Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Flight Mode i Taranis

  1. #1

    Standard Flight Mode i Taranis

    Inte nybörjare men okunnig. Jag har aldrig använt mig av Flight Mode och har inte riktigt förstått hur och varför man använder flight mode. Det enda jag lyckats göra är att ställa in olika trimlägen men jag gissar att det går att göra mer än så men förstår inte hur och varför.

    Det skulle vara kul att höra hur ni använder funktionen och då i vanliga flygplan.

    /Mats

  2. #2
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Jag använder mig av tre olika flyglägen(flight modes), normal, acro samt 3D.

    Sätter de tre olika på en treläges spak.

    Vardera flight mode är olika mycket utslag och använder mig av de olika under flygningen, normal vid start och landning, acro när jag fladdrar runt lite och 3D när jag utför vissa trick.

    Finns massa funktioner att peta in i olika flight modes om man har behov av det.

  3. #3

    Standard

    Ok! Men är det enklare att göra det med Flight Mode än att lägga in tre rader i mixar med olika roderutslag? Jag har också i regel tre olika lägen med olika utslag. Eller är tanken att det går att lägga in fler olika parametrar i flightmode? Jag sitter och kollar lite olika Youtube filmer men blir inte riktigt klok på vad det är dom gör och hur. Jag får grubbla vidare och hoppas att poletten trillar ner.

    /Mats

  4. #4
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Meny, Input sia du hålls i, kopiera så det är tre av varje input(förutom throttle)sen inne på redigering väljer du bort de nr som inte ska vara aktiva vid vise versa flightmode. Och inne på vardera input ställer du utslag samt expo
    Och i menyn innan, flightmodes, väljer du vilken spak som ska tillhöra respektive F-M. Svårt att förklara o textform.

    Du ska iaf inte hållas i mixarna utan input samt menyn innan för att välja spak.

    edit: när du kopierar inputs måste de ligga under varandra, tex skev ska ligga tre under varandra innan nästa input kommer(höjd) för annars förstår inte radion vad du försöker göra.

  5. #5

    Standard

    Det är väl i stort sett så jag har gjort när jag lagt in dual eller tripple rate men utan att använda FM. Jag har knutit brytaren till de olika lägena direkt i input. Jag såg nu att i en modell hade jag lagt till raderna i input och en annan modell hade jag gjort det i mixar och det fungerar lika bra oavsett. Men det kanske är mera rätt att göra det i input. Men det jag inte riktigt förstår är vad det tillför att gå via FM.

    /Mats

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag ser också "Dual rate/Triple rate" eller "Flight mode" som ungefär samma sak - i alla fall i mera avancerade sändare där man kan påverka mer eller mindre alla funktioner i båda dessa "modes". Sen kanske "Flight mode" är ett mera relevant namn på funktionen - t ex när man använder denna funktion för att påverka flera roder vid användning av nåt så trivialt som flaps. Det kanske var annorlunda tidigare med mera begränsade sändare ?
    Roger

  7. #7

    Standard

    Jag tänkte mest på den meny som kalla Flight Mode och det är den jag inte förstår hur jag ska ha nytta av. Det känns som en outnyttjad resurs i min sändare om man säger så. Annars löser jag både Dual Rate, Diff, expo och annat i Setup eller i Mixar och har inte märkt någon skillnad.

    /Mats

  8. #8
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Jag tänkte mest på den meny som kalla Flight Mode och det är den jag inte förstår hur jag ska ha nytta av. Det känns som en outnyttjad resurs i min sändare om man säger så. Annars löser jag både Dual Rate, Diff, expo och annat i Setup eller i Mixar och har inte märkt någon skillnad.

    /Mats
    Hej Mats
    Jag har kört FRSKY nu i ca 7-8 år och jag hajar ännu inte hur man utnyttjar flight modes. Jag gör precis så som du beskriver, funkar alldeles utmärkt det med.
    Vore intressant om nån smart figur kunde komma med en enkel beskrivning hur det går till ! Gärna med lite bilder från menyerna, inte från companion för den gillar jag inte .

  9. #9

    Standard

    Vad jag kan förstå så kan man med de 9 olika (default + 8 st) FlightModes ha olika trim-inställningar för resp. mode. Finns ju också möjlighet att ha mjuka övergångar (Fade in, Fade out) mellan de olika FlightModes.

    Men detta kan säkert göras på annat vis också.

    //R

  10. #10

    Standard

    Det kändes bra att jag inte är ensam. Vi får hoppas någon med pedagogisk talang kan komma till undsättning Precis som du gör jag allt i radion och inte i Companion. Tycker det är alldeles för joxigt att föra över fram och tillbaka mellan dator och radio.

    /Mats

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    Vad jag kan förstå så kan man med de 9 olika (default + 8 st) FlightModes ha olika trim-inställningar för resp. mode. Finns ju också möjlighet att ha mjuka övergångar (Fade in, Fade out) mellan de olika FlightModes.

    Men detta kan säkert göras på annat vis också.

    //R
    Just det där med olika triminställningar har jag förstått och till och med lyckas få till men hur användbart är det? Men sedan när man är inne i dom andra menyerna verkar man kunna knyta olika funktioner till flyglägen men jag lyckas inte få till något användbart. Om man kikar i menyn Global Variables t. ex. finns deten rad med alla FL efter varje GV. Jag försökte klicka i lite olika varianter där med fattade ungefär noll. Jag tror att jag gör någon tankevurpa på något sätt med vad poängen med Flight Modes är.

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •