14:24.

  10. #10

    Reg.datum
    Mar 2018
    Inlägg
    187
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Epoxi är kul. Jag färgar min med pulver från laserskrivare. Finns i olika kulörer. Infärgningen i syfte att se var man varit och "målat"
    Två-komponent polyyrethan är betydligt hårdare och hållbart än epoxi. Långt bättre än billiack. Det tål att gå på när det appliceras på båtar. Reporna blir betydligt färre. Varning för halka vid snöfall.

    Dock är det kanske mer ohälsosamt att applicera om man inte använder gasmask osv..

  11. #11

    Reg.datum
    Mar 2018
    Inlägg
    187
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Epoxi är kul. Jag färgar min med pulver från laserskrivare. Finns i olika kulörer. Infärgningen i syfte att se var man varit och "målat"
    Två-komponent polyyrethan är betydligt hårdare än epoxi. Det tål att gå på när det appliceras på båtar.

  12. #12

    Reg.datum
    Mar 2018
    Inlägg
    187
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Förr köpte jag en lack som skulle vara "bränslesäker" Den var fullständigt värdelös, Humbrol. fullständigt upplöst av rena metanolbränlsen, men i synnerhet av bränslen som innehöll nitrometan.

    Den blev förvandlad till en gummiartad värdelös yta eller massa av det rena metanolbränslet, eller med nitrometan inblandat, till ännu något värre, slem.

    Man hostar upp slem för att rensa lungorna...
    Senast redigerat av BJS den 2020-04-11 klockan 14:59.

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 190
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Jag gillar inte att ta isär färgkasetter från laserskrivare, riskera att göra katastrof på golvet, så jag köper små burkar med pigment från Alfort Cronholm Många många nyanser.

    Jag har ett minne av en kontorstjej som skulle fylla på toner i kopieringsmaskinen, hon spillde och det blev katastrof mer eller mindre. Hon grät nästan när det var närmast omöjligt att tvätta bort tonern från golvet

    Fläcken blev kvar tills de slipade om golvmattan och täckte den med nytt bonvax, eller så blev den kvar tills fastigheten byggdes om till köpcentrum och mattan byttes ut.
    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Två-komponent polyyrethan är betydligt hårdare och hållbart än epoxi. Långt bättre än billiack. Det tål att gå på när det appliceras på båtar. Reporna blir betydligt färre. Varning för halka vid snöfall.

    Dock är det kanske mer ohälsosamt att applicera om man inte använder gasmask osv..
    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Två-komponent polyyrethan är betydligt hårdare än epoxi. Det tål att gå på när det appliceras på båtar.
    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Förr köpte jag en lack som skulle vara "bränslesäker" Den var fullständigt värdelös, Humbrol. fullständigt upplöst av rena metanolbränlsen, men i synnerhet av bränslen som innehöll nitrometan.

    Den blev förvandlad till en gummiartad värdelös yta eller massa av det rena metanolbränslet, eller med nitrometan inblandat, till ännu något värre, slem.

    Man hostar upp slem för att rensa lungorna...
    Ja, jag förstod att du inte gillade min metod
    Superhero

  14. #14

    Standard

    Oj, många förslag! :-D

    Jag har epoxy av några olika slag, men vad är lämpligast att tunna ut den med? Rödsprit? T-Röd? Sinol? Är allt det kanske samma.
    Blir det mjuk torr yta?

    Det där med betspulver i färgen... jag vet inte hur det blir eller vad det är. Men jag kom att tänka på, vilken färg ska man måla med så det håller? Eller kanske man målar före man "klarlackar" med epoxy? Eller som nån skrev, blandar i färg i epoxy. Blir oftast svart som gäller för mig, men mattsvart hade vart fint. Går det? Eller målar man före? Efter?

    Om man använder lamineringsepoxy, går det inte bra att måla på det sen eller vad menar ni? Blir ju att måla med pensel antar jag... jag har sån epoxy/epoxi i alla fall.

    2-komponent polyuretan hoppar jag nog över.

    Lutar mot att tunna ut epoxi och applicera det på något vis.

    Stort tack! :-D Men är ni fler som provat något, dela med er.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15

    Standard

    Lamnineringsepoxi behöver du inte späda utan kan användas som den är. Annars är väl rödsprit/T-röd det man brukar använda. Men om du målar efter epoxyn måste du ju även ha en färg som tål bränslet. Då måste det nog helst till någon tvåkomponentfärg. Möjligen att bättringsspray för bilar tål bränslet eller motorrumsfärg. Men ska du ha bränsletålig färg kan du väl ta den direkt och strunta i epoxin.

    /Mats

  16. #16

    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    409
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås Kraf
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    BJS: Vet inte vad du har för vitlim men jag har metanolkärror där detta skyddsskikt varit intakt i mer än 10 år!
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  17. #17

    Standard

    Jag har både vitlim och lamineringsepoxi nu när jag trynade i skåpen... ska prova! :-) Tackar alla!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #18

    Standard

    Jeg bruger Poly-Urethan-Lak tinnet op med 25% terpentin.
    terpentinterpentinterpentinterpentinterpentinterpentin terpentin
    Med venlig hilsen

    "Flyvetossen"

    Min hjemmeside: http://www.Flyvetossen.dk.
    Er opdateret 9. marts 2020.

  19. #19

    Reg.datum
    Jul 2009
    Inlägg
    3
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jag har använt samma metod som "Gasman" i flera modeller i många år och det fungerar utmärkt.

    //Marcus

  20. #20

    Reg.datum
    Mar 2018
    Inlägg
    187
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag har inte dissat dina metoder, läst post #5.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •